Activitate independenta vs activitate dependenta

Actualizat la 9 Iulie 2015 conform cu  Legea 187/2015 privind aprobarea OUG 6/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Codul fiscal definește la art. 7:

1. activitate – orice activitate desfăşurată de către o persoană în scopul obţinerii de venit;

2. activitate dependentă – orice activitate desfăşurată de o persoană fizică într-o relaţie de angajare;

3. activitate independentă – orice activitate desfăşurată de către o persoană fizică în scopul obţinerii de venituri, care îndeplineşte cel puţin 4 dintre următoarele criterii:

a. persoana fizică dispune de libertatea de alegere a locului şi a modului de desfăşurare a activităţii, precum şi a programului de lucru;

b. persoana fizică dispune de libertatea de a desfăşura activitatea pentru mai mulţi clienţi;

c. riscurile inerente activităţii sunt asumate de către persoana fizică ce desfăşoară activitatea;

d. activitatea se realizează prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfăşoară;

e. activitatea se realizează de persoana fizică prin utilizarea capacităţii intelectuale şi/sau a prestaţiei fizice a acesteia, în funcţie de specificul activităţii;

f. persoana fizică face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare şi supraveghere a profesiei desfăşurate, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea şi exercitarea profesiei respective;

g. persoana fizică dispune de libertatea de a desfăşura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terţe persoane în condiţiile legii.

Activităţile desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii, care generează venituri din profesii libere, precum şi drepturile de autor şi drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot fi reconsiderate ca activităţi  dependente potrivit criteriilor de mai sus.

În cazul reconsiderării unei activităţi ca activitate dependentă, impozitul pe venit şi contribuţiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate şi virate, fiind datorate solidar de către plătitorul şi beneficiarul de venit. În acest caz se aplică regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate în afara funcţiei de bază.

Se va prevedea expres în contractele de servicii că prestatorul iși va utiliza propriile echipamente de lucru, va desfășura activitatea în propriul birou, potrivit unui program propriu, nu va avea dreptul la indemnizație de concediu de odihnă sau concediu medical, în caz de deplasare nu i se vor deconta cheltuielile, etc.
Totodată, contractele de prestări servicii trebuie să respecte criteriile care definesc preponderență existenței unei activități independente stabilite de pct. 19 din normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal:

”19. Exercitarea unei activităţi independente presupune desfăşurarea acesteia în mod obişnuit, pe cont propriu şi urmărind un scop lucrativ.  Printre criteriile care definesc preponderent existenţa unei activităţi independente sunt:

– libera alegere a desfăşurării activităţii, a programului de lucru şi a locului de desfăşurare a activităţii;

– riscul pe care şi-l asumă întreprinzătorul;

– activitatea se desfăşoară pentru mai mulţi clienţi;

– activitatea se poate desfăşura nu numai direct, ci şi cu personalul angajat de întreprinzător în condiţiile legii.”

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a comment

72 de comentarii

Buna ziua, Lucrez la o firma de formare cursuri profesionale (sunt angajata pe partea de tot ce tine lucruri administrative, de la inscrierea clientului pana la emiterea certificatului de absolvire) si am vrut sa imi fac o firma sau PFA si sa ii facturez serviciile oferite. Detinatorul firmei zice ca nu am cum sau ce sa scriu pe factura fiind o firma care merge pe partea de activitate dependenta (mentionez ca nu eu tin cursurile, nu sunt lector). Chiar nu ar exista o soultie pentru acest caz? Va multumesc!
Maria
-

10 noiembrie 2022 at 11:53

    Buna ziua! Aveți mai sus cele 7 criterii de independenta. Daca lucrați doar pentru un singur client (angajatorul dvs din prezent) aveți activitate dependenta si răspunderea este a acestei firme in cazul in care controlul fiscal stabilește ca dvs trebuia sa aveți un contract de munca in loc de un contract de prestări servicii.
    CONSTANTIN COZMA
    -

    11 noiembrie 2022 at 22:49

Buna seara! Pot sa fac PFI daca doresc sa fiu in legalitate cu niste aranjamente si chestii craft ce le lucrez si pe care vreau sa le pun la vânzare? Sau ce forma de organizare imi recomandati fara prea multe cheltuieli? Inafara de deducerea impozitului, mai pot beneficia de ceva daca sunt persoana cu handicap accentuat permanent? Va mulțumesc!
Bianca Tatucu
-

