Ajutor de 2.253 lei pe luna pentru profesionisti

Impozitarea ajutorului de 2.253 lei acordat profesionistilor

Conform Ordonantei 226/2020, pentru indemnizatia incasata se datoreaza:

  • Contributie de asigurari sociale (pensie) – CAS – 25%;
  • Contributie de asigurari sociale de sanatate – CASS – 10%;
  • Impozit pe venit 10%, care se aplica la diferenta dintre indemnizatia incasat si contributiile sociale calculate;

Vezi in acest articol mai multe detalii, inclusiv o aplicatie de calcul rapid a impozitului pe indemnizatia PFA.

Actualizare 10 Decembrie. Perioada pentru care se acorda indemnizatia se prelungeste pana la data de 30 Iunie 2021.

1)Măsurile prevăzute de art. 1 alin. (1) şi art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se aplică până la data de 30 iunie 2021.

(2)În perioada 1 ianuarie 2021-30 iunie 2021, măsura prevăzută de art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se aplică profesioniştilor, astfel cum sunt reglementaţi de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, precum şi persoanelor care au încheiate convenţii individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare, care au beneficiat de indemnizaţia prevăzută la art. XV alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020

Baza legala: HOTĂRÂRE nr. 1046 din 4 decembrie 2020 privind completarea Hotărârii Guvernului nr. 719/2020 pentru aprobarea procedurii de decontare şi de plată a sumelor acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă

Actualizare 18 Septembrie. Masura este activa si se poate depune cerere pentru indemnizatie, pe site-ul aici.gov.ro

Intra pe site-ul aici.gov.ro si selecteaza: Procedura acordare indemnizatie potrivit art. 3 din OUG 132/2020 pentru persoane fizice autorizate (PFA), intreprinderi individuale (II) si familiale (IF), profesii liberale (PF), alta categorie.-41,5%.

Ajutorul poate fi solicitat in luna curenta pentru luna anterioara. Cererile se pot depune in fiecare luna, pana cel tarziu 31 decembrie 2020.

Cum se obtine indemnizatia pentru luna August

Documentele pentru acordarea indemnizatiei pfa aferente lunii August se transmit pana la sfarsitul lunii sepetembrie exclusiv pe platforma dedicata – AICI.GOV.RO:

  • selecteaza procedura si institutia;
  • descarca formularul pdf;
  • completeaza cererea si declaratia si completeza-le conform cu: 

GHIDUL OFICIAL PENTRU DEPUNEREA CERERII DE INDEMNIZATIE PFA.

Important! Fisierul PDF trebuie sa fie de maxim 5MB. Pentru a te incadra optimizeaza mai intai imaginile/scanurile si apoi adauga-le la PDF.

PENTRU INFORMATII LEGATE DE CERERE: intra pe aici.gov.ro, selecteaza procedura si institutia, apasa CONTINUA si in dreapta sus gasesti butonul CONTACTEAZA-NE unde va apare numarul de telefon din judetul tau.

Despre ajutorul de 2.253 lei pentru profesionisti

Prin Ordonanta de Urgenta nr. 132 din 10 august s-a aprobat un nou ajutor pentru profesionisti, afectati de reducerea temporara a activității determinata de starea de urgență/alertă/asediu.

De acest ajutor beneficiaza aceleasi categorii de profesionisti care au incasat si indemnizatia de ajutor care s-a platit de la inceputul starii de urgenta (15 martie 2020) Daca pe timpul starii de urgenta indemnizatia a fost accesibila pentru un numar mare de persoane, in ultima perioada aceasta a fost acordata doar pentru activitatile afectate de starea de alerta, conform listei stabilite de Guvern. Ca urmare, multi profesionisti nu au mai incasat indemnizatia, pentru ca, cel putin teoretic, ei isi pot desfasura activitatea si obtine venituri.

