PFA sau SRL în 2024? Calculator taxe 2024.

Cuprins articol

Articol actualizat cu legea 296/26.10.2023 publicată în M. Of. nr. 977 din 27 Octombrie 2023.

Ce alegem în 2024, PFA sau SRL?

După modificările la Codul Fiscal 2023, aprobate in iulie 2022, iată ca avem din nou modificări la Codul fiscal 2024, aprobate in septembrie 2023, si vom avea si in anii următori, pentru ca in satele acestor modificări nu se aflam nicio strategie, doar dorința de a carpi, pe ici pe colo, găurile de la bugetul de stat.

Dacă din 2023 s-a introdus un nou prag pentru CAS si CASS de 24 de salarii, din 2024 PFA si profesiile liberale sunt puternic afectate de două măsuri:

  • CASS – contributia la sănătate, se calculează la venitul net obținut, baza de calcul a CASS nu poate fi mai mica decât plafonul de 6 salarii minime si nici mai mare decât plafonul de 60 de salarii;
  • Pentru stabilirea obligației de a plăti CASS veniturile din activități independente NU se vor mai cumula cu veniturile din alte surse (dividende, dobanzi, chirii, etc), pentru aceste venituri se va plăti CASS separat.

Desi CASS redevine cheltuiala deductibilă la calculul impozitului pe venitul din activități independente si activități sportive, impactul nu este semnificativ, avem o reducere de 1 procent la venit dar o crester semnificativa a bazei de calcul.

Prin urmare la întrebarea ce alegem in 2024, PFA sau SRL? avem un răspuns clar pe calcule matematice. Totuși, sunt mai multe criterii pe care trebuie sa le analizam inainte de a gasi forma optima organizare a activitatii.

Important: În cadrul acestui articol termenul PFA se referă toate formele de organizare: PFI, II, IF, Profesii Liberale sau alte asocieri fără personalitate juridică.

Salariul minim pe economie in 2024

De la 1 octombrie Guvernul a crescut salariul minim la 3.300 lei. Pentru calculele de mai jos am folosit salariul de 3.300 lei. Vom actualiza imediat ce vor fi publicate prevederi noi.

Calculator taxe 2024

Instrucțiuni de completare:

  • completează spațiile albe din tabel conform estimărilor tale;
  • cheltuielile lunare deductibile estimate – sunt cheltuieli directe, legate de obținerea venitului;
  • în cazul microîntreprinderii, coloana E și F, cheltuielile cu salariul sunt evidențiate separat, fiind un cost fiscal al formei de organizare; de regulă asociatul unic se angajează la srl-ul la care este asociat;
  • dacă activitatea nu poate fi impozitată cu normă de venit, completează cu 0 în tabel la norma de venit sau ignoră;
  • tot legat de norma de venit, in primul an de activitate venitul realizat poate fi oricât de mare, taxele se calculează la valoarea normei de venit. Daca venitul realizat este mai mare de 25.000 euro in 2023 (aprox. 123.000 lei) din 2024 se aplica sistemul real de impunere pentru venitul realizat in 2024;
  • na – înseamnă că nu se aplică formei de organizare;
  • daca ești plătitor de TVA, aceasta nu are nicio influență asupra calculelor de mai jos, deci nu o include in venitul estimat;
  • pentru calculul impozitului pe salariu la microîntreprindere s-a inclus o deducere personală de 660 lei pe lună.
  • venitul net realizat in cazul microîntreprinderii include si salariul net realizat de primul salariat, condiție pentru încadrarea ca microîntreprindere.
WP Data Tables

Alege soluția optimă în 2024 în raport de venitul estimat

In funcție de venitul estimat sunt următoarele opțiuni:

