Cont bancar dedicat PFA

Cont personal sau cont bancar deschis pe CUI-ul activitatii desfasurate?

Nu exista o prevedere legala care sa oblige activitatile independente sa deschida un cont bancar pe CUI sau CIF. Doar partenerii de afaceri sau institutiile guvernamentale, pot impune detinerea unui cont bancar dedicat, si aceasta in anumite situatii.

Totusi, este recomandat ca o persoana fizica care desfasoara activitati independente, sa-si deschida un cont bancar utilizat numai pentru operatiuni specifice activitatii desfasurate.

Mai jos sunt cateva argumente in favoarea aceste rocmandari, argumente care sunt valabile atat pentru activitatile impuse cu norme de venit cat si pentru cele care stabilesc venitul net in sistem real:

  • Extrasul de cont este document justificativ pentru contabilitatea PFA si trebuie pastrat cel putin 5 ani. In cazul in care folosesti un cont personal, extrasele trebuie de asemenea pastrate cel putin 5 ani si prezentate controlului fiscal, daca este cazul. Deci tranzactiile personale sunt automat expuse unor persoane care nu ar trebui sa le vada.
  • Cand ai cont separat pentru activitatea desfasurata, este mai usor sa-ti calculezi rezultatul activitatii. Veniturile incasate, cheltuielile deductibile, partial deductibile, protocol, plati anticipate de taxe si contributii etc, sunt mai usor de urmarit si de evidentiat. Nu amestecam cheltuielile personale, (de la restaurant, de la supermarket sau din vacanta), cu plata serviciilor si altor achiziti necesare pentru desfasurarea activitatii.
  • Cheltuieli cu administrarea  contului bancar si a cardului sunt deductibile cand avem contul deschis pe CUI sau CIF. Aceste cheltuieli nu sunt deductibile pentru conturile deschise pe CNP.
  • Inspectia fiscala poate constata ca o incasare, aparent banala, este un venit impozabil si trebuie impozitat (ne poate chiar acuza de evaziune fiscala), sau poate constata ca toate cheltuielile realizate sunt nedeductibile pentru ca apartin persoanei fizice si nu se poate face diferenta dintre ce este achizitionat in scopul desfasurarii activitatii si care sunt in scop personal.
  • Banca „stie” ca sumele incasate in contul PFA provin dintr-o activitate economica declarata si nu sunt bani negri. Acest lucru te poate ajuta si in cazul unui credit bancar sau a unui leasing.

Argumente impotriva contului bancar dedicat activitatii

  • un cost lunar mai mare decat cel pe persoane fizica;
  • timp consumat cu administrarea contului, dar compensat de claritatea obtinuta;

Economist și antreprenor, absolvent ASE, Facultatea de ​Contabilitate și ​Informatică de ​Gestiune. Din 2010 sunt specializat în ​contabilitatea și fiscalitatea persoanelor care desfășoară activități independente (PFA, PFI, II, Profesii liberale) sau obțin venituri din alte surse (chirii, investiții etc). În 2012 am înființat site-ul Gestiunepfa.ro, una dintre sursele principale de informații pentru cei interesați, iar din 2021 am lansat aplicația ContApp - platformă online de management fiscal-contabil pentru PFA și Profesii Liberale.

Leave a comment

72 de comentarii

Sant persoana cu dizabilitati, lucrez din scaun cu rotile. Am o firma pot deschide cont bancar pfa on line comform celor spuse de ministrul muncii dacă nu mă pot deplasa la sediul bancii?

Eugen Magdas
-

7 aprilie 2020 at 6:45

    Buna ziua! Nu prea am intalnit deschiderea de cont online pentru PFA-uri. Intrati pe site-uri si verificati. O alta solutie este sa sunati o agentie si sa va gaseasca o solutie.

    Constantin
    -

    8 aprilie 2020 at 12:05

Maine o sa merg sa fac cont bancar PFA pentru a primi indemnizatie, stie cineva de ce anume am nevoie la deschiderea contului?

Alexandra
-

5 aprilie 2020 at 18:26

Buna ziua.

