Taxe si contributii PFA in 2016

Taxe si contributii sociale datorate de activitatile independente in 2016

Astazi s-a publicat in Monitorul oficial Codul Fiscal car va fi valabil de la 1 Ianuarie 2016.

Pe scurt, taxele la PFA scad la cei care nu erau si salariati si cresc la cei care erau si PFA si salariati.

Legea  227 din 2015 clarifica, dupa lungi dezbateri, ce taxe vom plati din 2016. Acum stim exact ce impozite si  contributii sociale trebuie sa platim  in 2016 indiferent de forma de autorizare: Persoană Fizică Autorizată (PFA), Întreprindere Familială (ÎF) şi Întreprindere Individuală (ÎI), aşa cum sunt ele definite în Legea 44/2008 (reactualizată în februarie 2014).

Mai jos, asa cum te-am obisnuit deja, enumar pe scurt toate contributiile si impozitele pe care trebuie sa le calculezi si sa le platesti la veniturile pe care le vei obtine in 2016.

Deci, ce aduce nou  pentru PFA codul fiscal din 2016 in comparatie cu cel din 2015:

  • Persoana fizica independentă care este si salariata plateste contributie la pensie. Pana la sfarsitul anului 2015 nu se platea contributie daca erai si salariat;
  • Scade cota de contribuţie obligatorie la nivelul contribuţiaei individuale de 10,5%.  Daca vrei, poti opta pentru cota integrală de contribuţie de asigurări sociale, corespunzătoare condiţiilor normale de muncă 26,3%. In 2015 cota obligatorie a fost de 26,3%.
  • S-a eliminat baza de calcul minima la calculul contributiei de sanatate, care era salariul minim brut pe tara
  • Castigul salarial mediu brut pe economie a crescut la 2.681 lei ;
  • Salariul minim brut pe economie este de 1.050 lei  pentru anul 2016.

Începând cu 1 Ianuarie 2016 o PFA sau o II plateste următoarele taxe și impozite:

1. Contribuția la asigurarile sociale (pensie)  este de 10,5% sau 26,3%, la alegere:

Persoanele fizice care desfasoara activitati independente sunt obligate sa plateasca contributie la pensie daca indeplinesc unul din urmatoarele criterii:

a) venitul realizat în anul precedent, rămas după scăderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate în scopul desfăşurării activităţii independente, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţia de asigurări sociale, raportat la numărul lunilor de activitate din cursul anului, depăşeşte 35% din câştigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi impuse în sistem real;

Important! Baza de calcul minima pentru CAS este 938 lei (35% x 2.681 lei salariul mediu brut din 2016). Toate PFA-urile care in 2015 au obtinut un venit net lunar de peste 938 lei (sau anual de 938*12=11.256 lei), sunt obligate sa se inregistreze cu declaratia 600 in sistemul public de pensii. (Atentie la calculul venitului net – acesta include cheltuielile cu asigurarile sociale – pensie si sanatate).

b) venitul lunar estimat a se realiza depăşeşte 35% din câştigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi impuse în sistem real şi îşi încep activitatea în cursul anului fiscal sau în cazul celor care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la impozitarea în sistem real;

Important!Daca venitul pe care il estimezi este mai mic decat 938 lei pe luna, respectiv 11.256 lei pe an, nu esti obligat sa depui declaratia 600. In 2017, la regularizare vei fi obligat sa platesti CAS daca venitul net obtinut depaseste baza de calcul minima, respectiv 938 lei pe luna sau 11.256 lei pe an.

c) valoarea lunară a normelor de venit obţinută prin raportarea normelor anuale de venit la numărul lunilor de activitate din cursul anului după aplicarea corecţiilor prevăzute depăşeşte 35% din câştigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care în anul fiscal în curs desfăşoară activităţi impuse pe bază de norme de venit.

