Ajutor de 2.253 lei pe luna pentru profesionisti
Impozitarea ajutorului de 2.253 lei acordat profesionistilor
Conform Ordonantei 226/2020, pentru indemnizatia incasata se datoreaza:
- Contributie de asigurari sociale (pensie) – CAS – 25%;
- Contributie de asigurari sociale de sanatate – CASS – 10%;
- Impozit pe venit 10%, care se aplica la diferenta dintre indemnizatia incasat si contributiile sociale calculate;
Actualizare 10 Decembrie. Perioada pentru care se acorda indemnizatia se prelungeste pana la data de 30 Iunie 2021.
1)Măsurile prevăzute de art. 1 alin. (1) şi art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se aplică până la data de 30 iunie 2021.
(2)În perioada 1 ianuarie 2021-30 iunie 2021, măsura prevăzută de art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se aplică profesioniştilor, astfel cum sunt reglementaţi de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, precum şi persoanelor care au încheiate convenţii individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare, care au beneficiat de indemnizaţia prevăzută la art. XV alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020
Baza legala: HOTĂRÂRE nr. 1046 din 4 decembrie 2020 privind completarea Hotărârii Guvernului nr. 719/2020 pentru aprobarea procedurii de decontare şi de plată a sumelor acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă
Actualizare 18 Septembrie. Masura este activa si se poate depune cerere pentru indemnizatie, pe site-ul aici.gov.ro
Intra pe site-ul aici.gov.ro si selecteaza: Procedura acordare indemnizatie potrivit art. 3 din OUG 132/2020 pentru persoane fizice autorizate (PFA), intreprinderi individuale (II) si familiale (IF), profesii liberale (PF), alta categorie.-41,5%.
Ajutorul poate fi solicitat in luna curenta pentru luna anterioara. Cererile se pot depune in fiecare luna, pana cel tarziu 31 decembrie 2020.
Cum se obtine indemnizatia pentru luna August
Documentele pentru acordarea indemnizatiei pfa aferente lunii August se transmit pana la sfarsitul lunii sepetembrie exclusiv pe platforma dedicata – AICI.GOV.RO:
- selecteaza procedura si institutia;
- descarca formularul pdf;
- completeaza cererea si declaratia si completeza-le conform cu:
GHIDUL OFICIAL PENTRU DEPUNEREA CERERII DE INDEMNIZATIE PFA.
Important! Fisierul PDF trebuie sa fie de maxim 5MB. Pentru a te incadra optimizeaza mai intai imaginile/scanurile si apoi adauga-le la PDF.
PENTRU INFORMATII LEGATE DE CERERE: intra pe aici.gov.ro, selecteaza procedura si institutia, apasa CONTINUA si in dreapta sus gasesti butonul CONTACTEAZA-NE unde va apare numarul de telefon din judetul tau.
Despre ajutorul de 2.253 lei pentru profesionisti
Prin Ordonanta de Urgenta nr. 132 din 10 august s-a aprobat un nou ajutor pentru profesionisti, afectati de reducerea temporara a activității determinata de starea de urgență/alertă/asediu.
De acest ajutor beneficiaza aceleasi categorii de profesionisti care au incasat si indemnizatia de ajutor care s-a platit de la inceputul starii de urgenta (15 martie 2020) Daca pe timpul starii de urgenta indemnizatia a fost accesibila pentru un numar mare de persoane, in ultima perioada aceasta a fost acordata doar pentru activitatile afectate de starea de alerta, conform listei stabilite de Guvern. Ca urmare, multi profesionisti nu au mai incasat indemnizatia, pentru ca, cel putin teoretic, ei isi pot desfasura activitatea si obtine venituri.
Cine este eligibil pentru incasarea ajutorului de 2.253 lei pe luna
Sunt indreptatiti pentru incasare ajutorului, profesionistii organizati ca Profesii Liberale, PFA, II, IF si persoanele care au încheiate convenții de muncă în baza Legii cooperației (L1/2005).