Intelegem ca agentia de plati ne cere cont de pfa pentru a vira banii,dar nu intelegem argumentul pentru ca nu ni-l ofera.Daca ajutorul de somaj este supus tuturor taxelor si impozitelor,iar venitul net este practic legat strict de castigul pe persoana fizica,fara nici o legatura cu contabilitatea pfa-ului (mai ales ca banii sunt din surse externe,iar statul isi ia partea din ei) de ce nu se poate vira in contul personal,de cnp,atata timp cat nu este lege specifica.Cine ia aceste hotarari fara legi specifice si ne pun pe drumuri tocmai acum cand nu trebuie sa fim pe drum ? Chiar nu este nimeni in tara, avizat sa dea o explicatie clara pentru toti?
Eu am pfa, din 2007,lucrez cu sume mici pentru ca asa este specificul serviciului si nu am avut niciodata nevoie sa lucrez prin cont bancar. De ce acum brusc nu se poate ?
Va multumesc.

Dorin C.
-

5 aprilie 2020 at 13:58

Buna ziua,eu lucrez cu PFI ca și fiziokinetoterapeut la o clinica privată și sunt plătită pe ora.CLinica s a închis in 24 Martie din cauza Covid 19.Atunci pot sa primesc indemnizația iar dacă nu am cont pt PFI trebuie sa imi fac neaparat?multimesc

Raluca
-

3 aprilie 2020 at 15:08

    Buna ziua! Asa vor cei de la Agentia de plati. Dati un telefon si cereti o confirmare.

    Constantin
    -

    6 aprilie 2020 at 15:23

Că trimit banii in cont ok am înțeles,dar eu dacă nu fac încasări și plăti de pe cont pfa ,nu-i văd rostul,oricum suntem prea mici ca să-i înțelegem pe cei mari,o zi bună și mulțumesc că mi-ati răspuns.

Daniela
-

3 aprilie 2020 at 12:52

Specific atât încasările cât și plățile sunt cash,nu lucrez cu sume mari,ofer servicii de coafor, de ce cont bancar?

Daniela
-

2 aprilie 2020 at 21:00

    Asa vrea Agentia de plati – va trimit banii in cont.

    Constantin
    -

    3 aprilie 2020 at 11:36

Bună ziua,sunt PFA,si după cum se știe se cere cont bancar PFA pentru această indemnizație,nu am, eu incasez doar cash niciodată prin card sau cont bancar, întrebarea mea este cu ce mă ajută acest cont pe viitor?pot atașa la cerere si declarație un extras de cont personal?mulțumesc

Daniela
-

2 aprilie 2020 at 16:22

Buna ziua. am o nelamurire. Sunt pfa dar nu am un cont dedicat pfa ci un cont personal. Eu nu folosesc operatiuni bancare prea mult.Se poate folosi contul personal pt. indemnizatia de somaj sau trebuie neaparat un cont dedicat. Multumesc anticipat.

Bogdan
-

1 aprilie 2020 at 8:00

    Functionarii de la ANOFM spun ca trebuie sa aveti cont deschis pe afacere, desi legea nu specifica clar acest lucru.
    Opinia mea este ca cine are cont deschis pe afacere da contul de afacere, cine nu are da un contul de persoana fizica.

    Constantin
    -

    1 aprilie 2020 at 20:20

      Buna seara, sa stiti ca am ajuns la articolul dvs. incercand sa aflu de ce unei persoane cu PFI i s-a dat raspuns de catre autoritate ca nu indeplineste conditiile, intrucat nu a dat un cont pt. PFI si va pot confirma ca a fost transmis contul personal. Prin urmare, daca nu exista un cont dedicat, deschis pentru afacere, conditiile pentru obtinerea indemnizatiei nu sunt intrunite.

      Alex
      -

      8 aprilie 2020 at 20:11

Buna ziua, considerati optiunea de cont separat, dar deschis tot pe persoana fizica si nu pachet special de PFA la fel de buna pentru motivele enumerate mai sus? si sa folosesc transferul intre conturi precum ati precizat mai sus ca „utilizare venit net PFA”.
Pentru 7-8 incasari pe an nu merita deschiderea unui pachet special bancar.

