Case de marcat cu jurnal electronic subventionate de stat

Actualizare 19 Ianuarie 2021. Cheltuiala contribuabilului cu casele de marcat achizitionate in perioada 2018-2020, poate fi dedusa din impozitul pe venit calculat si datorat de contribuabil in 2020 sau din impozitul calculat pentru urmatorii 7 ani fiscali, daca in 2020 nu se datoreaza impozit.

Casa de marcat gratuita de la stat

Activitatile Independente (PFA-II-IF) care incaseaza in numerar contravaloarea bunurilor si serviciilor vandute catre persoane fizice, sunt obligate sa detina case de marcat pentru emiterea bonului fiscal. Vezi in acest articol daca esti scutit de aceasta obligatie.

Incepand cu 2018, contribuabilii sunt obligati sa se doteze cu case de marcat cu jurnal electronic. Dupa amanari repetate, ultimul termen stabilit pentru achizitia si inlocuirea caselor de marcat vechi (fara jurnal electronic) este 31 Decembrie 2020.

Prin legea nr. 153/2020 din 24 iulie 2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru completarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 659 din 24 iulie 2020:

Nota din OPANAF 14/2021

Contribuabilii care datorează impozit pe venit, la data determinării impozitului pe venit aferent anului 2020, adaugă la venitul net anual impozabil determinat potrivit art. 118 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal costul de achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, achiziţionate şi puse în funcţiune în anii 2018, 2019 şi 2020.

Costul de achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale achiziţionate şi puse în funcţiune în anii 2018, 2019 şi 2020 se scade din impozitul pe venit calculat potrivit art. 123 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Sumele care nu sunt scăzute din impozitul pe venit se reportează în următorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua la fiecare termen de plată a impozitului pe venit.

Gasesti in Ghidul de contabilitate in sistem real un exemplu cu modul de deducere a cheltuielii cu casa de marcat, achzitionata in periaoda 2018, 2019 sau 2020.

Casa de marcat cu jurnal electronic (articol vechi)

Se vorbește de câțiva ani de schimbarea caselor de marcat cu altele care sunt dotate cu un modul de conectare la un sistem informatic centralizat. Astfel după amânări repetate de la 1 August 2018 contribuabilii mici sunt obligați sa se doteze cu case de marcat cu jurnal electronic.

Conform Ministerului de Finante principalele avantaje ale sistemului de monitorizare propus sunt:

  • asigură obținerea mai rapidă de către ANAF a datelor din bonurile fiscale, cu costuri mai mici atât pentru autoritatea fiscală, cât și pentru contribuabili;
  • asigură premisele reducerii semnificative a evaziunii fiscale din domeniul comerțului cu amănuntul și serviciilor, cu efecte imediate în creșterea veniturilor bugetare ;
  • asigură un grad înalt de securizare și implicit riscuri mai mici de ne-fiscalizare a tranzacțiilor ;
  • asigură premisele unei concurențe loiale între contribuabili.

Contribuabilii mici sunt persoane fizice (PFA, PFI, II, IF) sau persoane juridice care sunt obligate conform legii sa emită bon fiscal pentru incasarile in numerar de la persoane fizice – vezi aici daca activitatea ta te obliga la emiterea bonului fiscal.

Contribuabilii mici sunt entitățile care nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:

a) totalul activelor: 17.500.000 lei;

b) cifra de afaceri netă: 35.000.000 lei;

c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.

Luna octombrie se anunta o luna încărcata pentru furnizorii de case de marcat. Lista distribuitorilor autorizați de case de marcat. Eu am lucrat cu Sedona in ultimii 6 ani si sunt multumit de serviciile lor.

Fiecare aparat va trebui să conțină un modul fiscal propriu, prin intermediul căruia controlează operațiunile specifice activității fiscalizate, precum și un modul de comunicație, care poate asigura conectarea la un sistem informatic de monitorizare și supraveghere al ANAF

Fiecare contribuabil va  transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, până cel mai târziu în data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare în care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate pentru generarea oricăreia dintre datele prevăzute in OPANAF 627/2018. Prin perioadă de raportare se înţelege luna calendaristică. Gasesti aici formatul declaratiilor transmise catre ANAF. 

Rezumatul  bonului fiscal  care se transmite la ANAF cuprinde : valoarea totală a bonului fiscal; numărul de ordine al bonului; data, ora și minutul emiterii bonului; seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal; valoarea totală a TVA pe cote ale acesteia.

In cazul in care esti in situatia de a schimba casa de marcat ia legatura urgent cu un furnizor pentru informatii complete legate de procesul inlocuirii si de transmiterea formularelor la ANAF.

Inregistreaza automat in contabilitate e-actura de la furnizori

Economist și antreprenor, absolvent ASE, Facultatea de ​Contabilitate și ​Informatică de ​Gestiune. Din 2010 sunt specializat în ​contabilitatea și fiscalitatea persoanelor care desfășoară activități independente (PFA, PFI, II, Profesii liberale) sau obțin venituri din alte surse (chirii, investiții etc). În 2012 am înființat site-ul Gestiunepfa.ro, una dintre sursele principale de informații pentru cei interesați, iar din 2021 am lansat aplicația ContApp - platformă online de management fiscal-contabil pentru PFA și Profesii Liberale.