16 decembrie 2020 at 16:54

Buna ! Sunt medic stomatolog rezident si doresc sa lucrez in paralel si la un cabinet, vreau sa lucrez cu contract de colaborare- la procent. Este nevoie sa imi infintez CMI/SRL/PFI /PFA? Care ar fi cea mai avantajoasa varianta pt mine pt a putea lucra? Multumesc!
Alexandra
-

27 aprilie 2020 at 20:50

Buna ziua! Daca sunt elev in clasa a XI-a, am 18 ani si in paralel prestez activitate de arbitru volei, este necesar sa-mi deschid PFA? Multumesc anticipat pentru raspuns.
Andrei
-

14 februarie 2018 at 9:37

    Buna ziua! Nu e necesar, doar daca aveti nevoie dvs. V-a cerut cineva factura ca sa va plateasca serviciile prestate? Serviciile acestea sunt ocazionale sau constante?
    Constantin
    -

    19 februarie 2018 at 13:20

Buna ziua. Va rog frumos ajutati-ma si pe mine cu o lamurire. Infiintandu-mi PFI ca medic in 2018, este in regula sa declar la ANAF pe formularul 070 ca am sediul activitatii principale acasa? Eu nu sunt proprietarul apartamentului in care locuiesc. Este in regula sa facem contract de comodat intre proprietar(in calitate de comodant) si mine(comodatar)? Mentionez ca activitatea ca medic o voi realiza la o clinica privata, nu acasa. Va multumesc
Geo
-

24 ianuarie 2018 at 11:19

buna ziua ! am terminat o scoala de masaj therapeutic si am vrut sa desfasor activitatea la domiciliu prin infiintarea unui PFA partida simpla.M-am impiedicat de semnatura unor vecini si implicit a asociatiei de locatari,dat fiind faptul ca sunt nemultumiti de activitateaa altor 2 firme de la parterul blocului - NOTARIAT si STOMATOLOGIE. Eu nu mai pot inainta actele si trebuie sa renunt din acest motiv. Intrebarea mea este daca pot infiinta o alta forma care sa nu aiba nevoie de aprobarea asociatiei.Mentionez ca eu ma pot deplasa cu masa de masaj si la domiciliul clientilor.Exista o modalitate de a legaliza aceasta activitate?
ionelia
-

12 ianuarie 2018 at 20:50

Buna ziua , daca sunt PFI ( medic) si sediul social il am acasa, care este proprietatea sotului trebuie sa depun declaratie cum ca desfasor activitatea la terte persoane si nu la sediul social ?
Andreea Silvia
-

15 noiembrie 2017 at 7:06

    Buna ziua! Fiind PFI, inregistrata doar la ANAF singura problema ari fi ca directia de taxe si impozite locale sa se sesiseze si sa presupuna ca desfasurati activitati economice la sediul profesional. Astfel pot impune un impozit mai mare pe proprietate. Trebuie sa clarificati cu directia de taxe si impozite locale de la sediul profesinal - domiciliul sotului.
    Constantin
    -