Cine este eligibil pentru incasarea ajutorului de 2.253 lei pe luna

Sunt indreptatiti pentru incasare ajutorului, profesionistii organizati ca Profesii Liberale, PFA, II, IF si persoanele care au încheiate convenții de muncă în baza Legii cooperației (L1/2005).

Valoarea ajutorului acordat si impozitul datorat

Valoarea lunara a ajutorului este egala cu 41,5% din salariul mediu pe economie stabilit pentru 2020 si egal cu 5.429 lei;

  • 5.429 x 41,5% = 2.253 lei pe luna – brut, (net = 1.318 lei);

Ajutorul de 41,5% se impoziteaza la fel ca si indemnizatia din primavara.

  • Contributie de asigurari sociale (pensie) – CAS – 25%;
  • Contributie de asigurari sociale de sanatate – CASS – 10%;
  • Impozit pe venit de 10%, care se aplica la diferenta dintre indemnizatia incasata si contributiile sociale calculate;

Calculul obligatiilor fiscale se efectueaza de catre beneficiar, prin aplicarea procentelor de mai sus la valoarea indemnizatiei incasate si se declara prin declaratia unica in anul 2021.

Termenul de plata a impozitului si contributiilor datorate este 25 mai 2021.

Exemplu: Un studiu de caz, cu declaratia unica completata, gasesti in Ghidurile pentru Activitati Independente.

Cum se obtine ajutorul

Plata indemnizatiei se realizeaza la cererea profesionistului adresata Agentiei Judetene de Plati si Inspectie Sociala, pe site-ul aici.gov.ro.

Extras din hotararea nr. 719 din 27 august 2020 pentru aprobarea procedurii de decontare şi de plată a sumelor acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 132/2020:

(1) Pentru a beneficia de indemnizatia prevazuta la art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgenta, persoanele îndreptatite depun în format electronic sau în format letric, la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cererea însotita de copia actului de identitate si de o declaratie pe propria raspundere privind îndeplinirea conditiilor de acordare a indemnizatiei.

(2) Cererea si declaratia pe propria raspundere prevazute se transmit la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în a caror raza teritoriala îsi au sediul social, în luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.

(3) Plata indemnizatiei se efectueaza în cel mult 10 zile de la data depunerii documentelor potrivit prevederilor.

 (4) Modelele cererii si declaratiei pe propria raspundere se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, în termen de cel mult 10 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotarâri.

Pentru depunerea în format electronic a cererilor si a documentelor prevazute se pot folosi modele de cereri si formulare electronice publicate pe platforma Punctul de contact unic electronic sau pe platforma aici.gov.ro.

Textul din OUG 132 cu indemnizatia pentru profesionisti

Art. 3 (1) În cazul reducerii temporare a activitatii determinate de situatiile prevazute la art. 1 alin. (1), pe perioada stabilita potrivit prevederilor art. 1 alin. (5), profesionistii, astfel cum sunt reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si persoanele care au încheiate conventii individuale de munca în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, beneficiaza, la cerere, în baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 41,5% din câstigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) se realizeaza de la bugetul de stat alocat Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene,respectiv a municipiului Bucuresti.

(3) Pentru indemnizatia prevazuta la alin. (1) se datoreaza impozit pe venit, contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate, în cotele prevazute în Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sau potrivit reglementarilor specifice, în cazul profesionistilor asigurati în sisteme proprii de asigurari sociale.


(4) Obligatiile fiscale mentionate la alin. (3) se declara prin declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice si se platesc de catre persoanele fizice beneficiare la termenul prevazut la art. 122 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia persoanelor care au încheiate conventii individuale de munca în baza Legii nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, ale caror obligatii fiscale se declara, se retin si se platesc de catre societatea cooperativa, prin declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, la termenele prevazute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare

