In tabelul de mai jos, ne propunem să stabilim care sunt obligațiile/excepțiile pe care o persoană le are atunci cand desfășoară una dintre activitățile de mai jos, legate de:
- scutire de TVA – activitati care nu intra in sfera TVA, cf art 292 din Codul fiscal; prin urmare, la depasirea plafonului de 300.000 lei nu este obligatorie înregistrarea ca plătitor de TVA, și nu se colecteaza TVA pentru aceste operațiuni;
- scutire de la obligația de a emite facturi, prin urmare si scutire de la obligatia de a transmite e-factura, cf art 10^3 din OUG120/2021;
- scutire de la obligația de emitere a bonurilor fiscale pentru încasarea cu numerar, si echivalent numerar, de la persoane fizice, cf art. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999. La profesii liberale exceptia de la casa de marcat nu se aplica, daca activitatea este organizata ca societate comerciala.
Scutiri profesii liberale
Denumire profesie/ocupaţie | Scutit de TVA | Scutit factura/e-factura | Scutire casa de marcat |
ARHITECT | nu | nu | da |
ASISTENT MEDICAL | da | da | da |
Asistent social | nu | nu | da |
AUDITOR ENERGETIC PENTRU CLĂDIRI | nu | nu | da |
AUDITOR FINANCIAR | nu | nu | da |
AVOCAT | nu | nu | da |
Biochimist în sistemul sanitar | da | da | da |
BIOLOG în sistemul sanitar | da | da | da |
CHIMIST în sistemul sanitar | da | da | da |
CONSERVATOR | nu | nu | da |
CONSILIER ÎN PROPRIETATE INDUSTRIALĂ | nu | nu | da |
CONSULTANT FISCAL | nu | nu | da |
CONTABIL AUTORIZAT | nu | nu | da |
DETECTIV PARTICULAR | nu | nu | da |
DIRIGINTE DE ŞANTIER | nu | nu | da |
EXECUTOR JUDECĂTORESC | nu | nu | da |
EXPERT CONTABIL | nu | nu | da |
Expert criminalist | nu | nu | da |
EXPERT TEHNIC JUDICIAR, EXPERT TEHNIC EXTRAJUDICIAR | nu | nu | da |
FARMACIST | nu | nu | da |
FIZIO-KINETOTERAPEUT | nu | nu | da |
GEODEZ | nu | nu | da |
INTERPRET LIMBAJ MIMICO – GESTUAL | nu | nu | da |
LOGOPED | nu | nu | da |
MOAŞĂ – in sistemul sanitar | da | da | da |
MEDIATOR | nu | nu | da |
MEDIC | da | da | da |
MEDIC DENTIST | da | da | da |
TEHNICIAN DENTAR | da | da | da |
MEDIC VETERINAR | nu | nu | da |
NOTAR PUBLIC | nu | nu | da |
OPTICIAN-OPTOMETRIST | nu | nu | da |
PRACTICIAN ÎN INSOLVENŢĂ | nu | nu | da |
PRACTICIAN ÎN MEDICINĂ COMPLEMENTARĂ /ALTERNATIVĂ | nu | nu | da |
PSIHOLOG | nu | nu | da |
RESTAURATOR | nu | nu | da |
SOCIOLOG | nu | nu | da |
SPECIALIST ÎN DOMENIUL AMENAJĂRII TERITORIULUI ŞI URBANISMULUI | nu | nu | da |
TEHNICIAN DE PROTEZE ŞI ORTEZE, TEHNICIAN DE PROTEZE AUDITIVE TEHNICIAN DE APARATURĂ MEDICALĂ | nu | da | da |
TRADUCĂTOR / INTERPRET AUTORIZAT DE MINISTERUL JUSTIŢIEI | nu | nu | da |
Expert în fizică medicală – Fizician medical | nu | nu | da |
Fizician în sistemul sanitar | da | da | da |
Important! Unele dintre activitatile de mai sus pot fi incadrate ca activitati scutite de TVA daca au legatura cu activitatile medicale. A se verifica exceptiile de la art. 292., de mai jos.