Important! Norma de venit poate fi redusa sau majorata in functie de mai multe criterii.  Daca prin aplicarea corectiilor, norma de venit este redusa sub baza minima de calcul de 938 lei lunar sau 11.256 lei anual, PFA si II nu sunt obligate la inregistrarea in sistemul public de pensii si nu depun declaratia 600.

Verifica la sfarsitul tabelului din judetul in care iti desfasori activitatea daca norma de venit este majorata sau redusa. https://contapp.ro/norme-de-venit-2016/

La alegere cota de calcul a CAS este fie contributia individuala de 10,5% fie contributia integrala de 26,3%.  Opțiunea de a plăti cota integrală nu va mai putea fi anulată în cursul anului respectiv, ci numai în anul următor.

Cota de 10,5%, nu asigură un stagiu complet de cotizare pentru pensie, ci doar o treime din acesta.  În cazul în care doresti să beneficieze de o pensie întreagă, opteaza spentru cota integrala de 26,3%.

Nu au obligaţia depunerii declaraţiei persoanele asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, care nu au obligaţia asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii, precum şi persoanele care au calitatea de pensionari.

  • in cazul persoanelor care tin contabilitatea in sistem real contributia este de 10,5%  (sau 26,3%)din baza minimă de calcul egală cu 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Baza de calcul nu poate fi  mai mare decât echivalentul a de 5 ori a salariului mediu brut.

 

  • in cazul persoanelor care sunt impozitate la norma de venit,  contributia este de 10,5%. Baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale reprezintă valoarea anuală a normei de venit raportată la numărul de luni în care se desfăşoară activitatea şi nu poate fi mai mică decât echivalentul reprezentând 35% din câştigul salarial mediu brut. Baza de calcul nu poate fi  mai mare decât echivalentul a de 5 ori a salariului mediu brut.

Contribuția la pensie nu este obligatorie pentru:

  • Contribuabilii al caror venit net anual, obtinut in anul fiscal precedent, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat ;
  • Contribuabilii al caror venit lunar estimat a se realiza nu depăşeşte 35% din câştigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi impuse în sistem real şi îşi încep activitatea în cursul anului fiscal.
  • Persoanele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii.
  • Persoanele care nu sunt integrate in sistemul public de pensii dar care achita contributii catre sisteme profesionale  de pensii – cum ar fi avocatii sau personalul clerical.

2. Contribuția la asigurările sociale de sănătate este de  5,5% din:

  • Baza de calcul calculată ca diferenţa dintre totalul veniturilor încasate şi cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţii sociale de sanatate (se iau in calcul contributiile la pensie spre deosbire de vechiul cod fiscal), sau valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportată la cele 12 luni ale anului,
  • Baza lunară de calcul nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe țară, dacă venitul pentru care se calculează contribuția este singurul realizat.

3. Contribuții opționale la PFA

  • Contribuția pentru asigurarea de șomaj este de 0,5% din baza de calcul,
  • Contribuția pentru concedii și indemnizații este de 0,85%  din baza de calcul.

Baza de calcul pentru aceste contributii este venitul net calculat pe lună pentru PFA in sistem real sau valoarea normei de venit calculata lunar. Venitul lunar pentru care se face asigurarea nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, dar nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut, stabilit potrivit legii, in vigoare in luna pentru care se plateste contributia.

4. Impozitul pe venitul net

  • 16% din venitul net, care se calculează ca diferență dintre veniturile încasate și cheltuielile deductibile pentru anul în curs, sau
  • 16% din norma de venit.

Persoanele fizice care obțin venituri din activități independente sunt obligate să plătească impozite si contributii în timpul anului, în urma depunerii declarațiilor privind veniturile și cheltuielile estimate, (declaratia 220).

Impozitul pe venitul net este calculat prin aplicarea cotei de 16% la venitul ce rezultă, în urma declarației, din scăderea din venitul brut estimat a cheltuielilor estimate.

Administrația fiscală este cea care stabilește plățile de impozit anticipate, pe fiecare sursă de venit. Plățile se efectuează în 4 rate egale, la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, respectiv: 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie, 25 decembrie.