NrVenit net obținut Opțiuni:
1Venitul net este mai mic decât 3.300 lei pe luna, respectiv 39.599 lei an, inclusivÎn acest caz, singura opțiune este PFA în sistem real, PFA cu norma de venit nu este o buna alegere pentru ca norma de venit este stabilita la cel puțin 12 salarii minime pe economie și se plătește și CAS și CASS la nivelul normei de venit.
2Venitul net este intre 3.300 si 6.600 lei pe luna, respectiv 79.199 lei/an, inclusivPFA cu norma de venit, dacă activitatea poate fi impusă cu norma de venit, iar dacă nu se poate cu norma, atunci PFA în sistem real este soluția optimă, plătești CAS la plafonul de 12 salarii si CASS la venitul net. Costurile cu contabilitatea unei microintreprinderi sunt mai mari decat diferenta de la CASS.
3Venitul net realizat este mai mare de 6.599 lei/lună, respectiv mai mare de 79.199 leiPFA cu norma de venit, dacă activitatea poate fi impusă cu norma de venit, iar dacă nu se poate cu norma, atunci Microintreprindere este mai avantajoasă ca și taxe plătite la stat. O parte din taxele economisite se vor duce catre serviciul de contabilitate.
4Titularul obține și alte venituri peste plafonul de 6 salarii minime pe economie, respectiv peste 19.799 lei;În situația în care se obțin și venituri din chirii, dividende, alte venituri cf lit c)-h)  peste plafonul de 12 salarii atunci microintreprinderea este cea mai buna opțiune și în acest caz; 
5Ești plătitor de TVA sau ai mai mulți salariați Recomandarea este sa lucrezi cu un contabil și costul cu serviciul de contabilitate nu mai poate fi un criteriu de departajare între formele de organizare.
6Societate platitoare de impozit pe profitNu este recomandabilă în nicio situație. Este preferabilă plata de contribuții (CAS&CASS) CA PFA decât plata impozitului pe profit.

Conditii microintreprindere 2024

Pentru ca o societate comercială să se încadreze în categoria microîntreprinderilor trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • sa aibă cifra de afaceri de până la 500.000 euro la 31.12.2023;
  • să aibă cel puțin un salariat la 31.12.2023;
  • nu au venituri din consultanta într-un procent mai mare de 20% din venitul realizat;
  • un asociat poate detine 25% sau mai mult din capitalul social doar intr-o singura microintreprindere;

Incepand cu 2024 Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:

  • 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 60.000 euro inclusiv și care nu desfășoară activitățile:
    • 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator,
    • 5829 – Activități de editare a altor produse software,
    • 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client),
    • 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației,
    • 5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare,
    • 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată,
    • 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere,
    • 5590 – Alte servicii de cazare,
    • 5610 – Restaurante,
    • 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente,
    • 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a.,
    • 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor,
    • 6910 – „Activități juridice” – numai pentru activitățile avocaților,
    • 8621 – Activități de asistență medicală generală,
    • 8622 – Activități de asistență medicală specializată,
    • 8623 – Activități de asistență stomatologică,
    • 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.”
  • 3% pentru microintreprinderile care depășesc plafonul de 60.000 euro sau încep să aibă activitate în unul dintre domeniile menționate mai sus. Aceasta va datora un impozit de 3% din cifra de afaceri, aplicabil incepand cu trimestrul în care una din cele 2 a intervenit.

Studiu de caz: calculator taxe 2024 pentru un venit de 3.000 euro

O persoană fizică intentionează sa desfasoare o activitate economica din care estimeaza ca va obtine in jur 15.000 lei pe luna ( aprox 3.000 euro) cu cheltuieli deductibile de 10% cheltuieli, in jur de 1.500 lei/luna. Persoana analizeaza posibilitate de a deschide o PFA sau o Microintreprindere pentru activitatea desfășurată. Folsind calculatorul de mai sus, rezulta:

  • Avem o diferență de taxe de 48.600 – 35.829 = 12.771 lei în  favoarea microintreprinderii
  • Din aceasta diferenta, putem scădea cheltuielile cu contabilitatea, care pot fi de cateva zeci de lei la PFA si pot ajunge la 400-500 lei pe luna la microintreprindere. Estimăm o dIferenta de 4.000 lei în defavoarea Micro.
  • 12.771 lei – 4.000 lei = 8.771 lei care pot fi
    • încasați de asociatul micro ca dividende, sau 
    • dacă alege PFA ca formă de organizare, acești bani vor merge către contribuția la pensie-CAS;

Concluzii. PFA sau SRL? Care este soluția optimă în 2024?

