Amortizarea mijloacelor fixe. Metode si exemple de amortizare.

Acum, cand se vorbeste despre cresterea impozitarii, trebuie sa ne gandim si mai mult la cum putem reduce legal baza de calcul a impozitului pe venit si implicit, cum sa obtinem un venit net mai mic decat plafoanele pentru contributii sociale.

O cale de plăti mai puțin la buget este sa introducem pe cheltuieli amortizarea bunurilor pe care le folosim in activitatea economica: echipamente de productie, licente, telefoane, calculatoare, imprimante, autoturisme, amenajari, cladiri, etc. Astazi vorbim despre mijloacele fixe.

Găsești in Ghidul de contabilitate pentru PFA un capitol complet despre amortizări.

Ce sunt mijloacele fixe

Mijloacele fixe sunt considerate imobilizari corporale cu durata de utilizare mai mare de un an si cu valoarea de achizitie mai mare de 2.500 lei inclusiv TVA, pentru neplatitori de TVA, sau de 2.500 lei fara TVA pentru platitorii de TVA.

Important! In cazul contabilitatii in partida simpla, achizitia de mijloace fixe nu este deductibila la data platii, doar amortizarea acestora este deductibila.

Un echipament sau un utilaj este considerat  mijloc fix daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;

b) are o valoare de achizitie mai mare de 2.500 de lei, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului;

c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.

Bunurile a caror valoare este sub 2.500 de lei sunt considerate obiecte de inventar; costul cu achizitia lor este inregistrat si este deductibil la momentul platii.

Platitorii de TVA amortizeaza mijlocul fix la valoarea de achizitie fara TVA, iar neplatitorii de TVA iau in calcul pretul de achizitie a mijlocului fix cu TVA inclus.

        Sunt considerate mijloace fixe:

  • cladiri si spatii de productie si depozitare;
  • terenuri;
  • masini si utilaje pentru productie;
  • mijloace de transport;
  • aparate de masura si control;
  • mobilier, birotica, tehnica de calcul;
  • mijloace fixe de natura obiectelor de inventar.

Amortizare contabilă si amortizarea fiscală

Amortizarea contabilă reprezintă alocarea valorii amortizabile a unui activ imobilizat pe întreaga sa durată de utilizare previzionată, calculându-se pe baza unui plan de amortizare ce are în vedere duratele de utilizare economică și condițiile de utilizare ale imobilizărilor corporale.

Amortizarea fiscală constă în deducerea din punct de vedere fiscal a cheltuielilor generate de achiziția/producția de active imobilizate pe baza unui mecanism similar amortizării contabile, însă cu unele diferențe, calculându-se conform duratelor normale de funcționare începând cu luna următoare celei în care imobilizarea corporală este pusă în funcțiune.

Important. Pentru întreprinderile mici, din categoria PFA, II, Profesii Liberale, amortizarea contabilă se confundă cu amortizarea fiscală.

Durata normala de functionare reprezinta durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal, valoarea de intrare a mijloacelor fixe, pe calea amortizarii. Duratele de functionare sunt prevazute in HG nr 2139/2004 – lista se gaseste in ContApp la sectiunea Active..

Important! Pentru a fi posibila amortizarea unui mijlocul fix acesta trebuie achizitionat  in numele activitatii cu document justificativ (factura, contract de vanzare-cumparare), altfel cheltuiala cu amortizarea nu este deductibila. Platile cu achizitia de mijloace fixe se inregistreaza integral in registrul jurnal de incasari si plati. Evidenta mijloacelor fixe  se tine cu ajutorul Fisei mijlocului fix (cod 14-2-2).

Conform legii, cheltuiala cu achizitia mjiloacelor fixe nu va fi in totalitate deductibila in anul fiscal in cursul caruia a fost achizitionat; intreprinzatorul trebuie sa  deduca esalonat aceasta cheltuiala in raport cu durata de functionare/utilizare  a mijlocului fix. Amortizarea anuala se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.