Valoarea ajutorului acordat si impozitul datorat
Valoarea lunara a ajutorului este egala cu 41,5% din salariul mediu pe economie stabilit pentru 2020 si egal cu 5.429 lei;
- 5.429 x 41,5% = 2.253 lei pe luna – brut, (net = 1.318 lei);
Ajutorul de 41,5% se impoziteaza la fel ca si indemnizatia din primavara.
- Contributie de asigurari sociale (pensie) – CAS – 25%;
- Contributie de asigurari sociale de sanatate – CASS – 10%;
- Impozit pe venit de 10%, care se aplica la diferenta dintre indemnizatia incasata si contributiile sociale calculate;
Calculul obligatiilor fiscale se efectueaza de catre beneficiar, prin aplicarea procentelor de mai sus la valoarea indemnizatiei incasate si se declara prin declaratia unica in anul 2021.
Termenul de plata a impozitului si contributiilor datorate este 25 mai 2021.
Cum se obtine ajutorul
Plata indemnizatiei se realizeaza la cererea profesionistului adresata Agentiei Judetene de Plati si Inspectie Sociala, pe site-ul aici.gov.ro.
Extras din hotararea nr. 719 din 27 august 2020 pentru aprobarea procedurii de decontare şi de plată a sumelor acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 132/2020:
(1) Pentru a beneficia de indemnizatia prevazuta la art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgenta, persoanele îndreptatite depun în format electronic sau în format letric, la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cererea însotita de copia actului de identitate si de o declaratie pe propria raspundere privind îndeplinirea conditiilor de acordare a indemnizatiei.
(2) Cererea si declaratia pe propria raspundere prevazute se transmit la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în a caror raza teritoriala îsi au sediul social, în luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.
(3) Plata indemnizatiei se efectueaza în cel mult 10 zile de la data depunerii documentelor potrivit prevederilor.
(4) Modelele cererii si declaratiei pe propria raspundere se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, în termen de cel mult 10 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotarâri.
Pentru depunerea în format electronic a cererilor si a documentelor prevazute se pot folosi modele de cereri si formulare electronice publicate pe platforma Punctul de contact unic electronic sau pe platforma aici.gov.ro.
Textul din OUG 132 cu indemnizatia pentru profesionisti
Art. 3 (1) În cazul reducerii temporare a activitatii determinate de situatiile prevazute la art. 1 alin. (1), pe perioada stabilita potrivit prevederilor art. 1 alin. (5), profesionistii, astfel cum sunt reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si persoanele care au încheiate conventii individuale de munca în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, beneficiaza, la cerere, în baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 41,5% din câstigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) se realizeaza de la bugetul de stat alocat Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene,respectiv a municipiului Bucuresti.
(3) Pentru indemnizatia prevazuta la alin. (1) se datoreaza impozit pe venit, contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate, în cotele prevazute în Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sau potrivit reglementarilor specifice, în cazul profesionistilor asigurati în sisteme proprii de asigurari sociale.
(4) Obligatiile fiscale mentionate la alin. (3) se declara prin declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice si se platesc de catre persoanele fizice beneficiare la termenul prevazut la art. 122 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia persoanelor care au încheiate conventii individuale de munca în baza Legii nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, ale caror obligatii fiscale se declara, se retin si se platesc de catre societatea cooperativa, prin declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, la termenele prevazute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare
(5) Durata efectiva de aplicare a masurii prevazute la alin. (1), categoriile de profesionisti, precum si procedura de plata a indemnizatiei se stabilesc prin hotarârea Guvernului prevazuta la art. 1 alin. (5). Prin exceptie, în anul 2020, beneficiaza de indemnizatia prevazuta la alin. (1) profesionistii si persoanele care au încheiate conventii individuale de munca în baza Legii nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, care au beneficiat de indemnizatia prevazuta la art. XV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri în domeniul protectiei sociale în contextul situatiei epidemiologice determinate de raspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare.