Alege PFAAlege SRL
Esti la inceput de drum, inca nu cunosti potentialul activitatii pe care vrei sa o desfasoari, unde tu sau familia ta reprezinta principala resursa umana implicata. O PFA/II/IF este mai usor de infiintat, mai usor de gestionat si mai usor de radiat.Activitatea desfasurata presupune inca de la inceput investitii importante, are salariati si un proces laborios de obtinere si vanzare a produselor sau serviciilor, recomand infiintarea unei microintreprinderi.
Dacă vrei o forma de organizare care să-ți ofere independența, flexibilitate si confidentialitate.Dacă intentionetionezi sa cresti afacerea ta, sa angajezi si alte persoane sa te dezvolți si spre alte domenii de activitate.
Dacă vrei sa te folosești venitul obținut imediat ce l-ai încasat. Totodată păstrează bani pentru impozit si contribuții. La PFA exista un singur termen de plata 25 mai a anului următor.Dacă nu ești presat de lipsa de lichiditate, ești disciplinat în utilizarea veniturilor si poți aștepta cateva luni întocmirea de situații financiare și distribuirea de dividende ca sa incasezi venitul realizat.
Ești interesat sa cotizezi mai mult la sistemul public de pensie. Vei plăti CAS la 24 de salarii in loc de a plăti CAS la 12 salarii, ca salariat la microintreprinderea ta. Preferi sa investesti tu banii in locul statului. Și să-ți asumi riscurile aferente; cu atat mai mult dacă se obțin venituri mai mari de 6 salarii din chirii, dividende, investiții, late surse. 
Pentru taxele PFA exista un singur termen de plată, 25 mai a anului următor.Trebuie sa platesti contabilul, taxele la salarii și impozitul pe venit trimestrial.
Desfășori activități de consultanta. CAEN 7022 Activități de consultanta pentru afaceri si management este o activitate des întâlnita care nu poate fi transferata pe microîntreprinderi.Dorești sa-si asume altcineva de aceasta responsabilitate si sa platesti pe aceasta persoana.

Important! Contributia la pensie (CAS) si la sanatate (CASS) nu reprezinta taxe, acestea sunt cotributii la fondul național de pensii/sau la fondul de sanatate, care-ti da dreptul la încasarea unei pensii după varsta minima de pensionare respectiv la servicii medicale în spitalele publice.

Economist și antreprenor, absolvent ASE, Facultatea de ​Contabilitate și ​Informatică de ​Gestiune. Din 2010 sunt specializat în ​contabilitatea și fiscalitatea persoanelor care desfășoară activități independente (PFA, PFI, II, Profesii liberale) sau obțin venituri din alte surse (chirii, investiții etc). În 2012 am înființat site-ul Gestiunepfa.ro, una dintre sursele principale de informații pentru cei interesați, iar din 2021 am lansat aplicația ContApp - platformă online de management fiscal-contabil pentru PFA și Profesii Liberale.

Dă-i un răspuns lui MARIA TULBURE

420 de comentarii

Buna ziua, daca doresc sa imi fac PFA-ul in apartamentul in care locuiesc , apartamentul este pe numele parintilor si fac contract de comodat , este obligatoriu sa am cadastru si intabulare la apartament ? Multumesc

Daniel Ar.
-

7 aprilie 2015 at 14:54

Buna ziua,daca sunt PFA (cod caen 7022) si am ctr de 4 h/luna la o societate ca economist pot incheia cu aceeasi societate si ctr de servicii de management si consultanta? La un ctr de 4 h/luna pentru PFA mai trebuie sa dau declaratia 600? Va multumesc de ajutor.