(5) Durata efectiva de aplicare a masurii prevazute la alin. (1), categoriile de profesionisti, precum si procedura de plata a indemnizatiei se stabilesc prin hotarârea Guvernului prevazuta la art. 1 alin. (5). Prin exceptie, în anul 2020, beneficiaza de indemnizatia prevazuta la alin. (1) profesionistii si persoanele care au încheiate conventii individuale de munca în baza Legii nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, care au beneficiat de indemnizatia prevazuta la art. XV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri în domeniul protectiei sociale în contextul situatiei epidemiologice determinate de raspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a comment

483 de comentarii

Pe ce data ai depus cererea pentru martie
Ticula Romina
-

20 aprilie 2021 at 11:50

Primit pe martie...dar și în februarie....la Brașov
Sorin
-

20 aprilie 2021 at 10:54

Eu nu am primit nici pentru februarie ! Nu înțeleg ce se întâmplă !
Razvan
-

19 aprilie 2021 at 16:40

Pentru martie a luat cineva banii ?
Ticula Romina
-

19 aprilie 2021 at 15:35

Da
Sandra S
-

6 aprilie 2021 at 11:47

salutare Aurelian, in momentul de fata pentru acea suma de 2.000 EURO de la UE fiind nerambursabili, nu mai este nicio veste, unii spun ca s-ar putea relua masura 1, cand,nimeni nu stie; altii spun ca banii neacordati au fost deja dati pentru celelalte masuri ( legal, nu stiu daca se poate face acest lucru). legat de inadrat, este bine sa fii informat iniante daca CAEN-ul tau face parte din anexa 1, inainte de a-i da banii contabilului/unui consilier pentru a te ajuta cu documentele. mai verifica aici, pe acest forum, deoarece s-ar posta imediat, in caz ca s-ar redeschide masura 1.( https://contapp.ro/2-000-de-euro-ajutor-nerambursabil-pentru-pfa-si-cmi ) numai bine tuturor!
M
-

31 martie 2021 at 10:14

documentele se depun pe site între 1 și 10 ale lunii în curs pentru luna anterioară ! dacă nu respecți acesta perioadă nu mai primești banii ! te anunță în acest sens tot prin email parcă și îți spune că documentele au fost depuse în afara perioadei specificate ! atenție la perioadă depunerii !!!
Rigopol Aurelian
-

30 martie 2021 at 22:11

    o întrebare ! se mai primește acea sumă de 2000 de euro ( ajutor nu știu de care , bănuiesc că nu are legătură cu ajutorul de șomaj ) in această perioadă ? am fost sunat de o persoană ( contabil cu siguranță ) că mă încadrez și că pot beneficia de această sumă, totodată spunându-mi că mă poate ajuta cu documentele în acest sens ! știe cineva mai multe detalii ? Mulțumesc !
    Aurelian Rigopol
    -

    30 martie 2021 at 22:34

mi se pare o aberatie
catalin
-

23 martie 2021 at 16:35

Buna ziua! Si eu sunt in aceeasi situatie. In anul 2020 in perioada de urgenta nu am facut cerere in speranta ca ma voi descurca. Cand am facut cerere in decembrie, aceasta mi-a fost respinsa pe motiv ca nu am cerut/primit bani in urgenta. Mi se pare o mare prostie
Stan Camelia
-

23 martie 2021 at 12:46

Buna ziua , am depus cererea pt indemnizatie profesionisti 41.5% aferenta lunii ianuarie 2021 si azi dupa ce am sunat (pe email am primit doar un raspuns ca cererea este ok si urmeaza sa fie verificata de functionari daca am dreptul sa primesc banii)mi s a spuns ca nu am dreptul sa incasez aceasta indemnizatie deoarece in anul 2020 nu am incasat indemnizatia pt starea de urgenta , de fapt nu am incasat nici un leu anul trecut , chiar daca mi au scazut semnificativ incasarile. Mai sunt si alte persoane care sunt in aceasta situatie si totusi au incasat banii? M ar interesa acest lucru ca sa vad daca mai are rost sa depun contestatie. Va multumesc.
catalin
-