483 de comentarii
Am si eu o intrebare: pentru ajutorul pe luna decembrie (cu trimitere cererii si a declaratiei in 01.01.2021, in caz ca mi se va aproba si voi primi suma de 2253), impozitul pentru aceasta suma se va plati tot anul acesta sau abia la anul? Imi e putin neclar: banii sunt pe luna decembrie 2020, insa incasarea lor va fi abia in 2021. Multumesc anticipat!
6 ianuarie 2021 at 15:00
Pe fiecare cerere depusa, la sectiunea ‘Alte detalii’, am trecut datele de pe certificatul de inregistrare – respectiv Denumire PFA, adresa, CUI, NR ORC, SERIA si NR. Asta mi s-a spus sa trec chiar de la inceputul starii de urgenta si a fost mereu in regula.
6 ianuarie 2021 at 10:30
Eu nu am completat la ‘alte detalii’ nimic si a fost in ordine.
6 ianuarie 2021 at 9:59
buna ziua!as avea nevoie de o informstie.ce trebuie completat pe cerere la Alte detalii ca mi-a respins dosarul si spune ca nu a fost completata cererea?
6 ianuarie 2021 at 8:24
Aveți idee când ar întra banii? Și când întra, o sa între toți odată pe toate lunile? Nu am primit din octombrie și îmi pierd speranța că ar mai întra vreun ban..nu am nici un venit din octombrie și banii ăștia ar fi ultima speranța a mea…
31 decembrie 2020 at 10:58
Am vorbit cu cineva AJPIS Timis și mi-a spus clar că am procedat corect. La media lunară nu se include și luna pentru care se trimite cererea. Deci pentru luna noiembrie se dace media lunilor iunie-octombrie (și deci se împarte la 5 și nu la 6), fără a include luna noiembrie pentru care se precizează exact suma veniturilor realizate în luna respectivă în rubrica aferentă din cerere. Asa am procedat de fiecare data și ASA mi se pare și logic. Trebuie sa demonstrezi ca in luna pentru care depui cererea ai obținut un venit mai mic decât media lunilor anterioare și decat media lunara pentru anul 2019.
30 decembrie 2020 at 11:16
Am si eu aceasta dilema. Am venituri doar pe decmbrie pe restul lunilor am incasat 75% indmenizatie iar pe decembrie am ceva incasari si vreau sa depun pt 41% iar punctul 3 din declaratia pe proprie raspundere suna asa 3. După încetarea stării de urgență am realizat activitate, obținând încasări/venituri brute de ………… lei (medie lunară) Am sunat si eu la AJPIS Timis si nu mi-ai zis ce sa trec…Cum ati facut ?
12 ianuarie 2021 at 8:12
Pt 2021 se mentin aceleasi conditii sau se mai schimba?
Sunt liber profesionist. In martie am avut activitate 40%, in aprilie cam 5%. Pe 18 apr am intrat in concediu de crestere copil pana pe 11 sept. Pe 11 sept am reinceput activitatea. Sept a fost ok. Octombrie a fost mai slab. In noiembrie am avut cam 20% activitate, decembrie voi avea cam 25% (fata de media pe 2019, care a fost mai slab si el).
Neintrand in somaj tehnic pt ca am luat mult mai mult mai avand cum intra intamplator in concediu de crestere copii, nu am putut cere ajutor pt octombrie, noiembrie, decembrie.
Daca continua asa situatia mea, pot cere ajutorul pe ianuarie?
Ziceau initial ca nu se va mai aplica obligatia sa fi avut somaj trhnic.
Mentionez ca am si certificat de situatii de urgenta emis pt perioada din timpul starii de urgenta, avand venitul f mult diminuat.
22 decembrie 2020 at 23:47
Doua intrebari
1. Daca media lunara pe anul trecut este mai mica decat media lunara a lunii pentru care s-a depus ajutorul nu mai este acordat? Unde este acest criteriu stipulat?
