Un nou cod fiscal pentru activitatile independente
Actualizare 2 Martie 2018 – Citeste aici despre Declaratia Unica pentru Activitati Independente care inlocuieste declaratiile 200, 220, 600.
Se anunta un nou cod fiscal pentru activitatile independente
Alt ministru, alt cod fiscal pentru PFA-uri. Dl Teodorovici – noul ministru de finante, pregateste modificari fiscale importante pentru activitatile independente.
Plecand de la afirmatia dlui avocat Biris (care a spus intr-un interviu ca desi castiga de 10 ori mai mult decat secretara lui, aceasta plateste contributie la sanatate de cateva ori mai mult decat el), dl ministru Teodorovici declara:
„Un angajat plătește contribuții la cât câștigă. Avem, din păcate, o situație neplăcută în zona PFA, unde un angajat plătește mai mult decât patronul său contribuție de sănătate. Echitabil și corect este ca toți să plătească la cât câștigă”. Sursa este aici
De fapt este foarte incorect ce spune dl Teodorovici. Si am prezis ca va face astfel, imediat ce am auzit ca o sa ajunga din nou ministrul finantelor. Dansul este artizanul Codului Fiscal din 2015 – care a omorat zeci de mii de activitati independente cu impunerea contributiilor la venitul net obtinut.
„Echitabil si corect” este ca fiecare contribuabil sa plateasca contributia de sanatate la o baza de calcul fixa. Nu la venitul net obtinut, nu la salariul brut. Si salariatii si activitatile independente si cei care primesc dividende si toti ceilalti cu venituri din alte surse, sa plateasca contributia la sanatate la salariul minim brut pe economie (sau la alta baza de calcul fixa). Si sa plateasca doar o singura data.
Contributia la sanatate nu este un impozit, ca sa platesti mai mult la un venit mai mare. Contributia de sanatate iti da dreptul la o contra-prestație din partea statului. Si de ce sa platesti mai mult daca nu primesti mai mult? Guvernul ofera aceleasi servicii si celui care plateste lunar 10% din 1900 lei si unuia care plateste 10% din 5.000 de lei. Nimic in plus. Pana cand nu ti se ofera mai mult in servicii de sanatate, nu ai de ce sa platesti mai mult catre bugetul sanatatii.
Solutia „echitabila si corecta” dle ministru este sa plafonati baza de calcul pentru contributia de sanatate la salariul minim pe economie pentru toata lumea. O persoana sa platesca o singura data aceasta contributie indiferent de cate venituri obtine si care e sursa lor.
In schimb alta este situatia la contributia pentru pensie (CAS) unde fiecare va primi in functie de cat a contribuit. La CAS, daca platesti mai mult vei primi o pensie mai mare. Cel putin teoretic. Aici, baza de calcul poate fi oricare – salariul brut in cazul salariatilor, un venit ales la PFA-uri. O situatie cu totul diferita fata de sanatate, unde nu primestei nimic in plus daca platesti mai mult.
Si aici apreciez prevederea fostului ministru care a dat voie PFA-urilor sa aleaga suma la care se asigura, dar nu mai putin de salariul minim brut pe economie.
Desi are cateva probleme, Codul Fiscal intrat in vigoare la 1 Ianuarie 2018 este mult mai avantajos si mai simplu pentru activitatile independente decat cel din 2016 si 2017. De ce?
- Platile de contributii sunt limitate la salariul minim brut, iar obligatia de a le plati apare doar daca venitul obtinut in anul anterior depaseste 12 salarii minime brute.
- Baza de calcul la CAS se raporteaza la salariul minim brut pe economie, s-a eliminat raportarea la salariul mediu brut pe economie (care era o complicatie inutila pentru toti);
- PFA, PFI, II, IF, Profesiile liberale sunt obligate la plata CAS (contributie la pensie) daca au obtinut anul anterior un venit net mai mare decat 12 salarii brute pe economie (venit net de 22.800 lei in 2017). Aceasta prevedere ii ajuta pe cei care sunt la inceputul activitatii;
- Pentru contribuabilii obligati la plata CAS, baza minima de calcul este o valoare aleasa de catre ei, care nu poate fi mai mica decat salariul minim brut pe economie. Astfel, chiar daca ai un venit net de 5.000 lei pe luna platesti CAS la 1.900 lei, daca asa ai ales. Spre deosebire de 2017 cand erai obligat sa platesti la venitul net.
- Procentul de contributie CAS este de 25%, care asigura stagiu complet de cotizare (s-a eliminat optiunea de a alege intre 10,5% si 26,3% asa cum a fost in 2017);
- PFA, PFI, II, IF, Profesiile liberale sunt obligate la plata contributiei la sanatate – CASS daca venitul net obtinut in anul anterior este mai mai mare decat 12 salarii brute pe economie (22.800 lei in 2017) obtinut din activitati independente si venituri din alte surse;
- Procentul de contributie CASS creste la 10% de la 5,5% dar, atentie, se aplica la salariul minim brut pe economie nu la venitul net obtinut ca in 2017.