Scutiri alte activitati
Denumire Activitate | Scutit de TVA | Scutit factura/e-factura | Scutire casa de marcat |
Meditatii acordate de cadre didactive | da | da | nu |
Comerţul ocazional cu produse agricole din producţie proprie efectuat de către producătorii agricoli individuali, autorizaţi în condiţiile legii, în pieţe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate; | nu | nu | da |
Serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului; | nu | nu | da |
Efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte; | nu | nu | da |
Activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora | da | da | da |
Baza legală pentru scutire casa de marcat
Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 28/1999.
Art. 1. (1)Operatorii economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
Art. 2. Se exceptează de la prevederile art. 1 alin. (1) încasările efectuate din următoarele activităţi:
f) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
Vezi lista completa de activitati exceptate in articol.
Important. In situatiile in care pentru incasarea cu numerar a contravalorii bunurilor livrate cu amanuntul si a serviciilor efectuate catre populatie, nu sunt utilizate aparate de marcat electronice fiscale, este obligatorie emiterea de chitante, in conditiile legii.
Baza legală pentru scutire TVA și scutire factura/e-factura
- Art 10^3 din OUG120/2021. Pentru aceste operatiuni nu se transmite e-Factura. Mai multe detalii aici.
Art. 10^3 Persoanele impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care emit facturi pentru operaţiuni care nu sunt în sfera de aplicare a TVA sau pentru sume care nu se includ în baza de impozitare a TVA, conform Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care nu există obligaţia emiterii unei facturi conform art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu au obligaţia utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru aceste facturi.
2. ART. 319 – Facturarea
(6) Persoana impozabilă trebuie să emită o factură către fiecare beneficiar, în următoarele situații:
a) pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vânzare la distanță pe care a efectuat-o, impozabilă în România în condițiile prevăzute la art. 275 alin. (2), cu excepția cazului în care persoana impozabilă utilizează regimul special prevăzut la art. 315;
c) pentru livrările intracomunitare de bunuri efectuate în condițiile prevăzute la art. 294 alin. (2) lit. a) – c);
d) pentru orice avans încasat în legătură cu una dintre operațiunile menționate la lit. a) și b).
(7) Prin excepție de la alin. (6) lit. a) și d), persoana impozabilă nu are obligația emiterii de facturi pentru operațiunile scutite fără drept de deducere a taxei conform art. 292 alin. (1) și (2).
3. ART. 292 – Scutiri pentru anumite activități de interes general și scutiri pentru alte activități
(1) Următoarele operațiuni de interes general sunt scutite de taxă:
a) spitalizarea, îngrijirile medicale și operațiunile strâns legate de acestea, desfășurate de unități autorizate pentru astfel de activități, indiferent de forma de organizare, precum: spitale, sanatorii, centre de sănătate rurale sau urbane, dispensare, cabinete și laboratoare medicale, centre de îngrijire medicală și de diagnostic, baze de tratament și recuperare, stații de salvare și alte unități autorizate să desfășoare astfel de activități;
b) prestările de servicii efectuate în cadrul profesiunii lor de către stomatologi și tehnicieni dentari, precum și livrarea de proteze dentare efectuată de stomatologi și de tehnicieni dentari;