    15 noiembrie 2017 at 15:26

Bună ziua, Aș dori să mă ajutați prin exprimarea unui punct de vedere, care să se încadreze în prevederile legale, în legătură cu următoarele aspecte (speta nu mă privește doar pe mine și nu există un punct de vedere unitar, motiv pentru care căutăm cea mai bună soluție pentru a o pune în practică): unde se încadrează activitatea de arbitru de volei (conform COR: 342208 - arbitru judecător sportiv) și care este modalitatea cea mai potrivită și eficientă de desfășurare a activității (PFI, PFA, SRL, II)? Activitate dependentă nu poate fi pentru că nu este în relație de angajare cu nici una dintre părțile implicate, nici cu echipele (cluburile) cărora le prestează activitatea de arbitraj, nici cu forul care coordonează activitatea și efectuează delegările la meciuri, respectiv Colegiul Central al Arbitrilor din cadrul Federației Române de Volei (despre calitatea de arbitru, delegări drepturi și obligații se pot afla amănunte la adresa: https://www.frvolei.ro/pagini/4_documente/ROFArbitri.html ). Conform celor specificate în articol, ca să fie activitate independentă ar trebui să îndeplinească cel puțin 4 criterii dintre cele enumerate, însă doar trei dintre ele c), e) și f) sunt îndeplinite în totalitate, iar celelalte deloc sau parțial (a - deloc; b - desfășoară activitatea pentru mai mulți clienți (echipe), dar nu la libera sa alegere, ci conform delegării de către Colegiul de Arbitri; d - patrimoniu personal = echipament, fluier, accesorii; echipament al echipei organizatoare = sala de joc, scaun arbitraj, mese de lucru, tabele de marcaj, etc.; g - nu există libertate de alegere, activitatea fiind desfășurată direct și nu prin intermediari. Până în prezent, plata indemnizației de arbitraj, cheltuielile de deplasare, cazare și masă, s-a făcut de către cluburile organizatoare cu reținerea impozitului și contribuțiilor sociale la sursă, însă din acest an competițional ni s-a spus că trebuie să ne înregistrăm (PFA, PFI sau alte forme) pentru decontarea cheltuielilor ocazionate de prestația efectuată pentru cluburi. Mulțumesc anticipat.
Dinu Olăhuț
-

5 noiembrie 2017 at 15:41

    Buna ziua! Depine cine va plateste serviciile. Daca exista un singur contract de prestari servicii cu un singur beneficiar, puteti sa va inregistrati ca PFI, dar este posibila o relatie de dependenta cf codului fiscal. Daca sunt contracte cu mai multi beneficiari (cluburi sportive) si facturati serviciile fiecaruia in parte sunteti activitate independenta si trebuie sa infiintati o PFA sau II, nu conteaza care.
    Constantin
    -

    15 noiembrie 2017 at 14:55

Buna ziua, As avea nevoie de o lamurire in situatia urmatoare. Mi-am inceput activitatea ca PFA impozitat la norma de venit, neplatitor de TVA, la inceputul anului. In cursul anului, incepand din 1 August am luat decizia de a face suspendarea acestui PFA. In aceste conditii am pornit demersurile necesare, incluzand cererea la ONRC, ridicarea deciziei de suspedare de la aceasta institutie, iar dupa 27 de zile (30 de zile fiind perioada maxima) depunerea deciziei de suspendare, insotita de declaratia 601, la ANAF in vederea recalcularii contributiilor, pe motivul suspedarii la 1 August. Avand in vedere cele mentionate anterior, a fost eliberata o noua decizie de impunere cu noile obligatii de plata. Nelamurirea mea vine vis-a-vis de faptul ca, cu toate ca recalcularea a fost efectuata pentru cea de-a 3-a perioada de plata (iulie - septembrie), avand astfel valori noi ale contributiilor proportinale aferentei perioadei in care s-au prestat activitati, iar pentru ultima perioada nemaifiind obligat de a plati contributii de CAS si CASS, se pare ca in cazul ultimei perioade de plata (care se alfa in perioada in care PFA este suspendat) sunt obligat sa platesc contributii pe impozit constand intr-o valoare a unei sume egala cu suma contributiei celei de-a 3-a perioada (valoare care a fost la randul ei recalculata). In cazul enuntat anterior, m-as fi asteptat ca, odata cu suspendarea sa nu mai fiu supus niciunei obligatii de contributie, tinand cont ca nu prestez servicii si nu obtin venituri. Este posibil ca acest calcul sa fi fost efectuat in mod eronat? Va multumesc mult!
Anonim
-

17 septembrie 2017 at 8:27

    Buna ziua! La suspendare se depune declaratia 220 cu sumele realizate pana la data de 1 August. Si astfel pot apare diferente intre ce ati estimat initial si ce ati realizat. ANAF poate sa va lamureasca mai bine.
    Constantin
    -

    25 septembrie 2017 at 9:57

Buna seara! Daca o clinica medicala a facut contracte de prestari servicii pentru servicii psihologice si medicale cu PFA-ul psihologilor sau PFI-urile medicilor colaboratori, pentru consultatii cu plata si in contract cu CASMB , e obligatoriu sa le faca si contracte de munca acestor colaboratori cu PFA si PFI? Va multumesc!
Madalina Potoroaca
-