Exceptie. Contribuabilii care investesc in mijloace fixe destinate infiintarii si functionarii cabinetelor medicale pot deduce integral valoarea acestora la calculul profitului impozabil la data punerii in functiune sau pot recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare

Important! conform art 28. (20) Contribuabilii care investesc în mijloace fixe destinate prevenirii accidentelor de muncă și bolilor profesionale, precum și înființării și funcționării cabinetelor medicale pot deduce integral valoarea acestora la calculul profitului impozabil la data punerii în funcțiune sau pot recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare, potrivit prevederilor prezentului articol.

Nu se pot amortiza:

  • terenurile, inclusiv cele impadurite;
  • tablourile si operele de arta;
  • fondul comercial;
  • lacurile, baltile si iazurile care nu sunt rezultatul unei investitii;
  • bunurile din domeniul public finantate din surse bugetare;
  • orice mijloc fix care nu isi pierde valoarea in timp datorita folosirii, potrivit normelor;
  • casele de odihna proprii, locuintele de protocol, navele, aeronavele, vasele de croaziera, altele decat cele utilizate in scopul realizarii veniturilor.
  • imobilizarile necorporale cu durata de viata utila nedeterminata, incadrate astfel potrivit reglementarilor contabile.

Metode de amortizare

  1. Amortizarea liniara: valoarea de achizitie a mijlocului fix se imparte in mod egal pe toata durata de amortizare stabilita in nomenclator.
  2. Amortizarea accelerata permite ca in primul an cota de amortizare sa poata ajunge la 50% din valoarea fiscala de la data intrarii in patrimoniu a mijlocului fix. Pentru urmatorii ani de utilizare, amortizarea se calculeaza prin raportarea valorii ramase de amortizare a mijlocului fix la durata de utilizare ramasa a acestuia.
  3. In cazul metodei de amortizare degresiva, amortizarea se calculeaza prin multiplicarea cotelor de amortizare liniara cu unul dintre coeficientii urmatori:
  • 1,5 daca durata normala de utilizare a mijlocului fix amortizabil este intre 2 si 5 ani;
  • 2,0 daca durata normala de utilizare a mijlocului fix amortizabil este intre 5 si 10 ani;
  • 2,5 daca durata normala de utilizare a mijlocului fix amortizabil este mai mare de 10 ani.

Regimul de amortizare pentru un mijloc fix amortizabil se determina conform urmatoarelor reguli:

  • In cazul constructiilor, se aplica metoda de amortizare liniara;
  • In cazul echipamentelor tehnologice, respectiv al masinilor, uneltelor si instalatiilor de lucru, precum si pentru computere si echipamente periferice ale acestora, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare liniara, degresiva sau accelerata;
  • In cazul oricarui altui mijloc fix amortizabil, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare liniara sau degresiva.

De regula se foloseste metoda liniara, prin care amortizarea se stabileste prin impartirea valorii de achizitie la numarul de luni de functionare. Durata de amortizare curge din luna urmatoare lunii in care mijlocul fix a fost achizitionat si pus in functiune.

Calculul amortizarii deductibile pentru anul in curs se face cu ajutorul fisei de operatiuni diverse, unde se inregistreaza lunar valoarea amortizarii calculate.

Pentru autoturisme se poate opta pentru: amortizare liniara, degresiva sau in functie de numarul de kilometri parcursi.

Important! In ceea ce priveste autoturismele, cheltuiala cu amortizarea acestora este deductibila, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei pe luna, cu exceptia:

  1. autovehiculele utilizate pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de munca, vehiculele utilizate drept care de reportaj, cele utilizate de agenti de vanzari si de recrutare a fortei de munca.
  2. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi.
  3. vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru instruirea in cadrul scolilor de soferi.

Se pot amortiza (liniar) si cheltuielile cu investitiile efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, de cel care a efectuat investitia, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare. De exemplu se pot amortiza cheltuielile cu amenajarea locului in care se desfasoara activitatea economica – la sediul profesional si/sau la punctul de lucru.

Amortizarea fiscala se calculeaza incepand cu luna urmatoare celei in care mijlocul fix amortizabil se pune in functiune,

Important! Pentru contribuabilul care opteaza sa fie impus pe baza de norma de venit si care anterior a fost impus in sistem real, avand investitii in curs de amortizare, valoarea amortizarii nu diminueaza norma de venit.

