Activități scutite de TVA. Scutire factura și scutire e-factura. Scutire casa de marcat.

Facebook
WhatsApp
Email

In tabelul de mai jos, ne propunem să stabilim care sunt obligațiile/excepțiile pe care o persoană le are atunci cand desfășoară una dintre activitățile de mai jos, legate de:

  • scutire de TVA – activitati care nu intra in sfera TVA, cf art 292 din Codul fiscal; prin urmare, la depasirea plafonului de 300.000 lei nu este obligatorie înregistrarea ca plătitor de TVA, și nu se colecteaza TVA pentru aceste operațiuni;
  • scutire de la obligația de a emite facturi, prin urmare si scutire de la obligatia de a transmite e-factura, cf art 10^3 din OUG120/2021;
  • scutire de la obligația de emitere a bonurilor fiscale pentru încasarea cu numerar, si echivalent numerar, de la persoane fizice, cf art. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999. La profesii liberale exceptia de la casa de marcat nu se aplica, daca activitatea este organizata ca societate comerciala.

Scutiri profesii liberale

Denumire profesie/ocupaţie Scutit de TVAScutit factura/e-facturaScutire casa de marcat
ARHITECTnunuda
ASISTENT MEDICAL dadada
Asistent social nunuda
AUDITOR ENERGETIC PENTRU CLĂDIRInunuda
AUDITOR FINANCIARnunuda
AVOCATnunuda
Biochimist în sistemul sanitardadada
BIOLOG în sistemul sanitardadada
CHIMIST în sistemul sanitardadada
CONSERVATORnunuda
CONSILIER ÎN PROPRIETATE INDUSTRIALĂnunuda
CONSULTANT FISCALnunuda
CONTABIL AUTORIZATnunuda
DETECTIV PARTICULARnunuda
DIRIGINTE DE ŞANTIERnunuda
EXECUTOR JUDECĂTORESCnunuda
EXPERT CONTABILnunuda
Expert criminalistnunuda
EXPERT TEHNIC JUDICIAR, EXPERT TEHNIC EXTRAJUDICIARnunuda
FARMACISTnunuda
FIZIO-KINETOTERAPEUTnunuda
GEODEZnunuda
INTERPRET LIMBAJ MIMICO – GESTUALnunuda
LOGOPEDnunuda
MOAŞĂ – in sistemul sanitardadada
MEDIATORnunuda
MEDICdadada
MEDIC  DENTISTdadada
TEHNICIAN DENTARdadada
MEDIC VETERINARnunuda
NOTAR PUBLICnunuda
OPTICIAN-OPTOMETRISTnunuda
PRACTICIAN ÎN INSOLVENŢĂnunuda
PRACTICIAN ÎN MEDICINĂ COMPLEMENTARĂ /ALTERNATIVĂnunuda
PSIHOLOGnunuda
RESTAURATORnunuda
SOCIOLOGnunuda
SPECIALIST ÎN DOMENIUL AMENAJĂRII TERITORIULUI ŞI URBANISMULUInunuda
TEHNICIAN DE PROTEZE ŞI ORTEZE, TEHNICIAN DE PROTEZE AUDITIVE TEHNICIAN DE APARATURĂ MEDICALĂnudada
TRADUCĂTOR / INTERPRET AUTORIZAT  DE MINISTERUL JUSTIŢIEI  nunuda
Expert în fizică medicalăFizician medicalnunuda

Fizician în sistemul sanitar

dadada

Important! Unele dintre activitatile de mai sus pot fi incadrate ca activitati scutite de TVA daca au legatura cu activitatile medicale. A se verifica exceptiile de la art. 292., de mai jos.

Scutiri alte activitati

Denumire ActivitateScutit de TVAScutit factura/e-facturaScutire casa de marcat
Meditatii acordate de cadre didactivedadanu
Comerţul ocazional cu produse agricole din producţie proprie efectuat de către producătorii agricoli individuali, autorizaţi în condiţiile legii, în pieţe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate;nunuda
Serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;nunuda
Efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;nunuda
Activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestoradadada

Baza legală pentru scutire casa de marcat

Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 28/1999.

Art. 1. (1)Operatorii economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

Art. 2. Se exceptează de la prevederile art. 1 alin. (1) încasările efectuate din următoarele activităţi:

f) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;

Vezi lista completa de activitati exceptate in articol.

Important. In situatiile in care pentru incasarea cu numerar a contravalorii bunurilor livrate cu amanuntul si a serviciilor efectuate catre populatie, nu sunt utilizate aparate de marcat electronice fiscale, este obligatorie emiterea de chitante, in conditiile legii.