5 septembrie 2017 at 20:32

    Buna ziua. Inspectia fiscala poate considera acest tip de contract munca la negru. Verificati va rog daca sunt respectate principiile activitatii independente - sunt scrise in articol.
    Constantin
    -

    13 septembrie 2017 at 10:38

Buna ziua. Nu inteleg intrebarea dvs. Vreti sa incepeti o activitate in care aveti nevoie de un pat de masaj? De ce va trebuie o forma legala?
Constantin
-

5 septembrie 2017 at 14:09

Buna ziua. Pot sa desfasor 2 activitati diferite ca PFI? De ex activitati de consultant financiar si activitati de ghid de turism? Pot sa am PFI ptr consultant financiar si PFA pentru activitatea de ghid de turism? Sub ce forma legata pot sa desfasor in paralel cele 2 activitati? Multumesc.
Corina
-

31 august 2017 at 13:29

    Buna ziua. PFI se inregistreaza la ANAF de regula pentru o profesie liberala. Acum situatia e confuza pe partea de PFI pentru ca te puteai inregistra si pe baza unui contract de servicii cu o companie terta (de exemplu in asigurari). Eu va recomand PFA-ul, unde puteti avea mai multe coduri CAEN, dar pentru fiecare trebuie sa prezentati o dovada profesionala la infiintare.
    Constantin
    -

    5 septembrie 2017 at 13:59

Buna ziua, daca sunt PFI si sunt in colaborare cu o firmă, mai pot lucra ca angajat cu contract de munca la o altă firma?
dragos cosmescu
-

10 august 2017 at 11:18

    Buna ziua! Puteti fi salariat, nu exista restrictie.
    Constantin
    -

    16 august 2017 at 16:16

Buna ziua! Am si eu cateva intrebari va rog! de un an de zile detin certificat de calificare - arhivar, si lucrez de cateva luni pe acest post. Insa pt ca lucrurile nu merg prea bine in firma, o prietena si-a exprimat dorinta sa incepem impreuna o mica afacere in acest domeniu. Detine si ea calificare de arhivar si am dori sa facem si curs de legator. Ce ne sfatuiti sa facem si ce forma legala potrivita ( PFI, PFA, II, etc) sa alegem. Intentionam sa prelucram documentele,sa legam, numerotam si tot ce poate face un arhivar. Multumesc!
iulia
-

17 iulie 2017 at 17:41

    Buna ziua. Impreuna puteti constitui doar o societate comerciala. Individual merge oricare din formele enumerate, PFI, PFA, II.
    Constantin
    -

    25 iulie 2017 at 12:36

Buna ziua! Sunt angajat cu contract de munca, scutit de plata impozitului pe venit, al unei firme IT cu sediu in Ro. De asemenea am un contract de colaborare cu o client non UE de la care primesc plata pentru consultanta IT. Venitul obtinut din aceasta colaborare nu l-am declarat, dar doresc sa il declar. Sub ce forma il pot declara pentru a nu avea probleme? Declaratia trebuie sa o fac pe toata perioada prestarii serviciilor sau doar pentru anul anterior? Sa imi fac PFA sau SRL sau pot declara venitul fara a avea o forma de organizare juridica (daca asa ii spune nu stiu , ma refer la PFA/SRL)? Multumesc!
marian
-

9 iulie 2017 at 15:28

    Consultanta pe care o ofer sa desfasoara online, eu fiind prezent in Ro pe toata perioada anului. Singurul contact cu clientul non UE fiind prin intermediul mediului online.
    marian
    -

    9 iulie 2017 at 15:31

Multumesc pentru raspuns. Intrebarea am adresat-o deoarece sunt nelamurit daca trebuie sa declar ceva si la Anaf. Mentionez ca toate veniturile sunt facute ca si self-emploiment. Nu incasez nici un ban ca persoana fizica. Toate veniturile sunt declarate si impozitate conform legii care se aplica pentru self-emploiment.
robert
-

21 aprilie 2017 at 15:14

    Buna ziua. Va rog mergeti la ANAF si intrebati daca trebuie sa va modificati rezidenta fiscala.
    Constantin
    -

    25 aprilie 2017 at 11:27

Buna ziua. Daca cineva lucreaza in uk ca self-employment si desfasoara doar activitate de taxi(private hire- adica lucrezi la patron,folosesti masina lui,dispenceratul lui,service -ul lui,nu poti sa alegi clientii, lucrezi la program) ai un venit fix stabilit cu el( ca la angajator) dar iti platesti taxele tu catre stat(uk) , se considera activitate dependenta? multumesc
robert
-