Daniela St
-

7 aprilie 2015 at 12:52

Buna ziua,

In categoria cheltuielilor cu deductibilitate 100% inteleg ca se incadreaza cheltuielile cu energia, apa, intretinerea chiar daca acestea sunt aferente unui contract incheiat intre furnizor si proprietarul apartamentului (precizez ca voi avea contract de comodat cu proprietarul). Asta ar reiesi si din codul fiscal, norme metodologice: „Sunt cheltuieli deductibile şi cele efectuate pentru întreţinerea şi funcţionarea spaţiilor folosite pentru desfăşurarea afacerilor chiar dacă documentele sunt emise pe numele proprietarului, şi nu pe numele contribuabilului.”. Va rog sa ma corectati in cazul care am gresit.

In plus, daca pt apartamentul respectiv am incheiat un contract de furnizare servicii internet pe persoana fizica, cheltuielile respective pot fi deduse integral pe PFA in baza articolului de mai sus? Sau este necesara incheierea unui contract pe PFA cu furnizorul de internet?

Va multumesc foarte frumos pentru ajutorul dumneavoastra.

Cu stima,
Stefan

Stefan
-

1 aprilie 2015 at 12:50

Da sint in sistem real.Va multumesc.

Ioan Corcea
-

26 martie 2015 at 12:48

Buna Ziua,

Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele nelamuriri:

1. Daca am PFA cu norma de venit si sunt angajat cu o ora sau cu 2 ore
trebuie sa depun declaratia 600?

Sau, obligatia de a depune declaratia 600 o au doar cei care au PFA cu
norma de venit si nu sunt angajati?

Ce se intampla daca am PFA cu norma de venit si nu sunt angajat si
nici nu depun declaratia 600?

Multumesc mult,

Cristian Todosi

Cristian Todosi
-

25 martie 2015 at 9:04

Buna seara domnule Constantin si tot respectul pentru ajutorul oferit.
Incerc sa imi deschid un PFA si nu pot gasi un cod CAEN potrivit pentru ceea ce fac eu adica prelucrari mecanice in lemn mai ales si alte materiale si realizari de structuri mecanice mobile.
Lucrez pe o masina cu comanda numerica si realizez gravuri , frezari in lemn sau alte metale moi si compozite sa spunem pretabile in domeniul publicitar , sabloane si diferite piese , dar si construiesc anumite kituri constructive din profile metalice si placi debitate. Pot merge pe codul 2562 Operatiuni de mecanica generala ? sau imi pot alege mai multi obiecte de activitate ? Multumesc anticipat

razvan
-

21 martie 2015 at 17:55

Buna ziua.Se poate reduce norma de venit la pfa daca am si contract de munca pe 2 ore?

Danni Ell
-

21 martie 2015 at 9:58

Am un pfa si in anul 2013 cheltuielile au fost mai mari ca si venitul.In ianuarie 2014 am vandut marfa din 2013 si am depasit venitul unui salariu minim pe luna. Sunt obligata sa platesc cas? Nu se compenseaza venitul cu pierderea din anul precedent

Anonim
-

18 martie 2015 at 20:17

buna am un pfi din anul2006 cand am inceput activitatea doamnele de la finante au fost dragute sa nu ma informee ce am de facut . sa ma informez unde stiu.intre timp am fost angajata la o firma unde sau platit toate taxsele timp de 3 ani .nimeni nu ma instiintat ca si daca se plateste dupa tine intr un loc esti obligata sa platesti in 2 locuri cas-ul .in 2010 nu mai lucram la firma respectiva asa ca am decis eu fara sa intreb pe nimeni si fara sa fiu informata sa imi fac contract cu cas. doamnele deacolo mi-au spus ca trebuie sa plates retrovizoriu si ani precedenti si miau calculat o suma pe care nu am putut sa o plates in 2 luni nu contributia era mare si nici penalizarea ci dobanda era o suma uriasa.nu am reusit sa o plates nici pana in ziua de azi deocam data nu am activitata pe pfi dar as-s dori sa il inchid sfatuitima va rog ce sa fac cum sa procedez nu am un venit stabil si deja datoria a ajuns la o suma foarte foarte mare va multumesc