Madalina Ion
-

3 iulie 2019 at 20:45

    Buna ziua! Recomand deschiderea contului pe PFA. Incasarile si platile pentru activitatea PFA sa fie facute din acest cont. Sunt si banci mai accesibile, nu trebuie sa dati 50 de lei pe un cont de PFA.

    Constantin Cozma
    -

    4 iulie 2019 at 11:19

Buna ziua,
am o intreprindere individuala cu norma de venit.Am cont bancar separat fata pe cel personal.In acest cont imi incasez facturile pentru activitatea prestata in euro(din strainatate).Cum pot folosi euro din contul de intreprindere individuala?Pot sa cumpar cu cardul de intreprindere individuala orice,inclusiv mancare?Pot sa transfer din cont intreprindere individuala in cont personal pentru cheltuieli diverse ?Aceste transferuri trebuie sa aiba documente justificative?(am inteles eu bine sau chiar sunt modificari legislative in acest sens ,de anul acesta?)
va multumesc anticipat,

mariana
-

10 iunie 2019 at 19:30

    Buna ziua! Transferati in contul personal si de acolo faceti ce plati doriti. La detalii plata scrieti „utilizare venit net PFA”.

    Constantin Cozma
    -

    13 iunie 2019 at 7:14

    Puteti folosi banii cum doriti dvs. Banii Pfa-ului sau II sunt ai CNP-ului. Puteti face cumparaturi personale direct cu cardul insa atentie mare, la cheltuieli treceti doar ceea ce cheltuiti pt activitatea II. Puteti face transfer din cont de II in cont personal. Banii sunt ai cnp-ului cum am zis si puteti dispune de ei cum doriti.

    Mihai
    -

    7 august 2019 at 17:07

Buna seara! Sunt medic de familie si lucrez doar la un Centru de Permanență ! Am deschis un cont pe acest PFI unde m-i se virează banii lunar conform orelor lucrate! Ce doresc să vă întreb este daca eu pot folosi acest cont in regim normal adica : merg la supermarket si fac cumpărături pe care nu le pot deconta pe PFI? Poate altcineva sa imi vireze bani pe acest cont? Cum pot sa gestinez banii mei in asa fel încât să nu am probleme ca nu ppt.justifica fiscal acele cheltuieli si eventuale viramente?

Monica
-

20 februarie 2019 at 19:17

    Puteti cheltui cum doriti banii. Dvs aveti un atribut fiscal dat direct de la Anaf. Nici macar nu aveti treaba cu Registrul Comertului. Puteti face plati personale direct din cont. Veti deduce doar ce cheltuiti pt activitatea pfi. Nu puteti primi in cont bani ce nu au a face cu activitatea dvs pt ca va tb emisa factura. Pt astfel de tranzactii utilizati contul personal.

    Mihai
    -

    7 august 2019 at 17:09

Buna ziua,

Contul asociat PFA-ului trebuie sa fie naparat in Romania? Daca deschid un cont asociat PFA-ului in strainatate (pentru comisioane mai mici, etc) este legal?

Multumesc.

Bogdan
-

15 ianuarie 2019 at 8:41

    Nu. Deschideti cont in tara in care aveti sediul. Pt strainatate puteti utiliza pay safe card sau alta modalitate.

    Mihai
    -

    7 august 2019 at 17:11

Buna ziua,

Daca nu am bani in contul de PFA si doresc sa fac o plata, pot transfera din contul personal in cel de PFA? Daca da, trebuie sa fac ceva aditional? vreu act, justificare..etc?
Multumesc.

Laurentiu
-

10 octombrie 2018 at 17:55

    Buna ziua! Se constituie aport in banca si se inregistreaza in Jurnalul de incasari si plati. Se restituie ulterior, dupa ce apar incasarile din vanzari. Pentru informatii comeplte si exemple va recomand: https://contapp.ro/ghid-complet-pfa/

    Constantin
    -

    22 octombrie 2018 at 16:14

Buna ziua! Daca deschid un cont bancar asociat unui PFA cu norma de venit:
1.este obligatoriu sa declar contul la ANAF?
2.atunci cand incasez bani in cont(sa presupunem dintr o activitate online), este obligatoriu ca tranzactia sa fie insotita de bon fiscal din casa mea de marcat? Sau nu?