Contribuţiile sociale si taxele datorate de persoanele fizice potrivit prevederilor Codului fiscal se achită la unităţile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale în raza cărora se află adresa unde îşi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu.

Dacă sunt nelămuriri, te rog  scrie-mi un mesaj la comentarii. Mulțumesc!

Economist și antreprenor, absolvent ASE, Facultatea de ​Contabilitate și ​Informatică de ​Gestiune. Din 2010 sunt specializat în ​contabilitatea și fiscalitatea persoanelor care desfășoară activități independente (PFA, PFI, II, Profesii liberale) sau obțin venituri din alte surse (chirii, investiții etc). În 2012 am înființat site-ul Gestiunepfa.ro, una dintre sursele principale de informații pentru cei interesați, iar din 2021 am lansat aplicația ContApp - platformă online de management fiscal-contabil pentru PFA și Profesii Liberale.

Leave a comment

440 de comentarii

Buna ziua , va rog frumos sa ma ajutati si pe mine cu cateva informatii !
Mi-am facut PFA , ca si activitate ma ocup de instruirea unor copii , mai exact dansuri populare , sunt platit de primarie , prin contract , primesc 1600 lei lunar insa.nu stiu nimic ce tine se contabilitatea acestui PFA ! Ce taxe obligatorii am de platit , care is la alegere ! Cum declar veniturile la ANAF ?????????????
Ce sfaturi imi dati pt a imi fi.mie mai bine fara saa m probleme cu legile …sa fiu sanctionat si altele ! Va rog lasati com doar cei ce stiti sigur ! 🙂 va multumesc din suflet

Vlad
-

1 martie 2016 at 20:26

Buna ziua!
Va rog sa ma ajutati!
Am un pfa din anul 2010, dar imi doresc sa il inchid sa sa trec la norma de venit. Ce anume trebuie sa fac?

pinkspider0Elena
-

26 februarie 2016 at 10:37

Doresc sa intreb daca o PFA,sistem real nu este obligata sa plateasca contributii la pensii(Venit mai mic de 35%),dar a incheiat contract de asigurari sociale direct cu Casa de pensii ,si plateste integral contributia(26,3%),aceasta contributie este deductibila,pentru PFA?

albu
-

26 februarie 2016 at 8:18

Buna ziua ,am si eu intrebare am o intreprindere individuala si in acelasi timp sunt angajat la o companie de stat .Trebuie sa mai platesc asigurarea de sanatate daca deja sunt asigurat . Va multumesc

Ionel
-

25 februarie 2016 at 7:48

IF magazin piese schimb,3 persoane in procente 1%,49 si respectiv 49% din venitul net ,plateste 16% impozit,pensie si sanatate,lunar ce drepturi isi pot ridica la nivel de ce suma ??? va multumesc.

Ene viorica
-

24 februarie 2016 at 13:51

Buna ziua, am si eu o intrebare. Sotul meu are un pfa, pa anul 2015 a avut un venit brut de 16000 lei, cheltuielile totale au dost de 5600 lei, din care 2718lei au fost cas si cass.Intrebarea mea este : cat va fii de plata la impozit? Va multumesc.

Anonim
-

24 februarie 2016 at 8:34

buna ziua , cartea cu exemple de la a la z cum o pot obtine ?
va multumesc

doina skinner
-

23 februarie 2016 at 18:00

Buna ziua,
Am avut un pfa pe care l-am radiat in februarie 2016. Venitul brut in anul 2017 a fost de 4555 lei, toata suma realizata in luna ianuarie. Venitul din anul 2015 depaseste 12.000 lei. Sunt sau nu obligata sa depun declaratia 600?
Multumesc frumos!

