Depunerea declaratiei 392B in 2016
Declarația 392 B – declarație informativă privind livrările de bunuri, prestările de servicii și achizițiile efectuate în anul 2015.
Termen de depunere 25 februarie 2016 prin ordinul PANAF nr.522/ 26.01.2016.
Declarația 392B se completează și se depune de către toate persoanele fizice autorizate (PFA, II, IF), neplătitoare de TVA, impozitate în sistem real sau la norma de venit, a căror cifră de afaceri realizată la finele anului 2015 este inferioară sumei de 65.000 de euro, respectiv inferioară sumei de 220.000 lei (la cursul intrarii Romaniei in Uniunea Europeana).
Nu se depune în situația în care persoanele impozabile nu au desfăşurat în anul 2015 livrări de bunuri şi prestări de servicii în interiorul țării şi/sau achiziții efectuate din țară. Deci nu se depune dacă nu ai vânzări şi nu ai cheltuieli, adică totul e pe zero.
Pentru întocmirea declarației este necesară realizarea jurnalului de cumpărări și a jurnalului de vânzări.
Daca ai nevoie de ajutor, un model complet de intocmire a acestor jurnale a fost adaugat in Pachetul Complet pentru Contabilitatea PFA, vezi aici.
În jurnalul de cumpărări se înregistrează toate facturile emise de furnizori pe numele PFA/II, în cursul anului 2015, plătite sau neplătite. Pentru completarea declarație 392B trebuie să împarți achizițiile făcute în funcție de situația furnizorilor tăi dupa criteriul: plătitori de TVA sau neplătitori de TVA.
În jurnalul de vânzări se înregistrează totale facturile emise de PFA/II către clientii săi, indiferent dacă au fost sau nu încasate. Pentru completarea declarației 392B trebuie să împarți vânzările efectuate în funcție de situația clienților tăi, plătitori de TVA sau neplătitori de TVA.
Valoarea facturilor emise în anul 2015 de PFA/II reprezintă cifra de afaceri pe anul 2015.
Declarația 392 se completează electronic (programul se descarcă de aici și se deschide cu Adobe Reader). Formatul electronic depus (pe cd) va fi însoțit de formularul editat si printat cu ajutorul programului. Formularul se printeză în două exemplare:
- 1 exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună cu suportul electronic;
- 1 exemplar se păstrează de către persoana impozabilă.
Prin declarația 392B fiscul urmarește dacă ai depășit, în cursul anului, plafonul de înregistrare ca plătitor de TVA (220.000 lei) sau dacă ai depășit plafonul de 100.000 de euro (la cursul BNR din decembrie 2015), când devine obligatorie contabilitatea în partidă simplă și impozitarea în sistem real.
Conform Codului de procedura fiscală, amenzile pentru nedepunerea declarațiilor infomative 392 A si 392 B se sancționează cu amenzi de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru persoanele fizice.
17 comentarii
Buna ziua! Am un PFA neplatitor de TVA si am neclaritati la Jurnalul de cumparari. Am achizitionat Pachetul Complet pentru Activitati Independente, dar tot am neclaritati . Ce categorii de cheltuieli pot inregistra in el? Pot inregistra si cheltuielile de comunicatii (Vodafone, Orange) sau alte tipuri in afara de bunuri materiale? Am observat ca in exemplul de jurnal de cumparari din anexa ghidului nu figureaza facturi de la Vodafone sau Orange. Cu stima!
16 februarie 2018 at 7:29
Buna ziua. Sigur ca puteti inregistra cheltuielile de comunicatii si sunt cheltuieli deductibile. Jurnalul de cumparari nu este obligatoriu, urmareste altceva acest jurnal. Urmariti va rog centralizatorul cheltuielilor deductibile din exemplul dat si veti gasi si cheltuielile de comunicatie.
19 februarie 2018 at 14:30
Buna ziua. Din explicatiile de pe site-ul Anaf inteleg ca ” Nu se depune în situația în care persoanele impozabile nu au desfășurat în anul de referință livrări de bunuri și prestări de servicii în interiorul țării și/sau achiziții efectuate din țară.”. Deci eu, neplatitor tva, cu cifra de afaceri sub 65000 €, cu prestari servicii doar in EU nu voi depune aceasta declaratie. Depun in schimb lunar declaratia 390. Corect?