Baza legală pentru scutire TVA și scutire factura/e-factura

  1. Art 10^3 din OUG120/2021. Pentru aceste operatiuni nu se transmite e-Factura. Mai multe detalii aici.

Art. 10^3 Persoanele impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care emit facturi pentru operaţiuni care nu sunt în sfera de aplicare a TVA sau pentru sume care nu se includ în baza de impozitare a TVA, conform Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care nu există obligaţia emiterii unei facturi conform art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu au obligaţia utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru aceste facturi.

2. ART. 319 – Facturarea

(6) Persoana impozabilă trebuie să emită o factură către fiecare beneficiar, în următoarele situații:

a) pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate;

b) pentru fiecare vânzare la distanță pe care a efectuat-o, impozabilă în România în condițiile prevăzute la art. 275 alin. (2), cu excepția cazului în care persoana impozabilă utilizează regimul special prevăzut la art. 315;

c) pentru livrările intracomunitare de bunuri efectuate în condițiile prevăzute la art. 294 alin. (2) lit. a) – c);

d) pentru orice avans încasat în legătură cu una dintre operațiunile menționate la lit. a) și b).

(7) Prin excepție de la alin. (6) lit. a) și d), persoana impozabilă nu are obligația emiterii de facturi pentru operațiunile scutite fără drept de deducere a taxei conform art. 292 alin. (1) și (2).

3. ART. 292 – Scutiri pentru anumite activități de interes general și scutiri pentru alte activități

(1) Următoarele operațiuni de interes general sunt scutite de taxă:

a) spitalizarea, îngrijirile medicale și operațiunile strâns legate de acestea, desfășurate de unități autorizate pentru astfel de activități, indiferent de forma de organizare, precum: spitale, sanatorii, centre de sănătate rurale sau urbane, dispensare, cabinete și laboratoare medicale, centre de îngrijire medicală și de diagnostic, baze de tratament și recuperare, stații de salvare și alte unități autorizate să desfășoare astfel de activități;

b) prestările de servicii efectuate în cadrul profesiunii lor de către stomatologi și tehnicieni dentari, precum și livrarea de proteze dentare efectuată de stomatologi și de tehnicieni dentari;

c) prestările de îngrijire și supraveghere efectuate de personal medical și paramedical, conform prevederilor legale aplicabile în materie;

d) transportul bolnavilor și al persoanelor accidentate, în vehicule special amenajate în acest scop, de către entități autorizate în acest sens;

e) livrările de organe, sânge și lapte, de proveniență umană;

f) activitatea de învățământ prevăzută în Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, formarea profesională a adulților, precum și prestările de servicii și livrările de bunuri strâns legate de aceste activități, efectuate de instituțiile publice sau de alte entități autorizate. Scutirea se acordă în condițiile prevăzute în normele metodologice;

g) livrările de bunuri sau prestările de servicii realizate de căminele și cantinele organizate pe lângă instituțiile publice și entitățile autorizate prevăzute la lit. f), în folosul exclusiv al persoanelor direct implicate în activitățile scutite conform lit. f);

h) meditațiile acordate în particular de cadre didactice din domeniul învățământului școlar, preuniversitar și universitar;

i) prestările de servicii și/sau livrările de bunuri strâns legate de asistența și/sau protecția socială, efectuate de instituțiile publice sau de alte entități recunoscute ca având caracter social, inclusiv cele livrate de căminele de bătrâni;

j) prestările de servicii și/sau livrările de bunuri strâns legate de protecția copiilor și a tinerilor, efectuate de instituțiile publice sau de alte entități recunoscute ca având caracter social;

k) prestările de servicii și/sau livrările de bunuri furnizate membrilor în interesul lor colectiv, în schimbul unei cotizații fixate conform statutului, de organizații fără scop patrimonial care au obiective de natură politică, sindicală, religioasă, patriotică, filozofică, filantropică, patronală, profesională sau civică, precum și obiective de reprezentare a intereselor membrilor lor, în condițiile în care această scutire nu provoacă distorsiuni de concurență;

l) prestările de servicii strâns legate de practicarea sportului sau a educației fizice, efectuate de organizații fără scop patrimonial pentru persoanele care practică sportul sau educația fizică;

m) prestările de servicii culturale și/sau livrările de bunuri strâns legate de acestea, efectuate de instituțiile publice sau de alte organisme culturale fără scop patrimonial, recunoscute ca atare de către Ministerul Culturii;

n) prestările de servicii și/sau livrările de bunuri efectuate de persoane ale căror operațiuni sunt scutite, potrivit lit. a), f) și i) – m), cu ocazia manifestărilor destinate să le aducă sprijin financiar și organizate în profitul lor exclusiv, cu condiția ca aceste scutiri să nu producă distorsiuni concurențiale;

o) activitățile specifice posturilor publice de radio și televiziune, altele decât activitățile de natură comercială;

p) serviciile publice poștale, precum și livrarea de bunuri aferentă acestora;

q) prestările de servicii efectuate de către grupuri independente de persoane, ale căror operațiuni sunt scutite sau nu intră în sfera de aplicare a taxei, grupuri create în scopul prestării către membrii lor de servicii direct legate de exercitarea activităților acestora, în cazul în care aceste grupuri solicită membrilor lor numai rambursarea cotei-părți de cheltuieli comune, în limitele și în condițiile stabilite prin normele metodologice și în condițiile în care această scutire nu este de natură a produce distorsiuni concurențiale;

r) furnizarea de personal de către instituțiile religioase sau filozofice în scopul activităților prevăzute la lit. a), f), i) și j).