- Cota de impozitare a venitului net (sau norma de venit) scade la 10%, de la 16%;
- S-a introdus optiunea de a cotiza la sistemul public de pensii si la fondul de asigurari de sanatate chiar daca venitul obtinut sau estimat a se obtine, este mai mic decat baza minima de calcul de la care contributiile devin obligatorii. Da, e important sa fii asigurat macar la sanatate.
- S-a eliminat regularizarea si definitivarea contributiilor – o masura birocratica care necesita un efort inutil din partea ANAF si din partea contribuabililor. Din 2019 se va face regularizare doar la impozit dupa depunerea declaratie 200 pentru veniturile din 2018.
Multa lume s-a suparat ca trebuie sa plateasca contributii in 2018 pentru ca au obtinut in 2017 venituri mai mari decat 12 salarii minime brute pe economie, dar :
- E important si necesar sa ai asigurare de sanatate chiar daca nu mai obtii in 2018 veniturile din 2017. Aceasta asigurare trebuie sa devina universala. Poti avea oricand nevoie de ea.
- Nici la contributia la pensie nu pierzi daca o platesti in 2018. Plata se considera vechime integrala in munca si beneficiai peste timp de aceasta contributie.
In concluzie, nu pierdeai nimic daca plateai asigurari in 2018 chiar daca veniturile obtinute erau mai mici decat in 2017. M-am mirat ca multi oameni nu au observat ca ultimul Cod Fiscal are avantaje nete fata de Codul Fiscal din 2016-2017.
Totusi Codul Fiscal din 2018 are si cateva probleme:
- De ce salariatii care au si PFA-uri (sau care au venituri din alte surse) platesc contributie la sanatate inca o data? Li se ofera ceva in plus?
- Probema de mai sus: salariatii platesc contributie de sanatate la salariul brut de pe cartea de munca nu la salariul minim. Aici este inechitatea. Reduceti baza de calcul la salariul minim nu la salariul brut.
- Discrepante uriase intre povara fiscala suportata de salariat, pfa si microintreprindere. De fapt dle ministru, aici e problema. Dl Biris isi va face micro-intrprindere in loc de PFA si scapa si de contributia la pensie. Prin initiativa dvs veti lovi tocmai in cei care, de bine de rau, totusi mai platesc si contributii sociale. Micro-intreprinderea fara salariati, e paradis fiscal cu 3% impozit. Vezi aici un calcul comparativ.
Dupa cate inteleg din interviurile ministrului din ultima perioada:
- Se va reveni la sistemul din 2016-2017, prin stabilirea obligatiei de a plati contributii raportat la venitul net, nu salariul minim brut cum este in Codul Fiscal din 2018, ceea ce va conduce la o crestere a fiscalitatii la activitatile independente,
- si ca urmare se va reintroduce regularizarea si definitivarea contributiior, ceea ce va complica iarasi viata contribuabililor si a functionarilor ANAF (ANAF abia in 2017 a trimis decizii finale de impunere la CASS pentru anii 2012-2015). De ce se complica inutil viata oamenilor daca nici macar nu reusesc sa colecteze la timp.
Nelamuriri:
- De ce sunt asimilate activitatile independente cu salariatii si nu cu micro-intreprinderile? Salariatii nu risca nimic. Este profit sau nu este profit angajatul isi ia salariul, antreprenorul ramane cu datoriile. Cazul dlul Biris este fericit, dansul face bani multi din avocatura. Ceea ce nu e cazul majoritatii activitatilor independente din Romania. Nu chinuiti sute de mii de oameni pentru ca dl Biris plateste CASS mai putin decat secretara dansului. Cum am spus, solutia este ca si secretara dlui Biris sa plateasca CASS la salariul minim pe economie. Corect si echitabil. La sanatate nimeni nu primeste nimic in plus daca plateste mai mult. Milionari sau nu, toti venim cu pastile de acasa daca e sa ajungem intr-un spital romanesc. Din pacate.
- De ce PFA-urile nu au aceleasi “avantaje fiscale” ca microintreprinderile? De ce nu se poate 1% sau 3% si la PFA? Sunteti constient de faptul ca microintreprinderea cu 3% impozit are cea mai avantajoasa fiscalitate. Toate salariile mari si toate firmele cu profit sunt “capusate” de microintreprinderi. 3% impozit e mai putin decat in Cipru care e paradis fiscal. Poate aici trebuie schimbat ceva.
Avand in vedere falimentul sistemului de sanatate si a sistemului public de pensie, de fapt PSD ascunde impozitul pe venit in contributii. Ei spun oamenilor ca s-a redus impozitul pe venit la 10% dar le iau 35% contributii din venitul net si putem spune ca impozitul pe venit in Romania este de 45%.