2. Ati primit pentru luna noiembrie ? Am depus pe 2 si inca nimic.
15 decembrie 2020 at 8:42
Va fi și o a doua perioadă pentru depuneri la măsura 1! Încă nu a fost stabilită data. Vedeți că există un forum pe acest site cu aceasta temă. E suficient să-l lecturați!
10 decembrie 2020 at 14:38
Da ce???
10 decembrie 2020 at 10:55
Sa mai poate depune cereri sau ultima zi a fost 28 oct..???
10 decembrie 2020 at 9:38
Buna ziua!
Incerc sa fiu de ajutor cu informatiile primite de la APIS Bucuresti.
Ajutorul de 2.253 pe luna octombrie il vom primi cu intarziere pt ca sunt putini oameni care se ocupa de solicitari si vin prin rotatie la birou.Sunt obligati sa respecte un program anti raspandire Covid.Multe cereri sunt ajunse in contabilitate si urmeaza sa fie facute platile.
Pe luna noiembrie, al doilea mail, cel de confirmare va veni cu intarziere pt ca s a schimbat firma de IT si nu mai este cea din interiorul agentiei.
Toti cei care au beneficiat de indemnizatie si ajutorul de 2.253 lei pot aplica si pt micrograntul de 2000 euro daca sunt eligibili.
Sunt programe diferite si nu se impune nicio restrictie pt ca am beneficiat deja de sprijin.
9 decembrie 2020 at 10:07
AM INTREBAT PENTRU CELE 2000 DE EURO NERAMBURSABIL
10 decembrie 2020 at 9:40
Sa mai primesc cereri pt cele 2000 de euro va rog sau 28 oct a fost ultima zi se depunere al documentelor???
10 decembrie 2020 at 9:43
Buna seara, sunt terapeut maseur, am SRL (anul trecut mi-au radiat din oficiu II, pe motiv de, prea multe coduri CAEN, am aflat intamplator dupa 8 luni, ca nu mai am II activ). Anul asta am infiintat un SRL la sf lunii februarie, dupa care a venit starea de urgenta. Nu sunt angajata pe SRL ul meu, dar am contract de colaborare cu 2 clinici private, unde activitatea a scazut sub 50%. Vreau sa stiu daca pot beneficia de indemnizatia de ajutor oferit de stat. In starea de urgenta nu am depus nici o cerere. Multumesc anticipat.
8 decembrie 2020 at 20:40
Nu sunteti asociati ca in SRL. cine este titular primeste, iar celalalt a fost salariat si a primit conform regulilor de la salariati
Mai poti depune doar acum in decembrie pentru luna noiembrie
8 decembrie 2020 at 8:18
In cat timp ai primit banii ?
8 decembrie 2020 at 7:37
Da intreb daca are dreptate sau nu e bine informata…ajutorul este fiks 2253 pt intreprindere familiala sau amandoi care sintem asociati la aceasta sintem indreptatiti sa primim aceasi suma????doar activitatea a fost pe sistem real
7 decembrie 2020 at 15:46
Da
7 decembrie 2020 at 15:32
că așa v-a spus contabila
7 decembrie 2020 at 15:20
Bunaziua,am o intreprindere familiala
Si sintem doi frati . Avem un bar fara terasa si cu pandemia nu am avut voie sa deschidem codul caen este 5630…am efectuat cererea si am luat banuti pt toata perioada martie si pana acum….dar …doar pt mine care sunt titulara intreprinderi…pt featele meu nu am efectuat nici o cerere ca ,contabila a spus ca banuti vin pe firma si nu pt fie cate persoana….ma gandesc daca amandoi suntem 50% si 50% deci impozite si toate cele le am platit la fel ,de ce numnumai unul are dreptul la indemnizatie si altul nu???
7 decembrie 2020 at 12:57
la București a primit cineva pe Octombrie
3 decembrie 2020 at 18:10