(2) Următoarele operațiuni sunt, de asemenea, scutite de taxă:

a) prestările următoarelor servicii de natură financiar-bancară:

  1. acordarea și negocierea de credite, precum și administrarea creditelor de către persoana care le acordă;
  2. negocierea garanțiilor de credit ori a altor garanții sau orice operațiuni cu astfel de garanții, precum și administrarea garanțiilor de credit de către persoana care acordă creditul;
  3. tranzacții, inclusiv negocierea, privind conturile de depozit sau conturile curente, plăți, viramente, creanțe, cecuri și alte instrumente negociabile, exceptând recuperarea creanțelor;
  4. tranzacții, inclusiv negocierea, privind valuta, bancnotele și monedele utilizate ca mijloc legal de plată, cu excepția obiectelor de colecție, și anume monede de aur, argint sau din alt metal ori bancnote care nu sunt utilizate în mod normal ca mijloc legal de plată sau monede de interes numismatic;
  5. tranzacții, inclusiv negocierea, dar exceptând administrarea sau păstrarea în siguranță, cu acțiuni, părți sociale în societăți comerciale sau asociații, obligațiuni garantate și alte instrumente financiare, cu excepția documentelor care stabilesc drepturi asupra bunurilor;
  6. administrarea de fonduri speciale de investiții;

b) operațiunile de asigurare și/sau de reasigurare, precum și prestările de servicii în legătură cu operațiunile de asigurare și/sau de reasigurare efectuate de persoanele impozabile care intermediază astfel de operațiuni;

c) pariuri, loterii și alte forme de jocuri de noroc efectuate de persoanele autorizate, conform legii, să desfășoare astfel de activități;

d) livrarea la valoarea nominală de timbre poștale utilizabile pentru serviciile poștale, de timbre fiscale și alte timbre similare;

e) arendarea, concesionarea, închirierea și leasingul de bunuri imobile, acordarea unor drepturi reale asupra unui bun imobil, precum dreptul de uzufruct și superficia, cu plată, pe o anumită perioadă. Fac excepție următoarele operațiuni:

  1. operațiunile de cazare care sunt efectuate în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
  2. închirierea de spații sau locații pentru parcarea autovehiculelor;
  3. închirierea utilajelor și a mașinilor fixate definitiv în bunuri imobile;
  4. închirierea seifurilor;

f) livrarea de construcții/părți de construcții și a terenurilor pe care sunt construite, precum și a oricăror altor terenuri. Prin excepție, scutirea nu se aplică pentru livrarea de construcții noi, de părți de construcții noi sau de terenuri construibile. În sensul prezentului articol se definesc următoarele:

  1. teren construibil reprezintă orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa construcții, conform legislației în vigoare;
  2. construcție înseamnă orice structură fixată în sau pe pământ;
  3. livrarea unei construcții noi sau a unei părți din aceasta înseamnă livrarea efectuată cel târziu până la data de 31 decembrie a anului următor anului primei ocupări ori utilizări a construcției sau a unei părți a acesteia, după caz, în urma transformării;
  4. o construcție nouă cuprinde și orice construcție transformată sau parte transformată a unei construcții, dacă costul transformării, exclusiv taxa, se ridică la minimum 50% din valoarea construcției sau a părții din construcție, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformării, respectiv valoarea înregistrată în contabilitate în cazul persoanelor impozabile care au obligativitatea de a conduce evidența contabilă și care nu aplică metoda de evaluare bazată pe cost în conformitate cu Standardele internaționale de raportare financiară, sau valoarea stabilită printr-un raport de expertiză/evaluare, în cazul altor persoane impozabile. În cazul în care se înstrăinează doar o parte din construcție, iar valoarea acesteia și a îmbunătățirilor aferente nu pot fi determinate pe baza datelor din contabilitate, acestea vor fi determinate în baza unui raport de expertiză/evaluare;

g) livrările de bunuri care au fost afectate unei activități scutite, în temeiul prezentului articol, dacă taxa aferentă bunurilor respective nu a fost dedusă, precum și livrările de bunuri a căror achiziție a făcut obiectul excluderii dreptului de deducere conform art. 297 alin. (7) lit. b) sau al limitării totale a dreptului de deducere conform art. 298 .