15 aprilie 2017 at 4:47

    Buna ziua. Se aplica legea din UK pe care nu o cunosc!
    Constantin
    -

    20 aprilie 2017 at 10:12

buna seara, cum pot intra in legalitate daca prestez meseria de fotograf? pfi vs micro mentionez ca in mom de fata sunt angajat la o companie de transport iar editarile le fac pe drum, in masina. cifrele mele arata cam asa : contractul este estimat la 1700 ron. din acesti 1700 am urmatoarele cheltuieli : 500 lei albumul. 100 lei stick-ul 100 lei transportul. mai raman cu 1000 lei profit. in cazul in care mi se strica un obiectiv sau aparatul este necesar sa cumpar altul - din cate am observat la micro nu se pot scoate banii din cont( sau era vb de cheltuieli personale) desigur ca pe parcurs voi mai avea nevoie de alte obiective, baterii, lampi..samd. mentionez ca este posibil sa am in jur de 5 - 7 contracte pe an . sub ce forma legala imi recomandati sa lucrez si cum se vor calcula taxele in situatia specificata. ms frumos!
Adrian
-

22 ianuarie 2017 at 21:55

    Buna ziua. Un PFA va ajuta mai mult la veniturile si cheltuielie pe care le aveti.
    Constantin
    -

    23 ianuarie 2017 at 16:07

Daca sunt in CIC si primesc ICC am voie sa obtin venituri din activitati independente? Doresc sa ma incriu la o companie ce dezvolta un sistem piramidal de dezvoltare. In urma activitatii as putea acumula niste venituri pe care doresc sa le declar lunar/ anual, inca nu stiu cum se procedeaza. Nu as vrea sa pierd indemnizatia de cresterea copilului, mai am 7 luni pana reincep serviciul. Mi-as dori ca aceasta activitate independenta sa fie extra salariului de la serviciu intrucat nu ne descurcam doar cu ce avem. Astfel avand in vedere ca probabil veniturile vor fi ocazional din activitatea independenta si niste sume pana in 1000 lei, nu imi pot permite sa pierd indemnizatia lunara. Va multumesc.
Gianina Danes
-

2 ianuarie 2017 at 12:31

    Buna ziua. Trebuie sa terminati CIC mai intai. Riscati sa pierdeti indmnizatia daca obtineti venituri si din alte surse.
    Constantin
    -

    9 ianuarie 2017 at 20:10

    Puteti sa realizati venituri supuse impozitului pana la limita de 3.000 lei anual prin desfasurarea efectiva a unei activitati, cu conditia ca activitatea care a stat la baza stabilirii dreptului la indemnizatie sa ramana intrerupta/suspendata.
    Gabriela Bodo
    -

    10 ianuarie 2017 at 18:02

      Buna seara. Va multumim pentru informatie. Va rog sa ne dati si o baza legala ca sa fim siguri de acest prag de 3000 de lei anual.
      Constantin
      -

      10 ianuarie 2017 at 20:36

        Buna seara. Legea 66/2016, OUG 111/2010, ART 16, lot 18. La articolul 16, litera c: "c) realizeaza, in decursul unui an calendaristic, venituri supuse impozitului, prin desfasurarea efectiva a unei activitati in perioada de concediu, al caror nivel nu depaseste de trei ori cuantumul minim al indemnizatiei stabilit la art. 2 alin. (2)." Era 3.000 lei pana in Iulie 2016, dupa creșterea salariului minim la 1.250 lei a devenit 3.187,5 lei.
        Gabriela Bodo
        -

        10 ianuarie 2017 at 21:17

          Va multumim!
          Constantin
          -

          13 ianuarie 2017 at 12:54

    Eu asa am inteles din lege. Am intrebat la Serviciul Alocatii si Indemnizatii si mi-au zis acelasi lucru. Am un caz: o doamna doctor care se afla in CIC ,are un PFI si a realizat venituri sub 3.000 lei anual ( 250 lei lunar ). . Sper sa nu am surprize ....
    Gabriela Bodo
    -

    10 ianuarie 2017 at 18:17