c) prestările de îngrijire și supraveghere efectuate de personal medical și paramedical, conform prevederilor legale aplicabile în materie;
d) transportul bolnavilor și al persoanelor accidentate, în vehicule special amenajate în acest scop, de către entități autorizate în acest sens;
e) livrările de organe, sânge și lapte, de proveniență umană;
f) activitatea de învățământ prevăzută în Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, formarea profesională a adulților, precum și prestările de servicii și livrările de bunuri strâns legate de aceste activități, efectuate de instituțiile publice sau de alte entități autorizate. Scutirea se acordă în condițiile prevăzute în normele metodologice;
g) livrările de bunuri sau prestările de servicii realizate de căminele și cantinele organizate pe lângă instituțiile publice și entitățile autorizate prevăzute la lit. f), în folosul exclusiv al persoanelor direct implicate în activitățile scutite conform lit. f);
h) meditațiile acordate în particular de cadre didactice din domeniul învățământului școlar, preuniversitar și universitar;
i) prestările de servicii și/sau livrările de bunuri strâns legate de asistența și/sau protecția socială, efectuate de instituțiile publice sau de alte entități recunoscute ca având caracter social, inclusiv cele livrate de căminele de bătrâni;
j) prestările de servicii și/sau livrările de bunuri strâns legate de protecția copiilor și a tinerilor, efectuate de instituțiile publice sau de alte entități recunoscute ca având caracter social;
k) prestările de servicii și/sau livrările de bunuri furnizate membrilor în interesul lor colectiv, în schimbul unei cotizații fixate conform statutului, de organizații fără scop patrimonial care au obiective de natură politică, sindicală, religioasă, patriotică, filozofică, filantropică, patronală, profesională sau civică, precum și obiective de reprezentare a intereselor membrilor lor, în condițiile în care această scutire nu provoacă distorsiuni de concurență;
l) prestările de servicii strâns legate de practicarea sportului sau a educației fizice, efectuate de organizații fără scop patrimonial pentru persoanele care practică sportul sau educația fizică;
m) prestările de servicii culturale și/sau livrările de bunuri strâns legate de acestea, efectuate de instituțiile publice sau de alte organisme culturale fără scop patrimonial, recunoscute ca atare de către Ministerul Culturii;
n) prestările de servicii și/sau livrările de bunuri efectuate de persoane ale căror operațiuni sunt scutite, potrivit lit. a), f) și i) – m), cu ocazia manifestărilor destinate să le aducă sprijin financiar și organizate în profitul lor exclusiv, cu condiția ca aceste scutiri să nu producă distorsiuni concurențiale;
o) activitățile specifice posturilor publice de radio și televiziune, altele decât activitățile de natură comercială;
p) serviciile publice poștale, precum și livrarea de bunuri aferentă acestora;
q) prestările de servicii efectuate de către grupuri independente de persoane, ale căror operațiuni sunt scutite sau nu intră în sfera de aplicare a taxei, grupuri create în scopul prestării către membrii lor de servicii direct legate de exercitarea activităților acestora, în cazul în care aceste grupuri solicită membrilor lor numai rambursarea cotei-părți de cheltuieli comune, în limitele și în condițiile stabilite prin normele metodologice și în condițiile în care această scutire nu este de natură a produce distorsiuni concurențiale;
r) furnizarea de personal de către instituțiile religioase sau filozofice în scopul activităților prevăzute la lit. a), f), i) și j).