(3) Orice persoană impozabilă poate opta pentru taxarea operațiunilor prevăzute la alin. (2) lit. e) și f), în condițiile stabilite prin normele metodologice.

Facebook
WhatsApp
Email

Leave a comment

14 comentarii

Buna ziua, în exceptiile prevazute mai sus, se îcadrează și Cabinetele Individuale de Psihologie? Va mulțumesc.
Claudia
-

8 ianuarie 2025 at 12:59

Bună ziua, dețin un PFA și ofer meditații la limba engleză și limba română aș vrea să știu dacă sunt obligată să transmit facturiile în sistemul e-factura. Mulțumesc!
Raluca
-

8 ianuarie 2025 at 10:37

Buna ziua, Pentru articole de imbracaminte tricotate in Romania, dar vandute in strainatate in UE si in afara UE catre persoane fizice, trebuie transmisa e-factura? Producatorul este intreprindere individuala, neplatitor de TVA. Multumesc.
Carmen
-

8 ianuarie 2025 at 8:42

Bună ziua! Persoana fizica ( nu PFA) inregistrata la ANAF pt camere de inchiriat, are obligația utilizarii e-factura? Va mulțumesc!
Adriana Irimia
-

31 decembrie 2024 at 6:21

Traducator autorizat, fara organizare PFA, doar CIF, clienti doar persoane fizice, are obligatia inrolarii in e-factura incepand cu 1 ianuarie 2025? Multumesc.
Ioana Cojoaca
-

27 decembrie 2024 at 18:19

Soția deține un PFA pentru curățenie pe casa scării la bloc. A trebuit să cumpere stick pentru semnătură digitală să se autentifice in Spv (o grămadă de bani) și nici nu știm dacă îi va putea deconta din impozit, am vrea să știm dacă cu noua modificare mai trebuie să emită efactura către asociația de proprietari. Mulțumim.
Razvan
-

26 decembrie 2024 at 11:17

Bună ziua. Pfa neplătitor Tva cu cod caen 8690, prestare servicii logopedice către persoane fizice- plată cu mult sub 100 euro va fi obligat să utilizeze E- factura din 2025?
Serilla
-

12 decembrie 2024 at 7:42

    Buna ziua! Da, pentru ca nu va incadrati la exceptiile de mai sus.
    Constantin
    -

    17 decembrie 2024 at 9:59

Buna ziua, un pfa neplatitor de TVA nu are obligatia utilizarii e-factura in lumina dispozitiilor ART. 10^3 din O.U.G. 69/2024?
dan
-

17 septembrie 2024 at 8:42

    Buna ziua! Are obligatia, chiar daca este neplatitor de TVA. Doar activitatile care nu intra in sfera TVA nu sunt obligate sa emita e-factura. Cel putin la aceasta data.
    Constantin
    -

    23 septembrie 2024 at 17:00

Va rog sa scrieti explicit unde este stipulat in ordonanta 69 ca pentru toate aceste operatiuni nu se transmite e-Factura. Catre acest articol am fost directionata din avocatnet.ro. La ora actuala nu mai apare directionarea in acel articol. Ma interesa pentru cabinetele medicale. Va multumesc, Mihaela Plopsoreanu
Plopsoreanu Mihaela
-

13 iulie 2024 at 15:21

    Art. 10^3 Persoanele impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care emit facturi pentru operaţiuni care nu sunt în sfera de aplicare a TVA sau pentru sume care nu se includ în baza de impozitare a TVA, conform Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care nu există obligaţia emiterii unei facturi conform art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu au obligaţia utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru aceste facturi.
    Constantin
    -

    16 iulie 2024 at 8:49

Articolul 10^3 din OUG 120/2021 precizeaza: Persoanele impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, care emit facturi pentru operațiuni care nu sunt în sfera de aplicare a TVA sau pentru sume care nu se includ în baza de impozitare a TVA, conform Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru care nu există obligația emiterii unei facturi conform art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, nu au obligația utilizării sistemului național RO e-Factura pentru aceste facturi. (la 01-07-2024, Sectiunea a 4-a , Capitolul I a fost completată de Punctul 5. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 69 din 21 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024 ). Care este textul din acest articol unde se incadreaza scutirea de TVA conform art. 292 din Codul Fiscal?
Aurel
-

3 iulie 2024 at 7:33

    Articolul 10^3 din OUG 120/2021 face referire la Art 319 care la alineat (7) Prin excepție de la alin. (6) lit. a) și d), persoana impozabilă nu are obligația emiterii de facturi pentru operațiunile scutite fără drept de deducere a taxei conform art. 292 alin. (1) și (2).
    Constantin
    -

    16 iulie 2024 at 8:47