Exemplu de amortizare laptop. Amortizare tableta. Amortizare telefon

Date contribuabil: Intreprindere individuala, neplatitor TVA, contabilitate in partida simpla.

  • Codul CAEN: 6201 Activitati de consultanta in tehnologia informatiei;
  • Achizitioneaza tableta Apple IPAD pe 15 mai 2021;
  • Valoare de achizitie 3.200 lei cu TVA inclus;
  • Se inregistreaza plata in registrul de incasari si plati la data achizitiei;
  • Raportat la activitatea desfasurata cheltuiala este integral deductibila, deoarece bunul este folosit in activitatea curenta pentru obtinerea de venituri;
  • Bunul cumparat este considerat mijloc fix deoarece:
    • – are valoare de achizitie mai mare de 2500 lei;
    • – este folosit pe o perioada mai mare de un an;
  • Se consulta catalogul cu clasificarea mijloacelor fixe utilizate in economie si duratele normale de functionare ale acestora. Bunul achizitonat se incadreaza la grupa 2.2.9 Calculatoare, electronice si echipamente periferice.
  • Durata de amortizare intre 2-4 ani. Se alege durata minima de 2 ani.
  • Pentru calculul amortizarii lunare folosim metoda amortizarii liniare: Amortizare = 3.000/(2*12 luni)=125,00 lei pe luna.
  • Incepem sa deducem amortizarea incepand cu luna iunie 2021.
  • Amortizare in anul 2021 =   7 x 125,00 =   875,00 lei
  • Amortizare in anul 2022 = 12 x 125,00 = 1.500,00 lei
  • Amortizare in anul 2023 =   5 x 125,00 =   625,00 lei
  • La calculul venitului net pe anul 2021 se scade din venitul brut suma de 875,00 lei ce reprezinta costul utilizarii cu achizitia tabletei pentru aceasta perioada.

Pentru gestiunea mijlocului fix am folosit ContApp, care genereaza automat urmatoarele documente si calculeza autoamat amortizarea in Registrul de Evidenta Fiscala:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a comment

115 comentarii

Buna ziua! Am achizitionat un calculator (mijloc fix) pe persoana fizica, dar as dori sa il utilizez, respectiv inregistrez pe cabinetul individual psiholog... am aceasta posibilitate si cum ar trebui sa procedez? Va multumesc!
Berila Licica
-

22 februarie 2024 at 10:20

Buna ziua, Multumesc mult pentru articol. Am o întrebare legată de amortizarea unui imobil. Dacă imobilul a fost cumpărat pe pers fizica in scopul închirierii, dar nu sa menționat asta in contractul vanzare-cumpărare, înseamnă ca nu am voie sa îl deduc la cheltuieli cu amortizarea?
Andrei
-

8 decembrie 2023 at 4:06

Buna ziua, am cabinet psihologie, PFA si doresc sa achizitionez un teren intravilan cu perspectiva de a construi acolo un centru de cursuri. terenul il achizionez cu avans 30% in decembrie 2023 si cu restul de 70% in rate la dezvoltator pe urmatorii 2 ani. O astfel de investitie facuta in decembrie 2023 imi va scadea cota de taxe si impozite pe venit pe anul 2023? avansul este deductibil? ratele din urmatorii doi ani sunt deductibile? multumesc!
Daniela Marinescu
-

31 octombrie 2023 at 11:05

Buna ziua, Vă rog să mă ajutați și pe mine la următoarea speță; In contabilitatea unui PFA, achiziția la data de 15 decembrie a anului pentru care se calculează impozitul pe venit a unui imobil utilizat în desfășurarea afacerii, se înregistrează ca și cheltuiala nedeductibila? Nu sunt de specialitate. Mulțumesc anticipat.
Popescu
-

24 octombrie 2023 at 16:37

    Buna ziua! Achizitia este nedeductibila, dar puteti amortiza bunul pe perioada ramasa de utilizare si amortizarea intra lunar pe cheltuieli.
    Constantin
    -