Luiza
-

23 februarie 2016 at 9:15

    rectific, venitul brut din 2016 a fost de 4555 lei, nu in 2017

    Luiza
    -

    23 februarie 2016 at 9:17

Eu nu realizez venituri in Romania , cum pot sa-mi platesc contributia CAS ( pensia ) , ce declaratie trebuie sa depun la ANAF ? cum se calculeaza daca nu realizez venituri in tara/

arina
-

20 februarie 2016 at 6:22

Buna ziua!
Sunt in pensie de invaliditate de gradul III (cu drept de lucru jumatate de norma), vreau sa stiu daca pot sa infiintez PFA sau II?
Conform art. 6 alin. (1) pct. IV lit. c) din Legea 263/2010, eu va trebui sa am un venit pe an mai mare de 4 ori salarul mediu brut pentru a indeplini cerinta „venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie”. In caz contrar, nu va mai fi valabil art.118 alin. (1) din Legea 263/2010. Am dreptate?
Deci sa inteleg ca sunt obligat sa platesc CAS?
Ce se intampla daca am un venit mai mic de 35% din salarul mediu brut, nu mai am voie sa functionez ca pfa?

Dan
-

19 februarie 2016 at 14:53

Ma ajutati va rog si pe mine?Am 59 de ani nu lucrez si sa ma pot descurca am cumparat o camioneta de 3,5 tone sa fac transport cu ea!Vreau sa functionez legal,adica sa ma fac PFA si sa platesc taxe,ma intereseaza la ce valoare ma ridic lunar sa platesc taxe ,sa vad daca renteaza s-au nu,pentru ca ,clienti nu gasesc in fiecare zi,asa ca vreau sa vad modalitatea de plata a inpozitari!!Multumesc!

gheorghe
-

16 februarie 2016 at 18:21

Buna ziua.
Puteti sa imi spuneti daca CAS SI CASS sunt cheltuieli deductibile la calculul imozitului pe venit in cazul unui PFA ?
Multumesc

Anonim
-

13 februarie 2016 at 17:57

    Buna seara. Cheltuielile cu contributia la pensie si sanatate este decutibila la calculul venitului net.

    Constantin
    -

    23 februarie 2016 at 19:40

Buna!An si eu o intreprindere individuala cu contract de comodat pe apartamentul unde imi desfasor activitatea.cum aflu cat impozit trebuie platit pe apartament in acest caz?Mentionez ca proprietarul era scutit inainte de plata impozitului pe apartamentul in cauza(persoana cu handicap).

Miha85
-

11 februarie 2016 at 20:48

Buna dimineata. As dori sa stiu in ce masura se deduc cheltuielile cu intretinerea si lumina de ex, in conditiile in care exista un contract de comodat pe o camera cu suprafata de 9,43 mp. Cum ar fi mai convenabil: sa deduc cheltuielile cu intretinerea si sa platesc impozit pe casa mai mare SAU sa nu deduc cheltuielile cu intretinerea si sa platesc impozitul pe profit mai mare? Va multumesc

Roxana
-

11 februarie 2016 at 3:35

Buna seara ,
Sunt agent de asigurare si din 2016 am fost obligati cf.prevederilor codului fiscal sa ne inregistram ca PFI .
Va rog sa imi spuneti la ce cheltuieli deductibile am dreptul? Nu deduc cheltuielile cu spatiul deoarece nu desfasor activitatea acasa , ci la sediul / adresa clientului. .Ma refer la cheltuieli cu transportul auto / benzina , ch. cu asigurarea auto ,achizitionare de aparatura IT, alte cheltuieli. etc.
Multumesc anticipat !

Luminita Tomescu
-

10 februarie 2016 at 8:39

    Buna Luminita,

    Te rog ajuta-ma cu pasii pe care i-ai urmat ca sa declari ca n-ai sediu la domiciliu.

    Multumesc,

    Denisa

    Denisa
    -

    21 februarie 2016 at 20:29

      Buna seara. Puteti deduce acele cheltuieli care au legatura cu obtinerea de venituri, cum ar fi: cheltuieli de transport, comunicatie, birotica, vetimentatie daca prin contract este prevazuta tinuta buisiness, alte cheltuieli de functionare, administrative. Deci tot ce tine de activitate si de obtinerea de venituri.

