Casa de marcat pentru PFA

Actualizare 1 Septembrie 2021. Se limiteaza dreptul de deducere cu costul de achizitie a casei de marcat fiscale, la nivelul impozitului pe venit calculat in anul in care casa de marcat a fost pusa in functiune.

Conectarea caselor de marcat la sistemul informatic ANAF

Pana la data de 30.11.2021, operatorii economici încadrați în categoria contribuabililor mici si mijlocii, inclusiv activitatile idependente – PFA, II, IF, sunt obligati sa conecteze aparatele de marcat electronice fiscale la sistemul informatic ANAF. Dupa data de 30.11.2021 casa de marcat nou achizitionata se inregistreaza in maxim 2 zile de la data instalarii.

Dupa conectarea la sistemul informatic ANAF, datele înregistrate de aparatul de marcat electronic fiscale se vor transmite automat de către aparatul de marcat după
generarea raportului Z de închidere zilnică, fără a mai fi necesară în această situație, transmiterea declarației A4200.

Pentru inregistrarea casei tale de marcat trebuie sa te adresezi furnizorului de la care ai achizitionat casa de marcat.

Un ghid pentru conectare se gaseste aici.

Casa de marcat gratuita de la Stat

Actualizare 28 Iulie 2020. Cheltuiala contribuabilului cu casele de marcat achizitionate in perioada 2018-2020, poate fi dedusa din impozitul pe venit calculat si datorat de contribuabil in 2020 sau din impozitul calculat pentru urmatorii 7 ani fiscali, daca in 2020 nu se datoreaza impozit. Mai multe detalii aici.

Prevederile OUG 28/1999 actualizata si republicata

Actualizat cu Legea 136/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţa a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Art. 1. (1)Operatorii economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

(2)Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1), denumiţi în continuare utilizatori, au obligaţia să emită bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale şi să le înmâneze clienţilor. La solicitarea clienţilor, utilizatorii vor elibera acestora şi factura.

Exceptii de la obligatia de a utiliza casa de marcat

Art. 2. Se exceptează de la prevederile art. 1 alin. (1) încasările efectuate din următoarele activităţi:

a) comerţul ocazional cu produse agricole din producţie proprie efectuat de către producătorii agricoli individuali, autorizaţi în condiţiile legii, în pieţe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate;

b) vânzarea de ziare şi reviste prin distribuitori specializaţi;

c) serviciul public de transport persoane cu metroul, precum si serviciul public de transport local de persoane prin curse regulate, autorizat sa fie efectuat in interiorul unei localitati, pe baza de bilete sau abonamente tiparite, conform legii; serviciul public de transport persoane cu metroul este asimilat cu transportul local;

d) activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii – bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;

e) activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii;

f) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societaticomerciale;

Conform codului fiscal „Sunt considerate venituri din profesii libere veniturile obţinute din prestări de servicii cu caracter profesional, desfăşurate în mod individual sau în diverse forme de asociere, în domeniile ştiinţific, literar, artistic, educativ şi altele, de către: medici, avocaţi, notari publici, executori judecătoreşti, experţi tehnici şi contabili, contabili autorizaţi, consultanţi de plasament în valori mobiliare, auditori financiari, consultanţi fiscali, arhitecţi, traducători, sportivi, arbitri sportivi, precum şi alte persoane fizice cu profesii reglementate desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii. „

Lista cu profesiile liberale o gasiti aici.

g) vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;

h) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;

i) serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;

j) vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;

k) incasarea contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei si canalizarii, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;

l) efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;

m) serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane, pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii;

n) activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;

o) serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;

Abrogat.p) livrările de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce funcţionează pe bază de acceptatoare de bancnote sau monede şi conţin un sistem de contorizare electronic şi/sau mecanic, ca parte integrată constructivă din automat, care să permită înregistrarea, evidenţierea şi controlul sumelor încasate, cu excepţia livrărilor de produse energetice, astfel cum sunt definite în titlul VII din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

q) comertul de tip cash and carry desfasurat de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane fizice inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul utilizarii acestora ca produse consumabile

r) transportul rutier international contra cost de persoane.

Important. In situatiile in care pentru incasarea cu numerar a contravalorii bunurilor livrate cu amanuntul si a serviciilor efectuate catre populatie, in cazul activitatilor prevazute la art. 2 lit. f), h), i)-l) nu sunt utilizate aparate de marcat electronice fiscale, este obligatorie emiterea de chitante, in conditiile legii.