judith
-

16 martie 2015 at 7:42

Buna ziua.1. E corect, TVA-ul facturat de furnizor reprezinta un cost pt dvs. O sa va puneti adaosul comercial peste pretul de achizitie si acest TVA. Avantajul, ca neplatitor de TVA, este ca la acest adaos pus de dvs. nu veti calcula cota de TVA (care ar fi trebuit platit de clientul dvs). Deci sunteti mai competitiva decat platitorii de TVA.
2. Pentru un start-up, daca nu aveti cheltuieli mari cu investitiile initiale (stocuri, mijloace fixe, etc) e mai bine sa fiti neplatitor de TVA.

Constantin
-

7 martie 2015 at 14:55

    Daca va referiti la contributia de stat, pilonul 1, (26,3% din minimul de 845 lei) este deductibila chiar daca va asigurati prin optiune si nu pentru ca sunteti obligata. Daca e vorba de alta pensie (administrata privat) nu este deductibila.

    Constantin
    -

    7 martie 2015 at 15:29

Daca platesc cas(contributia la pensii) optional(la un PFA) este deductibila cheltuiala sau doar cea obligatorie este deductibila.? Multumesc mult

ariana
-

6 martie 2015 at 0:41

    Va multumesc frumos.O seara placuta

    Mada
    -

    5 martie 2015 at 18:01

      Ca principiu cheltuielile deductibile sunt cele realizate cu scopul de a obtine venituri. In ceea ce priveste sediul profesional puteti deduce cheltuielile in limita procentului pe care il ocupa sediul din suprafata imobilului. Puteti raporta biroul la nr total de camere sau la metri patrati. Ca exemplu la un apartament cu trei camere puteti deduce 33% din cheltuielile cu utilitatile. E bine sa aveti specificat in contractul de inchiriere sau de comodat procentul de cheltuieli suportate. Ideal este sa aveti factura si chitanta de plata ca document justificativ (pe numele proprietarului spatiului) si sa completati o fisa de operatiuni diverse pe fiecare luna si pe categorie de cheltuiala.

      Constantin
      -

      5 martie 2015 at 17:55

Buna ziua.Va rog sa ma ajutati si pe mine cu niste lamuriri.
Sunt medic specialist si pentru a ma angaja a trebuit sa mi fac un PFA-Medic colaborator.Am completat declaratia 220 dupa care mi s-a stabilit un impozit trimestrial si plati cas.
Intrebarea mea este ce cheltuieli pot deduce si cand se depun actele care justifica cheltuielie?
Am facut un contract de comodat in apartamentul de domiciliu(care apartine socrului)dar nu stiu cum se stabileste cota din cheltuieli pe care o pot deduce,cine o stabileste si unde trebuie sa merg pentru asta.
Pot plati facturile la utilitati prin internet baking si sa salvez ordinele de plata sau trebuie factura fiscala? Utilitatile trebuie sa fie pe numele meu sau contreaza doar adresa.
Va multumesc

mada
-

1 martie 2015 at 14:21

    Buna seara. Din pacate nu cunosc vreun caz asemanator cu al dvs. Va rog sa intrebati la administratia financiara din zona dvs.

    Constantin
    -

    4 martie 2015 at 17:02

      Multumesc.

      lg m
      -

      6 martie 2015 at 8:26

Buna ziua D-le Constantin,

Scurt si la obiect. Am avut un „PFA cu norma de venit” inchis la sfarsitul anului 2014. Intre 2010 si 2014 am platit impozit fara a se tine seama de faptul ca in toata perioada mai sus mentionata am fost „angatat permanent” (40 de ore pe saptamana – „full-time”), in acelasi domeniu ca si cel al activitatii PFA. Exista, va rog sa-mi spuneti, posibilitatea sa recuperez 50% din suma platita deja, retroactiv bineinteles? Multumesc cu anticipatie pentru ajutorul acordat si timpul Dvs., Cele bune, Laura

lg m
-

26 februarie 2015 at 8:30

La un un PFA cu norma de venit cod 4941 transport rutier marfuri (autoutilitara 3.5t). Intrebarea mea este daca fac transport catre o firma din UE trebuie sa fiu inregistrata la ROI ? Nu sunt platitoare de Tva.Plata nu se va face prin cont bancar.