Leave a comment

19 comentarii

Bună ziua daca doresc sa mi deschid un II pe persoana fizica ptr aranjamente florale sa lucrez de acasă și pe urmă să pot merge în piețe târguri chiar standuri dar nu pot deocamdată să mi deschid propriul meu magazin de ce as avea nevoie, trebuie neapărat casa de marcat și contabil mulțumesc frumos

Cibian Alexandra
-

1 martie 2023 at 17:11

Bună seara !
Astăzi 11.10.2021, am fost să cumpăr și să înregistrez noua casă de marcat și m-i sa spus că este târziu ca și termen și la controlul de la ANAF, care va fi pe 25.10.2021 m-i se va confisca toată contravaloarea bătută pe vechea casă…. întrebarea este, dacă e adevărat așa ceva, ținând cont că până azi azi, pe 2021, am bătut pe vechea casă undeva în jur de 1 miliard jumătate-2 ???

Florin Miu
-

11 octombrie 2021 at 18:38

Daca pentru achizitiile de casa de marcat in anul 2018 se putea deduce valoarea din impozitul datorat pe 2018?

cimca iustinian
-

16 aprilie 2021 at 8:56

Dacă am cumpărat casa de marcat in August 2020 o pot deduce din impozit când depun DU cu venitul realizat in 2020?

Mihaela Mihai
-

21 ianuarie 2021 at 16:19

Și cei ce schimba în 2021 vor beneficia?

BOBI CONSTANTIN
-

7 ianuarie 2021 at 5:55

Buna seara. Da ca cumpar acum casa de marcat mai poate fii dedusa din impozitul datorat? Sau doar cele cumparate pana la 31 dec. 2020?

Costi
-

6 ianuarie 2021 at 19:58

Buna ziua, pentru case de marcat achizitionata acum, si nu inainte de 27 iulie 2020 limita mentionata de legea 153/2020, se mai poate deduce din impozit? Multumesc!

ANK
-

22 decembrie 2020 at 18:38

Buna ziua am achizitionat casa de marcat si as vrea sa o deduc pe anul 2021 pt ca anul 2020 nu prea am lucrat din cauza pandemiei si deja am platit si impozitl aferent.

Ghigu Marian
-

16 decembrie 2020 at 16:42

Buna ziua! Costul achizitiei casei de marcat se poate deduce si din impozitul datorat din indemnizatia COVID, sau numai din impozitul de venit.

Mora Eva
-

2 septembrie 2020 at 10:55

Bună ziua
Pfa cu norma de venit poate deduce costul de achiziție al casei de marcat?

Diana Claudia
-

10 august 2020 at 17:04

    Buna ziua,Am cerut eu o precizare si se pare ca nu:
    În conformitate cu prevederile art. 123 din Legea nr. 227/2015
    privind Codul fiscal, impozitul anual datorat se stabileşte de contribuabili
    în declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale
    datorate de persoanele fizice pentru veniturile realizate în anul fiscal
    anterior, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual
    impozabil determinat potrivit art. 118 din care se deduce costul de
    achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt
    definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
    28/1999, republicată, aprobată prin Legea nr. 64/2002, cu modificările şi
    completările ulterioare, puse în funcţiune în anul respectiv.
    Având în vedere ca art.118 din Legea nr. 227/2015 privind Codul
    fiscal reglementează stabilirea venitului net anual impozabil pentru
    contribuabilii care determină venitul net în sistem real rezulta ca nu se
    poate aplica și contribuabililior care determină venitul net anual
    pe baza normelor de venit..

    Cristi
    -

    16 martie 2021 at 8:20

Bună ziua. Dacă impozitul este mai mic decât valoarea casei de marcat și l-am plătit deja? Rămâne să scad în anii următori?

Remus
-

8 august 2020 at 16:07

    Buna ziua! Veti recupera costul cu casa de marcat din impozitul anilor urmatori.

    Constantin
    -

    11 august 2020 at 13:58

Dc s-au depadit cele 30 zile de la infiintare pfa pt a merge la anaf,ce se intampla ? Multumesc.

Bari Marlena
-

5 august 2020 at 15:01

Buna ziua,

O intrebare off-topic. Daca esti PFA, ai CUI dar e cam inutil acel CUI si nu e folosit nicaieri, in relatie cu ANAF esti pe CNP, toate vin si se platesc pe CNP.

Situatie, PFA neplatitor de tva, pt. a presta in UE iti trebuie CUI special de TVA valabil doar pt. UE. Daca prestezi in UE trebuie si sa depui Declaratia 390 VIES care se depune doar semnata electronic.

Bun. Acum, trebuie sa-ti cumperi certificatul de semnatura electronica iar ala se emite pt. persoana fizica cu CNP sau pt. persoana juridica cu CUI, un singur CUI.

Ce fel de certificat trebuie luat? De PF sau de PJ. Cei de la CertSign zic ca de PJ cu toate ca PFA nu e PJ …
Daca e de PJ pe ce CUI trebuie luat? Ca ai 2 CUI-uri, unu pt tara pe care esti neplatitor de tva si unul pt UE cu ROxxxxxxx dar xxxxxx nu e CUI-ul tau din tara ci altul.

Deci, ar fi 3 variante de emitere.

Aveti idee care e varianta buna? Sau trebuie sa iei 3 certificate, platesti 3 si semnezi cu toate ca sigur unu e ala bun?

Alex
-

3 august 2020 at 17:09

    Buna ziua! Obtineti semnatura pe CNP si depuneti formularul 150 pentru inregistrare la ANAF, pentru fiecare CIF, CUI pentru care doriti sa depuneti declaratii. Factura de achizitie a semanturii digitale se poate emite pe orice entitate doriti dvs.

    Constantin
    -

    5 august 2020 at 13:40

Doresc să profesez ca instructor sportiv de înot, îmi trebuie casă de marcat?

Andrei
-

4 iulie 2019 at 16:31

    Buna ziua! Aveti nevoie de casa de marcat pentru incasarile in numerar de la persoane fizice.

    Constantin Cozma
    -

    5 iulie 2019 at 9:13