    25 octombrie 2023 at 9:11

      Mulțumesc.
      Popescu
      -

      25 octombrie 2023 at 10:48

Cum facem să mărim limita de la 2500 lei (e absurd de puțin) la 5000 lei? Înțeleg că acum un an a fost adoptata de Senat (inregistrare in 26 aprilie 2022) o initiativă legislativă în acest sens. Proiectul a fost trimis la Camera Deputatilor pentru dezbatere. Ce s-o fi întâmplat și pe cine putem să „îmboldim”? Aș vrea să profit de Black Friday anul acesta ca să-mi cumpăr niște electronice. Vă mulțumesc
Dani
-

14 august 2023 at 5:52

Buna ziua, in exemplul dumneavoastra, cand se inregistreaza factura, ce se alege la "Categorie fiscala"? Cheltuiala integral deductibila sau achizitie de imobilizari? Observ ca daca se alege "achizitie de imobilizari", cand se inregistreaza plata factura este automat modificata la "Cheltuiala integral deductibila".
Cristian
-

25 iulie 2023 at 6:09

    Buna ziua! Se alege categoria fiscala de "achizitie de imobilizari" iar plata facturii nu aveti ce sa alegeti, pentru ca nu se mai cere categoria fiscala inca o data. Plata trebuie sa apara in RJIP, dar nu va apare in REF. Verificati, poate gresiti undeva.
    Constantin
    -

    25 iulie 2023 at 8:17

Buna ziua, Daca vand un mijloc fix cu datele urmatoare: Valoare de cumparare =  24000 lei Durata de utilizare = 4 ani Amortizare calculata si inclusa in cheltuieli deductibile pana la data vanzarii = 6.000 lei Care va fi suma reprezentand cheltuiala deductibila cu amortizarea daca valoarea de vanzare este de 20.000 lei ?
Hanna
-

22 iulie 2023 at 9:20

    Buna ziua! Ch deductibila = 18.000 lei.
    Constantin
    -

    24 iulie 2023 at 7:16

Buna ziua, Sunt PFA caen 6202 la Norma de Venit din 2019 si platitor TVA din 2020 si sunt in proces sa achizitionez (pe PFA Norma Venit) un Auto SH din spatiul UE cu TVA zero pe factura, la un pret de achizitie mai mare de 10mii euro. Ma puteti ajuta va rog legat de: 1. Cum se procedeaza contabil vis-a-vis de Inregistrare/Amortizare Auto achizitionat? tinand cont ca la data achizitiei sunt "PFA la Norma de Venit" *in articol este mentionat "(Obs. la normă de venit nu se calculează amortizarea)" 2. Trebuie in 2024 (cand devin PFA Sistem Real conform legislatie noua) sa tin cont de achizitia Auto facuta in 2023 pe PFA Norma de Venit? daca da, cum anume? Multumesc
Dan
-

27 aprilie 2023 at 18:50

Sunt putin nelamurit in articol scrieti "Obs. la normă de venit nu se calculează amortizarea" si apoi dati un exemplu in care calculati amortizarea exacut pentru cod caen 6202 (care este pentru norma de venit)?? Ce am inteles gresit?
Cristian
-

21 august 2021 at 21:28

    Buna ziua! Prin optiune, veniturile obtinute din codul 6202, pot fi impuse si in sistem real. Nu este obligatorie norma de venit pentru niciun CAEN.
    Constantin
    -

    24 august 2021 at 11:18

Am un PFA - medic - sunt singurul angajat Am achizitionat 2019 un automobil pe PFA, cu credit bancar. Deduc cheltuielile bancare mai putin rata? Cheltuielile cu combustibilul am inteles ca le deduc 50%, reparatii si inregistrare automobil, asigurare raspundere civila, 100%, este corect? Cum il trec in registrul de inventar (ce scriu in cele 6 coloane sau in care din ele)? Cum trec valoarea autoturismului in registrul de incasari si plati sau ce valoare?cea de achizitie totala fara a o deduce si apoi la cheltuieli amortizarea lunara? Cum trec cheltuielile cu amortizarea (pe 5 ani)? in fiecare luna 1500lei la cheltuieli sau total anual la finalul foii din registru? Multumesc mult
Andrei Maria
-