Avand in vedere situatia de mai sus si cu scopul:
- de a simplifica sistemul de impozitare la persoanele fizice care desfasoara activitati independente,
- de a uniformiza impozitarea diferitelor forme primare de antreprenoriat, (chiar si in raport cu salariatii),
- de a evita munca la negru sau munca la gri;
- de a reduce povara fiscala pe formele incipiente de antreprenoriat si incurajarea conformarii fiscale a micilor antreprenori, prin cresterea venitului net disponibil al acestora; am urmatoarele sugestii:
- In ceea ce priveste contributiile:
- Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) devine obligatorie pentru toti cei care desfasoara o activitate economica. Baza de calcul universala – salariul minim brut pe economie, indiferent de statutul contribuabilului si de venitul obtinut- salariat, titular pfa, venituri din dividende sau din alte surse, asociat si/sau administrator de firma. Oricine desfasoara o activitate economica, mica sau mare, se asigura in sistemul public de sanatate la salariul minim brut pe economie. Toti vom avea nevoie de servicii de sanatate la un moment dat. Se elimina inechitatile si complicatiile: estimari, definitivari, regularizari si cheltuieli inutile cu administrarea contributiei.
- Se pastreaza optiunea de a contribui la pensie (CAS), conform Codului Fiscal din 2018.
- In ceea ce priveste impozitarea venitului net obtinut:
- Se aplica si activitatilor independente regimul de impozitare a microintreprinderilor: 1% sau 3% in functia de contributia tilularului PFA la bugetul de pensii. Pentru uniformizarea taxarii si eliminarea diferentelor de impozitare intre codurile CAEN, se elimina norma de venit la activitatile independente (cu exceptia agriculturii);
- Sau se aplica microintreprinderilor regimul de impozitarea a activitatilor independente – 10% impozit din venitul net si se elimina impozitul pe dividende.
- De la 1 Ianuarie 2019 sau 2020 introducerea impozitului pe venitul global (automat eliminarea impozitului pe dividende daca nu se face pana atunci). Astfel se impoziteza echitabil veniturile din orice sursa si eventual, prin introducerea impozitarii progresive sa luati mai mult de la cel care castiga mai mult. In prezent statul ia cel mai mult de la cel care castiga cel mai putin, de la salariat, peste 60% taxe din venitul net.
Prin masurile de mai sus se asigura o uniformizare fiscala intre pfa si micro-intreprindere si avand in vedere introducere impozitarea la venitul global, se asigura si o compatibilitate cu taxarea salariatilor.
Astfel, intre PFA si micro-intreprindere vor exista diferente doar din punct de vedere a responsabilitatii juridice in fata tertilor si eventual de anvergura activitatii, PFA fiind preferata pentru debutul in antreprenoriat.
4 comentarii
Am apreciat un articol foarte bun pe PFA, cu mici amendamente. Contributia de sanatate se bazeaza pe un pachet fix, deci trebuie sa reflecte acel pachet fix, dupa care sa se plafoneze. Pensia trebuie sa si-o calculeze fiecare, la fel peste un nivel minim. Daca vrei pensie mai mare, contribui mai mult, deci sistemul actual pentru PFA este unul bazat pe minim, care rasplateste riscul micului antreprenor. Pacat ca ai un pic de talent de consultant, dar ai dat-o in bara cu microintreprinderile si cu impozitul progresiv. Statul deja ia o data mai mult decat are nevoie din contributiile obligatorii pentru toti. De ce sa plateasca unul care castiga mai mult o cota mai mare? Nu este suficient ca riscul celui care desfasoara activitati din banii lui nu este recompensat pentru locurile de munca create? Stii tu ce inseamna sa ai 10 – 20 de angajati pentru care luna de luna trebuie sa platesti, impozit, contributii adaugate unui salariu? Se vede lipsa de experienta economica practica. Pacat de exposeul pe PFA.
20 februarie 2018 at 2:42
Referitor la micro, impozitul de 10% pe profit (am trecut venit net in articol) este mai corect si echitabil decat 1% sau 3% pe cifra de afaceri. Firmele cu cheltuieli si investitii sunt avantajate, iar firmele capusa, cu contracte de consultanta, vor plati mai mult, dar nu mult, 10% pe profitul net e putin fata de Occident.
Referitor la impozitul progresiv – Cand castig un venit net anual care e de 10-15 de ori mai mare decat cel mediu sunt de acord sa dau 10% in plus, fata de cel care castiga doar un venit mediu anual. Acesti bani sa ajunga in educatie, infrastructura, sanatate. Trebuie sa ne asumam prosperitatea in general nu numai in particular. Asa vom deveni si mai prosperi.
20 februarie 2018 at 9:02
o adunatura de aberatii ref. micro.
impozitul micro este un impozit pe PJ, indiferent daca e pe venit sau pe profit, in niciun caz nu este un impozit al asociatului si/sau al administratorului.
administratori si/sau asociatii au optiunea sa se angajeze pe propria firma
nu tot ce e microintreprindere este echivalent capuseala PFA / forma de ascundere a salariului
microintreprinderi sunt acum toate firmele cu CA pana 1 mil euro, unele au zeci de angajati
mai mult decat atat sunt investitii in echipamente, mijloace fixe, echeltuieli cu chiria, etc.; daca un impozit pe venit de 1% echivaleaza cu un impozit pe profit de 6.25% ma intreb cat ar fi echivalentul la aberanta propunere de impozitare 10% pe venit.
19 februarie 2018 at 23:52