Economist și antreprenor, absolvent ASE, Facultatea de ​Contabilitate și ​Informatică de ​Gestiune. Din 2010 sunt specializat în ​contabilitatea și fiscalitatea persoanelor care desfășoară activități independente (PFA, PFI, II, Profesii liberale) sau obțin venituri din alte surse (chirii, investiții etc). În 2012 am înființat site-ul Gestiunepfa.ro, una dintre sursele principale de informații pentru cei interesați, iar din 2021 am lansat aplicația ContApp - platformă online de management fiscal-contabil pentru PFA și Profesii Liberale.

Leave a comment

188 de comentarii

buna ziua,va rog sa-mi spuneti ,am un pfa-ii,cu codul 4719,care este declarat deocamdata fara activitate,as vrea sa-l deschid,cu activitatea de comert cu sediu fix(second hand,sau ma rog comert nealimentar) trebuie schimbat caen-ul ? si daca as dori sa adaug activitatea ,exemplu coafor,dar fara implicarea mea in activitatea desfasurata(gen ,eu sa inchiriez spatiul respectiv)ce ar trebui sa fac…multumesc anticipat!

raissa
-

2 noiembrie 2019 at 8:26

    Buna ziua! Codul CAEN 4719 este bun pentru second-hand.Trebuie sa activati PFA la Registrul Comertului, sa va autorizati activitatea la punctul de lucru, sa va luati casa de marcat. Pentru inchirierea spatiului, persoana fizica/PFA/II care are dreptul de inchiriere/subinchiriere nu trebuie sa-si schimbe codul CAEN ci cel care inchiriaza si desfasoara activitatea de coafor trebuie sa aiba codul CAEN corespunzator.

    Constantin
    -

    5 noiembrie 2019 at 10:38

    Bună ziua..am un PFA școală de conducători auto..
    Am înțeles că aș fi exceptat de la achiziționarea casei de marcat în cazul în care îmi fac un cont in banca pe PFA și încasez de la persoane fizice direct in cont..
    Este adevărat?
    Va mulțumesc

    Liviu Manolache
    -

    4 octombrie 2021 at 11:02

Buna ziua. Am o Interprindere individuala pestez servicii de broderie.cod CAN 1399. comenzile se fac on line si trimit prin posta sau curier rapid Am nevoe de casa de marcat?
Daca nu , atunci pot trimite factura si chitanta in colet, sau cum procedez.? Multumesc anticipat.

Iulia
-

15 octombrie 2019 at 10:07

    Buna ziua! In situatia dvs incasati fie cu plata online fie prin intermediul firmei de curierat. Nu puteti pune chitanta in colet pe numele clientului. Daca vreti sa incasati de la persoane fizice in numerar trebuie sa va luati casa de marcat.

    Constantin
    -

    15 octombrie 2019 at 21:17

Buna seara,

Detin un PFA, cu COD CAEN – 8121 si as dori sa stiu daca este necesara casa de marcat sau este ok doar cu chitanță.

Mulțumesc.

Popescu Doru-Adelu
-

3 octombrie 2019 at 19:34

    Buna ziua! Activitatea dvs se poate incadra la litera l) de mai sus si chitanta este suficienta cand incasati de la persoane fizice. Cereti o opinie si de la ANAF.

    Constantin
    -

    8 octombrie 2019 at 8:39

Salutare! Am PFA la norma de venit cu cod CAEN 1419. Vreau sa particip la targuri – stiu ca am nevoie de casa de marcat (asta e clar) 🙂 Ce nu inteleg insa e daca e nevoie sa imi iau un alt cod CAEN, pentru comert cu amanuntul in piete etc – care la PFA e 4789?
In certificatul constatator scrie si „Activitati care se desfasoara la beneficiar si/sau in afara sediilor proprii”. E suficienta aceasta remarca pentru a fiscaliza o casa de marcat mobila?

Sunt foarte in ceață, pana acum am primit 4-5 raspunsuri diferite, nici macar contabilul nu m-a putut lamuri 🙂

Multumesc!

Loredana Radu
-

30 septembrie 2019 at 14:52

    Buna! Daca vindeti productia proprie nu va trebuie neaparat si cod caen de comert. Comert e atunci cand cumparati de la furnizor si vindeti la clienti. Trebuie sa va semnalez ca in cazul dvs nu se poate fi acceptat sa va faceti productia „..la beneficiar si/sau in afara sediilor proprii”. Trebuie sa aveti un loc autorizat pentru productie. Optiunea aceasta este valabila pentru servicii dar nu si pentru activitati care chiar au nevoie de un spatiu, cum este productia.

    Constantin
    -

    1 octombrie 2019 at 16:06

Buna ziua , am un PFA nou infiintat cu codurile
0128 principal si 8292 ,4791 , 1084 pentru codul acesta am norma de venit si nu stiu daca am nevoie de casa de marcat .Va multumesc .

