Pragul de rentabilitate – cel mai important indicator financiar pentru un startup

pfa prag de rentabilitatePragul de rentabilitate… poate suna  prea contabilicesc dar este informatie esentiala pentru succesul oricarei afaceri, indiferent de marimea ei, tipul sau natura juridica – SRL, PFA, II.

Am intalnit  prea multi intreprinzatori care nu stiau care este pragul de rentabilitate nici la ani buni de cand si-au inceput afacerea. Intre timp ei continuau sa adune pierderi si datorii catre toti partenerii, fiind intr-o permanenta criza de bani. Nu trebuie sa cheltuiesti niciun leu pana nu cunosti acest indicator.

Pe scurt pragul de rentabilitate reprezinta volumul de vanzari necesar,  la care profitul generat de aceste vanzari acopera cheltuielile fixe de functionare a afacerii.

E acceptabil ca in perioada de inceput a unui business veniturile sa nu acopere cheltuielile. In functie de tipul afacerii aceasta perioada poate ajunge si la ani. In comert intr-o perioada de maxim 6 luni, maxim un an,  profitul generat trebuie sa acopere cheltuielile fixe.

Din dorinta de a de a fi proprietar de afacere si din alte o mie de motive, nu dam atentia unor informatii elementare care ne poate aduce  esescul sau susccesul.

 Entuziasmul este absolut necesar pentru a deveni antreprenor de succes dar inainte de a te arunca in vartejul afacerilor trebuie sa ai luciditatea de a lua decizii corecte pe baza unor indicatori esentiali printre care este si pragul de rentabilitate. Inainte de a investi primul leu in afacerea ta trebui sa calculezi pragul de rentabilitate.

Pentru a calcula pragul de rentabilitate trebuie sa cunosti cateva date importante despre afacerea ta. Aloca cateva  zile pentru a investiga piata, concurenta, viitorii furnizori si mai ales potentiali clienti.

1.Mai intai trebuie sa estimezi cheltuielile fixe.  Sunt  acele cheltuielile pe care trebuie sa le onorezi indiferent de volumul vanzarilor pe care le ai. Putem enumera cheltuieli cu:  – inchirierea sediului profesional sau a punctului de lucru, cu utilitatile – energie, apa, gaz, gunoi, cheltuieli cu salariile, cheltuieli cu comunicatiile, salubritate, serviciu casa de marcat, deratizare etc. Pe acestea trebuie sa le platesti lunar odata ce ai semnat contractele cu furnizorii.

Daca capitalul investit provine dintr-o sursa externa pe care trebuie sa o rambursezi lunar,  include aceste sume tot la capitolul de cheltuieli fixe, chiar daca din punct de vedere contabil nu sunt costuri in totalitate. Suma acestor cheltuieli reprezinta necesarul tau de capital lunar. Afacerea pe care vrei sa o pornesti trebuie sa genereze venituri minime ca sa acopere aceste cheltuieli. Altfel trebuie sa aduci bani de acasa.

Exemplu. Florarie – serviciu de comercializare flori.

Cheltuieli fixe lunare: Chirie spatiu 1800 lei, utilitati 300 lei, un salariat 1600 lei (cu toate taxele incluse), telefon 100 lei, salubritate 50 lei, paza si securitate 200 lei, alte cheltuieli 150 lei.  Total cheltuieli fixe 4200 lei.

2. Mai departe trebuie sa calculam marja sau adaosul comercial pe care o genereaza fiecare produs sau serviciu pe care il vei vinde. Trebuie sa stii care este costul de achizite al produsului sau de obtinere a serviciului si care este pretul lor de vanzare. In costul de achizitie se includ toate acele cheltuieli generate de procurarea produsului pana la vanzarea lui catre client, care poate include: cost de achizitie la furnizor, cost cu transportul, cost cu ambalarea, as include aici si taxele si impozitele calculate la fiecare vanzare in parte. etc. Marja sau adaosul comercial este diferenta dintre pretul de vanzare al produsului si costul cu vanzarea lui.

Exemplu. in continuare. Cost de achizitie flori, calculat pe fir este format din: pret mediu de achizitie de la depozit – 4,8 lei, cost cu transportul – 0,1 lei pe fir si cost cu ambalarea – 0,1lei pe fir. Total cost de mediu intrare este de 5 lei pe bucata. Pret mediu de vanzare este de 8 lei pe fir estimat de tine. Marja comerciala sau adosul comercial este de 3 lei pe fir (8-5=3).

Marja comerciala poate fi exprimata si ca procent din pretul de achizite sau din pretul de vanzare al produsului. Se calculeaza ca rezultat al relatiei: marja comerciala/pretul de vanzare al produsului.

Exemplu. 3/8 lei *100= aprox 38% adaos comercial mediu in procente.

3. Am ajuns la calculul efectiv al pragului de rentabilitate care poate fi  exprimat ca:

a. Volum de produse vandute, egal cu rezultatul relatiei valoarea cheltuielilor fixe/marja comerciala pe produs. Calcul utilizat in afaceri cu o varietate redusa de produse si servicii.

Exemplu. in continuare. Prag de rentabilitate = 4200/3= 1400 de fire vandute

b. Exprimat ca volum de vanzari,  egal cu  rezultatul relatiei  valoarea cheltuielilor fixe/procentul marjei comerciale. Calcul utilizat in afaceri cu o varietate ridicata de produse.

Exemplu. Prag de rentabilitate = 4200 lei/0,38%= 11.200 lei vanzari necesare pentru a acoperi cheltuielile fixe.

Este nevoie de vanzari minime de 11.200 lei pentru a acoperi costurile de functionare a florariei. Daca vanzarile sunt mai mici intreprinzatorul trebuie sa aduca bani de acasa. Daca se estimeaza vanzari  mai mari atunci floraria aduce profit din prima luna.

In exemplu de mai sus, nu am luat in calcul si efectul TVA. Daca nu esti platitor de TVA efectul este zero  pentru afacerea ta. Daca esti platitor de TVA iti recomand sa  nu iei in calcul TVA-ul de pe facturile de cheltuieli sau de vanzari la stabilirea pragului de rentabilitate.

 Succes!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a comment