19 decembrie 2020 at 15:09

Deci deducem cei 4000 inca neamortizati si nu platim impozit pe ei, nu platim impozit pe cei 4000 primiti din vanzare si nu mai putem.deduce diferenta de inca 2000 ramasi nededusi? Am inteles corect? Iar daca am amortizat tot pretul masinii, iar acum o vand cu 4000 euro sa zicem, tot pfa neplatitor de tva sistem real. Ce impozit achit? Dupa logica ar trebui sa achit impozit pe venit de 4000 euro. E corect?
Leti
-

1 octombrie 2020 at 15:12

Buna ziua, sunt pfa la norma de venit, neplatitor de tva ( venituri sub 300000 lei anual) si urmeaza sa achizitionez un automobil in leasing financiar. la sfarsitul contractului de leasing, dupa ce achit toate obligatiile de plata, raman cu o masina inscrisa pe PFA. pentru a o trece apoi pe PF, va trebui sa mi-o vand si sa mai achit impozit pe venit catre stat sau o voi putea transcrie pur si simplu, din moment ce nu imi deduc nicio cheltuiala, etc? Practic nu doresc sa deduc nimic de pe urma cheltuielilor cu masina, ca PFA. Nici ratele nici combustibil, intretinere, etc. Masina este una noua. ce ma intereseaza e daca voi mai avea, practic, ceva de plata catre stat cand imi trec masina pe numele de PF. Va multumesc din suflet!
Razvan N
-

28 iunie 2020 at 8:00

Buna ziua , Pentru infiintarea unui CMI , CUI ul se obtine dupa ce cabinetul este dotat cu tot ce trebuie (aparatura ,mobilier , instrumentar etc ) dupa toate dotarile obligatorii DSP ul iti da voie sa te duci la ANAF sa declari CMI ul si primesti CUI ul , intrebarea este : cum inregistrez toata aparatura si mobilierul daca au fost achizitionate pe persoana fizica ? Amortizarea este obligatorie doar pentru ce depaseste suma de 2500 de lei sau pot alege sa amortizez si sub aceasta suma . Va multumesc
Paraschiv Mariana
-

14 iunie 2020 at 7:52

Buna ziua, La achizitionarea unui autovehicul cu contract de leasing financiar am inteles ca amortizez toata valoarea contractului de leasing. Dupa cum am citit valoarea TVA pot sa deduc numai 50%. Este corect acest lucru? O intrebare importanta: valoarea autovehiculului este exprimata in Euro in contract dar eu am platit avansul si ratele in lei la cursul euro pe zi; 1. la ce curs de schimb calculez valoarea totala a contractului ca sa stiu valoarea de amortizare? 2. diferentele de valori a cursurilor la care au fost calculate ratele/avansul cum introduc, cum se poate deduce? Multumesc.
Istvan Tamas Gal
-

6 noiembrie 2019 at 15:40

Buna seara! Daca nu este cu suparare as avea urmatoarea problema pentru care va solicit un sfat: Am un mijloc fix achizitionat si amortizat complet pe vremea cand eram PFA la Real, dar, intre timp, am trecut la Norma de Venit si doresc sa vand mijlocul fix ... ce obligatii declarative am? ... trebuie sa declar venitul obtinut din vanzare pe langa norma de venit si daca da, cum? Va multumesc mult!
Antal L.
-

30 martie 2019 at 18:59

    Buna ziua! Cf codului fiscal norma de venit se majoreaza cu venitul obtinut din vanzarea mijlocului fix. Dupa vanzarea mijlocului fix depuneti o rectificativa la declaratia unica si norma de venit corectata.
    Constantin Cozma
    -

    1 aprilie 2019 at 21:00

As avea rugamintea de a raspunde la mesajul timis anterior. Verific zilnic daca ati reusit sa va faceti timp si pentru mine. Sper sa primesc un raspuns. Multumesc anticipat
Dragos B
-