23 martie 2021 at 11:23

Buna ziua ,as dori sa va intreb daca v-ati confruntat cu o situatie asemanatoare: Pfa in sitem real ,2 coduri caen,unul dintre ele 9002(activitati suport pt interpretare artistica)cod care apare in lista cu restrictii din oct 2020 pana in prezent iar cel de-al doilea 4932(transporturi).Pe primul cod cel cu sonorizari evenimente 0 incasari din martie 2020 pana acum,iar pe activitatea a doua neintrerupta,dar diminuata pe toata perioada pandemiei.Nu s-a facut cerere ajutor covid in starea de urgenta.S-a facut in schimb cerere de ajutor pt codul caen 9002(cel restrictionat) pe lunile noiembrie 2020,decembrie 2020,ianuarie 2021.Acceptate toate,incasat 75 % din salariu mediu brut.In 4 martie sunt sunat de cei de la AJPIS cu mesajul (verbal deocamdata) ca in urma unui control de la Curtea de Conturi vor trebui returnati banii incasati pe cele 3 luni.Intr-adevar incasari provin din al doilea cod caen,nu din activitatea restrictionata,cuiul fiind comun.Cu 70% incasari mai mici in 2020 decat in 2019 nu ma incadrez la nici un tip de ajutor? Multumesc,o zi frumoasa tuturor!
Andrei
-

9 martie 2021 at 9:35

    Buna ziua! Legea nu e clara in toate situatiile. Cum dvs aveati o activitate care genera venituri atunci AJPIS are dreptate.
    Constantin
    -

    1 aprilie 2021 at 8:31

      Multumesc frumos pentru raspuns! Va doresc succes in activitate!
      Andrei
      -

      6 aprilie 2021 at 10:36

In primul rand, respectiv art.62 alin. a: În înțelesul impozitului pe venit, următoarele venituri nu sunt impozabile: a) ajutoarele, indemnizațiile și alte forme de sprijin cu destinație specială, primite de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale și din alte fonduri publice sau colectate public, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum și cele de aceeași natură primite de la organizații neguvernamentale, potrivit statutelor proprii, sau de la alte persoane , Implicit nu vedem de ce OUG 132/2020 ,,te ajuta'' , si la inchiderea de an , te trezesti in saracxia ta ca esti dator vandut de mii de lei pentru aceste ajutoare?
Giovanny Klauss
-

7 martie 2021 at 9:23

    Păi,asta inseamna ca nu trebuie să mai platim impozit la indemnizatia asta?
    Nik
    -

    8 martie 2021 at 7:05

      Eu am pus aceasta întrebare de 2 ori. În plus beneficiez de scutire impozit. De fiecare data, mi s-a răspuns ca trebuie plătite atât CAS+CASS cât și impozitul indiferent de scutirea de care beneficiez. Pentru mine, rămâne în continuare neclar de ce împotriva legislației care spune altceva trebuie totuși sa achitam aceste obligații de plata...
      Karmen
      -

      8 martie 2021 at 7:57

        De la inceputul pandemiei s-a specificat clar ca noi, cei cu PFA, suntem considerati angajati ai statului - de acolo obligativitatea de a plati CAS si CASS. Nici eu nu am platit vreodata aceste 2 taxe, insa acum asta este situatia. Se plateste acest impozit de 41,5% pentru fiecare luna in care s-a primit ajutor.
        Alexandra
        -

        8 martie 2021 at 8:39

          Ok, de acord, "angajați ai statului"... Dar dacă mie legea îmi conferă scutire de impozit ca angajat....care este legea care anulează aceasta scutire reglementata de o lege și care spune (conform legii) ca trebuie sa plătesc acest impozit??!! Sunt pensionari militari PFA care conform legii (din nou!!!) beneficiază ca angajat/PFA de scutirea la plata CASS. Care lege anulează aceasta scutire??!!! Ca doar "se spune" ca trebuie sa plătim nu cred ca are putere de anulare a unei legi. Consider ca este nevoie de câteva precizări detaliate.
          Karmen
          -