Ciuban
-

24 septembrie 2019 at 7:30

    Buna ziua! 1.Daca incasati numerar de la persoane fizice va trebuie casa de marcat. 2.Trebuie sa aplicati sistemul real de impozitare pentru toate veniturile. Nu puteti aplica un sistem mixt de impozitare. Pentru intelegerea mecanismului va recomand Ghidul pentru contabilitatea PFA.

    Constantin
    -

    26 septembrie 2019 at 12:47

Buna ziua, pentru vanzari tablouri pe internet trebuie casa de marcat?Va multumesc!

Mona
-

11 iunie 2019 at 13:16

    Buna ziua! Daca incasati prin banca sau prin curier nu aveti nevoie de casa de marcat.

    Constantin Cozma
    -

    13 iunie 2019 at 7:15

Bună ziua,
Am PFA ambulant în domeniul coafură și servicii de înfrumusețare. Dețin o casă de marcat însă aș dori să știu dacă chiar și întreprinzătorii mici sunt obligați să treacă la case de marcat cu jurnal electronic.

Tekla
-

20 februarie 2019 at 7:30

Ca profesor ce fac meditatii in particular, pe P.F.A.-ul ce mi l-am infiintat, am nevoie de casa de marcat? Nu fac parte din categoria: „f) activităţile desfăşurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăţi comerciale;??!

MACSOLO
-

25 ianuarie 2019 at 11:52

    Buna ziua! In opinia mea, aveti nevoie de casa de marcat pentru serviciile prestate. Nu sunteti profesie liberala.

    Constantin Cozma
    -

    28 ianuarie 2019 at 20:35

Buna ziua! Sunt monitor de schi si am un PFA (din martie 2018) cu codul CAEN 8551 Învățământ în domeniul sportiv si recreativ, sistem real, forma de organizare individuala, iar la categoria de venit dna de la ANAF mi-a pus: Activități de productie, prestari servicii, comert/Profesii liberale. Nu inteleg de ce? Pai ori una ori alta, nu? Monitor schi nu apare in lista profesiilor liberale și mi-e teama sa nu am probleme. Pe ce baza au zis ca ma incadrez la profesii liberale? Ideea e ca pe mine ma ajuta sa fiu incadrata la profesii liberale, intrucât nu ma obliga sa detin casa de marcat, dar as vrea sa ma ajutati cu un raspuns, daca se poate, sau sa ma indrumati catre cineva competent, care poate sa imi spuna sigur care e statutul meu. Angajatii de la ANAF nu sunt capabili sa ma lamureasca. Mereu ajung sa imi raspund singura la intrebari sau cu ajutorul altora, numai al lor nu. Multumesc anticipat!

Apostu Izabela
-

24 ianuarie 2019 at 16:16

Buna ziua! Doresc sa imi infiintez un PFA / II pentru a putea preda anumite cursuri in cadrul unei academii de beauty. Eu voi fi platita de cartre societatea comerciala, nu persoana fizica. Este necesar in acest caz achizitionarea de casa de marcat? Multumesc anticipat!

ralluka2004
-

13 noiembrie 2018 at 8:06

    Buna ziua! Nu aveti nevoie de casa de marcat in acest caz.

    Constantin Cozma
    -

    14 noiembrie 2018 at 21:12

Buna !
Detin un Pfa, cu codul Caen 9002- activitati suport pentru interpretare arstistica ( spectacole ).
Metionez faptul ca,dupa prestarea spectacolul clientul imi plateste suma, fiind o persoane fizica.
Trebuie sa detin casa de marcat?
Sau pot folosii chitanta ?
Multumesc

Nistor Mihaela
-

26 octombrie 2018 at 10:53

    Buna ziua! Daca incasati de la persoane fizice in numerar, aveti nevoie de casa de marcat. Daca incasati in banca nu aveti nevoie de casa de marcat.

    Constantin Cozma
    -

    5 noiembrie 2018 at 17:42

Buna ziua pentru cod caen 9001 activitari artistice este necesara casa de marcat tinand cont ca activam in afara sediilor proprii si numai ocazional,sau trebuie?

ionescu florin
-

25 octombrie 2018 at 14:49

    Buna ziua! Daca incasati de la persoane fizice in numerar, aveti nevoie de casa de marcat.

    Constantin Cozma
    -

    5 noiembrie 2018 at 17:39

Buna ziua, am codul caen 3299 avem nevoie de casa de marcat , noi vindem doar la tirguri, ocazional , in sezon ?

Serafincianu Mihai
-

24 octombrie 2018 at 6:13

    Buna ziua! Daca incasati de la persoane fizice in numerar, aveti nevoie de casa de marcat.