21 noiembrie 2018 at 19:29

    OK, atunci sa fie intrebarea nr 1
    Dragos B
    -

    22 noiembrie 2018 at 17:41

Buna ziua. 1. Am un PFA pentru care am contract de comodat folosire autoturism aflat in proprietatea mea/PF. Pot deduce combustibilul, in procent de 100% daca pe foile de parcurs trec alimentarile si cheltuielile cu deplasarea exclusiv in beneficiul PFA? Adica, alimentez 20litri si ii scad doar prin deplasarile in interes de serviciu. 2. mai pot deduce si altceva pentru folosirea autoturismului? in ce procente? 3. daca am infiintat PFA-ul in iulie valoarea neimpozabila de 1900leix12luni se transforma in 1900leix6luni? 4. in ce coduri de clasificare mijloace fixe se incadreaza un autoturism cumparat pe PFA, un laptop, o imprimanta, un telefon? 5. pot incheia o asigurare de sanatate deductibila pe PFA? 6. daca sunt angajat cu norma intreaga ce taxe platesc pt PFA? 7. curand voi fi pensionar, ce taxe voi plati pt PFA? ... Multumesc anticipat!
Dragos B
-

18 noiembrie 2018 at 18:56

Buna ziua! Se vinde un mijloc fix neamortizat integral, valoare ramasa neamortizabila 6000 de lei, se vinde la pretul de 4000 de lei, diferenta de 2000 de lei este nedeductibila? Voi trece la venituri cei 4000 de lei rezultati din vanzarea mijl fix si se va calcula impozit? Multumesc frumos.
Elena
-

30 martie 2018 at 12:32

    Nu aveti venit impozabil intrucat valoarea de vanzare este su valoarea neamortizata,iar diferenta de 2000 lei nu este deductibila.cf.Cod.fiscal art.68 si norm.met,pct.7 alin.(5) lit.o ""valoarea ramasa neamortizata a bunurilor si drepturilor amortizabile instrainate,determinata prin deducerea din pretul de cumparare a amortizarii incluse pe costuri in cursul exploatarii si limitata la venitul realizat din instrainare""".
    MT
    -

    2 aprilie 2018 at 15:41

    Buna seara! Veti inregistra 4000 lei in RJIP. La determinarea venitului veti lua in calcul doar 4000 de lei chletuieli deductibile, diferenta este nedeductibila pana la 6000 lei. Venitul si cheltuiala deductibila se noteaza in Registrul de evidenta fiscala.
    Constantin
    -

    2 aprilie 2018 at 19:53

De ce răspundeți doar unora si nu tuturor? Pe ce criterii faceti selecția? Daca am postat aici, așteptam si un raspuns... mda..ce sa zic.. România...
Diana
-

14 februarie 2018 at 18:39

    Buna ziua! Am raspuns. Va rog scuzati intarzierea, am foarte multe mesaje si probabil mi-a scapt acesta.
    Constantin
    -

    19 februarie 2018 at 12:42

Buna ziua, Este posibila o "pauza" de la amortizare? Spre exemplu, un bun cumparat in 2017 care se amortizeaza in 3 ani, se amortizeaza partial in 2017, deloc in 2018, iar apoi se amortizeaza restul in 2019 si 2020. Multumesc!
Alexandru
-

29 ianuarie 2018 at 20:24

    Buna ziua. Nu cred ca se poate o pauza in amortizare. Eu nu am intalnit o asemenea practica pana acum.
    Constantin
    -

    13 februarie 2018 at 14:28

      Daca am inteles intrebarea,cred ca s-ar incadra la ""Din punct de vedere fiscal, conform art. 28 alin. (12) lit. k) din Codul fiscal, in cazul in care mijloacele fixe amortizabile sunt trecute in regim de conservare, in functie de politica contabila adoptata, valoarea fiscala ramasa neamortizata la momentul trecerii in conservare se recupereaza pe durata normala de utilizare ramasa, incepand cu luna urmatoare iesirii din conservare a acestora, prin recalcularea cotei de amortizare fiscala. ""
      MT
      -

      13 februarie 2018 at 18:08

        Multumim pentru raspuns. Daca mai sunt alte informatii si proceduri legate de procesul de conservare va rog sa informati pe cei doritori.
        Constantin
        -

        19 februarie 2018 at 12:55