      Constantin
      -

      23 februarie 2016 at 19:19

      Buna seara. Pentru a desfasura activitate la sediu este necesar declararea acestei activitati la Registrul comertului. Fie la infiintare fie ulterior. De regula cele mai multe PFA/II nu declara activitate la sediu sau declara activitati de birou fara implicatii asupra taxelor platite.

      Constantin
      -

      23 februarie 2016 at 19:26

Am înființat un PFA cu norma de venit in Decembrie 2015.
1. Mi s-a cerut sa completez și să depun 392b, cu CA fiind procentul din norma pe luna Decembrie. Nu am însă nicio factura emisă și ar trebui să las necompletate rubricile de client(de unde am încasat)și furnizor(căruia i-am plătit), întrucât nu am vândut/cumpărat nimic!
2. De la AF mi-a zis inspectoarea că nu mai am obligație de jurnal de încasări și cheltuieli.
Am citit însă pe forumuri că e obligatoriu registrul unic de încasări.
Până la urmă este obligatoriu acest registru ?

Radu Brad
-

9 februarie 2016 at 20:57

    Buna seara. Declaratia 392 B nu se depune cu sume pe 0. Dar trebuie sa aveti macar factura de la stampila. Aceasta trebuie trecuta in 392B l achizitii.
    Trebuie sa tineti un registru de incasari si plati; nu se mai inregistreaza la administratia financiara. Va recomand Ghid PFA/II pentru contabilitate ca sa obtineti mai multe informatii despre gestiunea unei pfa: https://contapp.ro/ghid-complet-pfa/

    Constantin
    -

    23 februarie 2016 at 18:55

Buna seara.Daca imi fac un PFA si eu in cele 4 luni nu am nici un profit,ce se intampla?Ce consecinte sunt?

Cristina
-

9 februarie 2016 at 18:08

    Buna ziua. Depinde de tipul de impozitare. Astfel:
    -daca se poate si alegeti impozitare la norma de venit, veti plati taxe si contributii la valoarea normei de venit chiar daca faceti 0 lei sa 99.999 euro. (de la 100.000 de euro treceti in sistem real)
    -in sistem real veti plati pentru anul in curs taxe la venitul net estimat (depuneti declaratia 220), si anul viitor veti depune declaratia 200 cu veniturile reale obtinute in 2016. se a face o recalculare si eventula puteti primii o parte din taxe inapoi daca venitul obtinut este mai mic decat venitul estimat.

    Constantin
    -

    23 februarie 2016 at 18:26

Buna Ziua!
Am un PFA din 2010.Este in sistem norma de venit. Il pot transforma in Intreprindere familiala ? Se schimba ceva in sistemul de impozitare ? Multumesc mult.

Ifrim Stefan
-

5 februarie 2016 at 8:21

Buna ziua. Va rog sa ma ajutati cun un raspuns. Taxa de suspendare a PFA poate fi socotita ca cheltuiala deductibila? Multumesc

Laura Marin
-

4 februarie 2016 at 12:56

Buna ziua, detin o Intreprindere Individuala infiintata in 2010 la care am 3 salariati carora le platesc salariul minim pe economie. Din 2010 eu nu am platit pentru mine contributiile la pensie si sanatate pentru ca mi s-a spus ca nu pot sa ma angajez la propria mea firma. Cum pot sa-mi platesc contributiile la pensie si sanatate pana la data actuala ?

Nitura Daniela
-

3 februarie 2016 at 18:40

    Buna seara! Ca titular de II ar fi trebuit sa platiti sanatate la salariul minim brut pe economie. Contributia la pensie era obligatorie daca venitul net anual era mai mare de 35% din salariul mediu brut calculat pe an. Banuiesc ca nu a fost si de aceea fiscul nu v-a trimis decizie de plata pentru pensie. Pentru anul curent depuneti declaratia 600 chiar daca nu sunteti obligata, pentru anii anteriori intrebari la casa de pensii.

    Constantin
    -

    9 februarie 2016 at 16:40