          8 martie 2021 at 8:45

          Intr-adevar KARMEN, banuiesc ca sunt n neclaritati; eu vorbesc dpdv al unui liber profesionist care (ca norocul) si-a deschis PFA-ul in octombrie 2019, asadar m-am incadrat cu brio. Nu beneficiez de nicio scutire, nimic, dar inteleg nedumerirea multora. Nu se specifica nicaieri nimic. Cred ca cel mai bine e de luat legatura cu un contabil competent care poate sa dea mai multe raspunsuri. Multa bafta!
          Alexandra
          -

          8 martie 2021 at 8:55

          Mulțumesc! Bafta! ❤️ P.s. Pana și contabilii au păreri diferite și contradictorii!!!! Aia e problema!
          Karmen
          -

          8 martie 2021 at 8:58

Acum aproximativ doua luni semnalam urmatoarea situatie: PFA, Bucuresti, CUI emis in ian 2020, fara incasari dupa iunie 2020, primeste in mai indemnizatia de 4072 RON pentru aprilie (cand a avut incasari 0), afla de indemnizatiile de 2253 RON cu intarziere, face cereri din noiembrie pana in ianuarie (pentru lunile octombrie pana in decembrie). Primele doua cereri se aproba, a treia nu pe motiv ca nu au existat incasari pe 2019 (ceea ce - vezi mai sus - era si imposibil). Face petitie prin email catre AJPIS. Fara raspuns o luna si ceva... Se decide sa faca cerere si acum, la 1 martie, pentru februarie. Rezolutia AJPIS: ii se aproba retroactiv indemnizatia pentru decembrie (cea refuzata) SI pentru februarie (cea actuala). Concluzie logica: pretentia de a avea incasari pe 2019 este probabil abuziva juridic. La momentul in care am intrebat aici nu am primit niciun raspuns, asa ca m-am gandit sa va transmit si Dvs. daca va confruntati cu aceasta problema.
ML
-

4 martie 2021 at 8:31

buna ziua,activez cu codul caen 9602.oare mai pot beneficia de aceasta indemnizatie de 2230 de lei,deoarece vanzarile au scazut foarte tare si nu prea mai fac fata cu cheltielile. Multumesc frumos!
Ioana Fizesan
-

3 martie 2021 at 6:39

Multumesc pentru raspuns!
Nik
-

25 februarie 2021 at 7:50

Daca nu e ok o sa primești un mail în care ți se cer clarificări.eu zic ca depinde în ce zi iti depui dosarul pentru ca de ex daca depui joia o sa primești banii vinerea viitoare iar dacă depui marțea primești lunea viitoare. Dacă tu nu ai primit niciun mail de la ei trebuia sa suni pana acum nu sa aștepți ca nu te suna nimeni.eu în fiecare luna chiar dacă am primit aprobare am sunat sa vad când întru la plata.banii se vireaza din trezorerie si ii primești în următoarea zi lucrătoare. Asa funcționează în HD
Ticula Romina
-

25 februarie 2021 at 7:41

Am depus,am primit un cod unic pentru referinta si nimic.Intrebarea e:::Dacă dupa verificările pe care le fac ei..daca e ok,trimit banii in cont.Daca nu e ok sa zicem,nu ar trebui sa te anunțe într-un fel ca sa stii ce ai de facut luna viitoare? Dacă tu nu stii? Ce faci? Trimiți luna de luna si astepti poate,poate
Nik
-

25 februarie 2021 at 7:30

"Depinde cum depui actele sa intri la plata"...cum adică? Păi dacă nu depui actele corect, nu le respinge din prima?
Nik
-

25 februarie 2021 at 7:23

Am depus pe 15 actele iar în 19 am avut banii în cont.in județul HD în fiecare zi de vineri și luni se vireaza banii.depinde cum depui actele sa intri la plata.dar niciodată nu au fost întârzieri.
Ticula Romina
-

25 februarie 2021 at 7:01

Multumesc!
Nik
-

25 februarie 2021 at 6:53