    Constantin Cozma
    -

    5 noiembrie 2018 at 17:32

Buna ziua. Am pfa cu codul CAEN 9329, cu obiectul: alte activitati recreative si distractive. Am nevoie de casa de marcat? Multumesc.

Luminita
-

9 octombrie 2018 at 10:34

    Buna ziua! Daca incasati numerar de la persoane fizice, aveti nevoie de casa de marcat.

    Constantin
    -

    22 octombrie 2018 at 16:01

buna ziua,

as vrea sa stiu daca pt o firma cu cod caen 5211 – activitati de servicii anexe pt transporturi tereste, este necesara casa de marcat.

multumesc!

rodica
-

27 septembrie 2018 at 9:23

    Buna ziua! In opinia mea aveti nevoie de casa de marcat pentru incasarea de numerar de la persoane fizice, daca nu va incadrati la exceptiile de mai sus.

    Constantin
    -

    1 octombrie 2018 at 15:46

Buna ziua. Am o intrebare. Am deschis o PFA pentru domeniile de traduceri si meditatii. Am nevoie de casa de marcat?

Adrian Angheloiu
-

7 august 2018 at 23:01

    Buna ziua. Daca activati ca profesie liberala pentru traduceri nu aveti nevoie de casa de marcat; Daca nu sunteti profesie liberala aveti nevoie de casa de marcat pentru a da bon fiscal atunci cand incasati numerar de la persoane fizice. https://contapp.ro/lista-profesii-liberale/. Pentru meditatii este nevoie de casa de maract.

    Constantin
    -

    27 august 2018 at 12:15

Buna ziua. Am facut si eu de 2 zile un PFA cu codul 3312, si nu stiu daca imi trebuie casa de marcat. Va multumesc anticipat.

Rusu Mihai
-

13 martie 2018 at 18:00

    Activitatea principala este intretinere si reparatii masini de cusut.

    Rusu Mihai
    -

    13 martie 2018 at 18:08

      Urmariti exceptiile si cititi cu atentie unde va incadrati.O parere personala este :Art.2 i) serviciile de instalaţii, reparaţii şi întreţinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;.Daca aici va incadrati sunteti scutit de utilizarea casei de marcat.electronice.

      MT
      -

      14 martie 2018 at 9:03

    Buna ziua! Pentru 3312 va trebuie casa de marcat pentru numerarul incasat de la persoane fizice. Daca lucrati doar cu firme nu va trebuie casa de marcat.

    Constantin
    -

    16 martie 2018 at 18:35

BUNA SEARA,
Am un P.F.A. pe asigurari auto si locuinte,
Deasemenea mai intermediez dosare de inmatriculare auto, la persoanele care fac asigurari la mine.
Imi mai trebuie casa de marcat ?!?!
Multumesc anticipat

CONSTANTIN MARIAN
-

21 noiembrie 2017 at 17:13

Buna seara .Eu am ii de o luna de zile ,am o taraba la piata comert fructe si legume .Am inteles ca timp de un an de zile o pot folosi fara casa de marcat ….daca ma poate informa cineva daca este asa sau nu

Mirabela
-

20 noiembrie 2017 at 15:49

    Buna ziua! Va trebuie casa de marcat cf legii de mai sus.

    Constantin
    -

    4 decembrie 2017 at 14:39

Bună ziua Solicitantul de soluții pentru probleme financiare ……
Suntem o firmă de împrumuturi complet înmatriculate și certificate, care oferă credite garantate și negarantate persoanelor fizice și companiilor la o rată a dobânzii foarte scăzută de 2%. Oferim împrumuturi pe termen lung și pe termen scurt. Compania noastră a înregistrat numeroase progrese în furnizarea de servicii financiare de primă clasă clienților noștri, în special în domeniul sindicalizării împrumuturilor și furnizării de capital pentru persoane fizice și companii. Am adus înapoi viața în industrii aflate în dificultate și am susținut idei bune de afaceri, oferind fonduri pentru începerea acestora. Avem o rețea de investitori care sunt dispuși să furnizeze fonduri indiferent de suma persoanelor fizice și organizațiilor pentru a începe afaceri și operațiuni. Suntem un grup de profesioniști cu împrumuturi energetice și cu experiență, cu cunoștințe aprofundate ale piețelor financiare. În general, oferim ipoteci, împrumuturi de afaceri și împrumuturi neperformante împrumuturi comerciale, împrumuturi de start-capital de lucru credite credite pentru construcții credite pentru autoturisme, împrumuturi hoteliere Credite pentru împrumuturi Rata dobânzii este de 2% pe răsplată anuală, împrumutul nostru durează maximum 3 zile lucrătoare, clienți din întreaga lume. Ne puteți contacta prin intermediul nostru
[email protected]

Larry John
-

6 noiembrie 2017 at 14:13