Dana Popescu
-

17 august 2018 at 7:47

    Buna ziua! 1. NU. 2. NU: bonul de casa de marcat se emite doar pentru incasarea in numerar de la persoane fizice (si juridice, in loc de chitanta, dupa caz). Cand in casati prin banca de la PF sau PJ, nu se emite bon fiscal.

    Constantin
    -

    27 august 2018 at 12:42

    1. Nu
    2. Emiteti factura pt incasari direct in cont. Recomand IceFact. Rapid eficace si…gratuit.

    Mihai
    -

    7 august 2019 at 17:12

In urma discutiilor purtate sa inteleg ca nu exista nici o lege care sa oblige PFA (sau II, PFI, IF) infiintat in 2009 sa aiba cont bancar. Daca nu este obligatoriu atunci vine intrebarea unde pastraza aceste entitati bani pe care ii incaseaza pentru activitatile si serviciile efectuate??????

avramiuc
-

3 iunie 2018 at 17:23

    Buna ziua! Se folosesc conturile bancare personale.

    Constantin
    -

    4 iunie 2018 at 15:36

Buna ziua,

Mai nou in declaratia 600 trebuie trecut un cont bancar. S-a facut vreo precizare ca acest cont trebuie sa fie PFA undeva si nu PF?

Andree
-

23 ianuarie 2018 at 18:16

Contul dedicat PFA trebuie declarat la ANAF?

Oleg
-

9 ianuarie 2018 at 8:55

    Buna ziua. Contul bancar nu trebuie declarat la ANAF.

    Constantin
    -

    9 ianuarie 2018 at 22:27

” patrimoniul PFA (sau II, PFI, IF) este acelasi cu patrimoniul persoanei fizice.”

și

„Poprirea pentru datoriile catre bugetul de stat vine pe contul dedicat PFA nu pe toate conturile persoanei fizice titulara de PFA”

sunt în contradictoriu.

Adrian
-

14 noiembrie 2017 at 10:47

Buna ziua!
In ghidurile dvs ati prevazut si o sectiune dedicata situatiilor speciale? De exemplu, in special legat de contabilitate in situatia in care nu se plateste impozitul – in cazul persoanelor cu dizabilitati PFA.

Chris
-

20 octombrie 2017 at 8:55

    Buna ziua! Nu am un exmplu de calcul specific pentru situatia dvs. In mare parte calculul este asemanator.

    Constantin
    -

    15 noiembrie 2017 at 14:09

Asta in teorie… Eu am cont al pfa-ului deschis inca de la inceputul activitatii dar ANAF-ul mi-a pus poprire pe toate conturile inclusiv pe cel in care incasam salariul de la firma unde eram angajat si a trimis proprirea inclusiv la firma. Mi-au fost retinuti bani atat la firma cat si la banca adica de doua ori. Nu mi-au returnat banii retinuti in plus au spus ca o sa compenseze cu datoriile viitoare. Doua zile am pierdut pe la ei ca sa obtin ridicarea propririi si a trebuit sa merg personal la fiecare banca cu hartia.

Marius Lapugean
-

18 septembrie 2017 at 5:20

    Buna ziua! Adevarat, popririle pentru obligatiile fiscale datorate pe CNP sunt instituite pe toate conturile deschise ca persoana fizica si se iau bani din fiecare cont. Si da, ANAF se comporta ca un camatar, agresiv si iresponsabil. E bine sa nu ai de a face cu ei.

    Constantin
    -

    25 septembrie 2017 at 10:06

      Atata vreme cat detii un PFA/II, inevitabil ai de a face cu ANAF-ul. 🙂

      Ioana
      -

      15 februarie 2018 at 15:54

        Corect, dar daca respectam legea exista sansa sa nu ne intalnim prea des cu inspectorii ANAF. Poate deloc.

        Constantin
        -

        19 februarie 2018 at 14:27