(2) Următoarele operațiuni sunt, de asemenea, scutite de taxă:
a) prestările următoarelor servicii de natură financiar-bancară:
- acordarea și negocierea de credite, precum și administrarea creditelor de către persoana care le acordă;
- negocierea garanțiilor de credit ori a altor garanții sau orice operațiuni cu astfel de garanții, precum și administrarea garanțiilor de credit de către persoana care acordă creditul;
- tranzacții, inclusiv negocierea, privind conturile de depozit sau conturile curente, plăți, viramente, creanțe, cecuri și alte instrumente negociabile, exceptând recuperarea creanțelor;
- tranzacții, inclusiv negocierea, privind valuta, bancnotele și monedele utilizate ca mijloc legal de plată, cu excepția obiectelor de colecție, și anume monede de aur, argint sau din alt metal ori bancnote care nu sunt utilizate în mod normal ca mijloc legal de plată sau monede de interes numismatic;
- tranzacții, inclusiv negocierea, dar exceptând administrarea sau păstrarea în siguranță, cu acțiuni, părți sociale în societăți comerciale sau asociații, obligațiuni garantate și alte instrumente financiare, cu excepția documentelor care stabilesc drepturi asupra bunurilor;
- administrarea de fonduri speciale de investiții;
b) operațiunile de asigurare și/sau de reasigurare, precum și prestările de servicii în legătură cu operațiunile de asigurare și/sau de reasigurare efectuate de persoanele impozabile care intermediază astfel de operațiuni;
c) pariuri, loterii și alte forme de jocuri de noroc efectuate de persoanele autorizate, conform legii, să desfășoare astfel de activități;
d) livrarea la valoarea nominală de timbre poștale utilizabile pentru serviciile poștale, de timbre fiscale și alte timbre similare;
e) arendarea, concesionarea, închirierea și leasingul de bunuri imobile, acordarea unor drepturi reale asupra unui bun imobil, precum dreptul de uzufruct și superficia, cu plată, pe o anumită perioadă. Fac excepție următoarele operațiuni:
- operațiunile de cazare care sunt efectuate în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
- închirierea de spații sau locații pentru parcarea autovehiculelor;
- închirierea utilajelor și a mașinilor fixate definitiv în bunuri imobile;
- închirierea seifurilor;
f) livrarea de construcții/părți de construcții și a terenurilor pe care sunt construite, precum și a oricăror altor terenuri. Prin excepție, scutirea nu se aplică pentru livrarea de construcții noi, de părți de construcții noi sau de terenuri construibile. În sensul prezentului articol se definesc următoarele:
- teren construibil reprezintă orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa construcții, conform legislației în vigoare;
- construcție înseamnă orice structură fixată în sau pe pământ;
- livrarea unei construcții noi sau a unei părți din aceasta înseamnă livrarea efectuată cel târziu până la data de 31 decembrie a anului următor anului primei ocupări ori utilizări a construcției sau a unei părți a acesteia, după caz, în urma transformării;
- o construcție nouă cuprinde și orice construcție transformată sau parte transformată a unei construcții, dacă costul transformării, exclusiv taxa, se ridică la minimum 50% din valoarea construcției sau a părții din construcție, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformării, respectiv valoarea înregistrată în contabilitate în cazul persoanelor impozabile care au obligativitatea de a conduce evidența contabilă și care nu aplică metoda de evaluare bazată pe cost în conformitate cu Standardele internaționale de raportare financiară, sau valoarea stabilită printr-un raport de expertiză/evaluare, în cazul altor persoane impozabile. În cazul în care se înstrăinează doar o parte din construcție, iar valoarea acesteia și a îmbunătățirilor aferente nu pot fi determinate pe baza datelor din contabilitate, acestea vor fi determinate în baza unui raport de expertiză/evaluare;
g) livrările de bunuri care au fost afectate unei activități scutite, în temeiul prezentului articol, dacă taxa aferentă bunurilor respective nu a fost dedusă, precum și livrările de bunuri a căror achiziție a făcut obiectul excluderii dreptului de deducere conform art. 297 alin. (7) lit. b) sau al limitării totale a dreptului de deducere conform art. 298 .
(3) Orice persoană impozabilă poate opta pentru taxarea operațiunilor prevăzute la alin. (2) lit. e) și f), în condițiile stabilite prin normele metodologice.
14 comentarii
8 ianuarie 2025 at 12:59
8 ianuarie 2025 at 10:37
8 ianuarie 2025 at 8:42
31 decembrie 2024 at 6:21
27 decembrie 2024 at 18:19
26 decembrie 2024 at 11:17
12 decembrie 2024 at 7:42
17 decembrie 2024 at 9:59
17 septembrie 2024 at 8:42
23 septembrie 2024 at 17:00
13 iulie 2024 at 15:21
16 iulie 2024 at 8:49
3 iulie 2024 at 7:33
16 iulie 2024 at 8:47