Sony Sonia
-

23 februarie 2015 at 6:53

Bună ziua,

Presupun că toată lumea a răsfoit propunerea de Nou cod fiscal și toată lumea a fost oripilată de noile prevederi. În calitate de om care este nevoit acum să-și deschidă PFA, în probabil cea mai proastă perioadă cu putință, am câteva întrebări:

Locuiesc cu chirie în București, dar domiciliul este în Tîrgu-Neamț. Pentru că locuitul cu chirie nu este niciodată sigur, deși am viză de rezident, voi deschide PFA-ul pe adresa de domiciliu (casa părinților din Tîrgu-Neamț), deși voi desfășura serviciile la sediile clienților, cel puțin momentan aflați în București:

1) La calculul impozitelor bazate pe norma de venit, se va lua norma de venit pentru București sau pentru Neamț ?
2) Conform noilor propuneri, va crește impozitul pe casa părinților ? Din moment ce nu voi influența vecini de deasupra/sub/lângă fiind casă și mai ales nu voi desfășura efectiv acolo nicio activitate ? Dacă da, cu cât ?
3) Conform noilor propuneri, va crește CAS+CASS până la un plafon minim de 800 de lei pe lună pentru PFA-uri, indiferent de venituri ?

Alex
-

22 februarie 2015 at 9:19

Pe 2015 mai este valabila chestia cu carte de munca part time 2 ore pentru a nu plati si CAS pe pfa ?

M
-

19 februarie 2015 at 23:51

buna seara. am infiintat un pfa si am un contract de prestari servicii cu o institutie. valoarea serviciilor este de 3000 lei pe luna. cam cat ar fi salariul net?pentru sanatate si pensii taxele reprezinta un procent din suma sau poti plati minimul indiferent de salariu?

mioara
-

19 februarie 2015 at 17:06

buna ziua!
nu mi-e foarte clar, in cazul in care sunt nevoit sa platesc CAS , am obtiunea sa platesc fie minim de 222 lei/luna, fie maxim …. ? sau calculez venituri- chelt. deductibile *26.3%.

Anonim
-

19 februarie 2015 at 7:49

    Daca nu estimati o activitate complexa, cu angajati, cheltuieli, investitii mari, venituri mari si sunteti la inceput, infiintati o pfa, mai exact o intreprindere individuala.

    Constantin
    -

    23 februarie 2015 at 17:54

Buna seara, Doresc sa-mi înființez un site de știri. Ma interesează care ar fi cea mai avantajoasa formula pt funcționarea lui: pf sau SRL.

Adriana
-

15 februarie 2015 at 16:21

cine alege dintre cele 2 variante de taxare (dupa norma de venit sau in sistem real)?
este la latitudinea PFA sau inspectorul de la finante hotaraste asta?
la sfarsitul perioadei se fac ceva regularizari in functie de rezultatele obtinute (de ex. optez pt. norma de venit, dar in cursul anului obtin venituri mai mari decit cele mentionate in norma de venit)

Vasile
-

12 februarie 2015 at 9:17

    Buna ziua,
    Baza de calcul este venitul net obtinut dar nu mai putin de salariul minim brut pe economie.
    (2) Baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele prevăzute la art. 296^21 alin. (1) lit. a) – e) este diferenţa dintre totalul veniturilor încasate şi cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţii sociale, sau valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportată la cele 12 luni ale anului, şi nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe ţară, dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuţia.

    Constantin
    -

    13 februarie 2015 at 18:15