6 iulie 2016 at 3:22
Buna ziua. Este corect!
11 iulie 2016 at 11:00
Buna ziua!
Care este organul fiscal competent in cazul in care domiciliul persoanei este diferit de sediul social?
11 aprilie 2016 at 6:25
Buna ziua. Sa zicem ca sunteti din Focsani si ati infiintat un PFA/II in Bucuresti, acasa la un prieten. Pentru contributiile si taxele dvs, titular de PFA sau II, organul competent este administratia financiara de la domiciliu – Focsani. Daca aveti salariati pe PFA sau sunteti platitor de TVA organul competent este administratia financiara de la sediul profesional – Bucuresti.
11 aprilie 2016 at 15:40
Buna ziua, as vre sa va rog sa continuati exemplul dvs cu Focsani si Bucuresti si sa imi spuneti un registru unic de control de la care administratie il voi obtine? Pentru un pfa la norma.
13 aprilie 2016 at 14:49
Buna ziua. Registrul de control il luati de la sediul profesional. – Bucuresti.
18 aprilie 2016 at 15:54
Buna ziua, o nelamurire pe care o am eu, pe declaratia 392B la categoria plati catre persoane juridice cu TVA…campul valoare ce ar trebui sa contina: 1. suma totala a facturilor platite care sunt cu TVA? sau 2. suma valorii fara Tva a facturilor platite cu TVA?
Desi e o declaratie informativa si sincer nu stiu cine verifica sumele acestea in corectitudinea lor….as vrea sa aflu si eu cum ar fi corecta completarea campului resp. (sunt PFA medic, in sistem real, neplatitor TVA). Multumesc
18 februarie 2016 at 11:39
Buna ziua,
Pentru PFA-urile cu norma de venit (ce nu tin contabilitatea) cum se identifica platile catre furnizori (platitori si neplatitori de TVA), pentru a putea completa declaratia 392?
Multumesc,
10 februarie 2016 at 18:09
Nu exista posibilitatea transmiterii online a decl.392B prin spatiul privat virtual , ca sa nu mai trebuiasca sa facem cozi la ANAF ? Este nevoie NEAPARAT de inregistrare cu certificat si semnatura electronica, la fel ca la SRL-uri sau SA-uri ?
10 februarie 2016 at 11:26
Un PFA sau II tine un registru de incasari si plati in care se trece cronologic toate INCASARILE si PLATILE efectuate in decursul unui an. Instrumentele de plata sunt bonul fiscal, CEC+ul, BO, chitanta dar nu factura.Deci in jurnalul de incasari si plati se inscrie toate instumentele de plata din decursul unui an si nu , in nici un caz, facturile. Un PFA sau II functioneaza cu incasari si plati nu cu venituri si cheltuieli ca un SRL.
8 februarie 2016 at 12:39
Buna ziua. Articolul nu se refera la completarea Registrului Jurnal de Incasari si Plati, unde este asa cum spuneti dvs. Articolul se refera la completarea si depunerea declaratie 392A sau B.
9 februarie 2016 at 17:15
Popa Dorina are dreptate. Spuneti-mi actul normativ care pe mine, PFA neplatitor de TVA, ma obliga sa tin jurnal de cumparari si vanzari.
17 februarie 2016 at 12:26
Buna ziua. Nu sunt obligatorii dar va ajuta la completarea declaratiei 392. E un cnetralizator cu facturile de vanzare si de cumparare, in care vedeti exact valoarea vanzrilor in cursul anului (incasate si neincasate) si valoarea achizitiilor in care apare separat TVA-ul platit catre furnizori.
17 februarie 2016 at 17:03
Buna ziua.
Si totusi cum se completeaza la platile catre furnizori, daca nu ai tinut contabilitatea?
Multumesc,
17 februarie 2016 at 17:36
Buna ziua,
Am si eu o intrebare : pentru intovmirea declaratiei 392 a si b este necesara semnatura electronica sau putem si noi sa o intocmim , adica cei fara semnatura ?
Cu respect.
18 februarie 2016 at 12:36