Ce este spatiul privat virtual ?
“Serviciul Spaţiul privat virtual constă în punerea la dispoziţia persoanelor fizice a unui spaţiu virtual aflat pe serverele Ministerului Finanţelor Publice / Agenţia Naţională de Administrare Fiscală prin intermediul căruia se efectuează comunicarea electronică a informaţiilor şi înscrisurilor între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi persoana fizică în legătură cu situaţia fiscală proprie a acesteia.”
Legaturi utile:
- Autorizarea accesului la SPV, deschis pe CNP, se obtine de aici;
- Spatiul privat virtual se acceseaza de aici, cu email si parola;
- Declaratia unica se depune la acest link;
- Tutorial pentru inregistrare in SPV;
Ce poti face in spatiul privat virtual ?
Categoriile de documente care privesc situaţia fiscală proprie a persoanei fizice ce pot face obiectul comunicării prin „Spaţiul privat virtual” sunt:
A. Documente emise de organul fiscal şi comunicate contribuabilului
a) Emise automat de catre ANAF:
- Decizii de impunere anuală aferente veniturilor realizate
- Decizii de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contribuţii de asigurări sociale de sănătate, precum şi privind obligaţiile de plată cu titlu de contribuţii de asigurări sociale (formular 260), pentru veniturile realizate începând cu anul 2015
- Decizii de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de contribuţii de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor (formular 650) pentru veniturile realizate începând cu anul 2015
- Decizii referitoare la obligaţiile de plată accesorii,
b) Emise la cererea contribuabilului:
- Situaţia obligaţiilor fiscale de plată la data de…
- Nota obligaţiilor de plată
- Situaţia contribuţiilor de asigurări sociale declarate de către angajatori
- Istoricul acţiunilor şi Registrul documentelor electronice comunicate prin «Spaţiul privat virtual»
- Certificatul de atestare fiscală
- Adeverinţă de venit
B. Documente emise de contribuabil şi comunicate organului fiscal
- Cerere privind „Situaţia obligaţiilor fiscale de plată la data de ….
- Cerere privind „Nota obligaţiilor de plată
- Cerere privind „Situaţia contribuţiilor de asigurări sociale declarate de către angajatori
- Cerere privind „Istoricul acţiunilor şi Registrul documentelor electronice comunicate prin «Spaţiul privat virtual»”.
- Cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală
- Cerere de eliberare a unei adeverinţe de venit.
- Declaraţia unica
- Cerere privind destinaţia sumei reprezentând până la 2% – 3,5% din impozitul anual, formular 230.
De asemenea te poti abona la serviciul „Buletinul informativ fiscal” si primesti pe email:
- calendarul obligaţiilor fiscale
- noutăţi legislative
- ghiduri fiscale
- campanii derulate
- comunicate de presă.
Din SPV poti tipări notele de plată către trezorerie si unde vei primi confirmarea plății, indiferent de modalitatea în care aceasta a fost făcută – prin ordin de plată, în numerar la ghişeul Trezoreriei, prin mandat poştal la oficiile Poştei Române sau prin virament în contul Ministerului Finanțelor Publice.
Important!! In SPV nu se pot vedea obligatiile fiscale datorate autoritatilor publice locale cum sunt: impozit pe teren, locuinta, autoturism, alte impozite locale.
Cum te poti inregistra in spatiul privat virtual?
Important! Pentru crearea SPV este necesar sa detineti o adresa de email valida. SPV se creaza in doua etape:
Etapa 1: se completeaza formularul de inregistrare pus la dispozitie de ANAF, la aceasta adresa: https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/formularInregistrare.jsp
Etapa 2: consta in verificarea inregistrarii, care se poate face pe mai multe cai:
- Identificare Online prin internet – sesiune video;
- Prin verificare numar document – documentul reprezentand informari primite de la ANAF prin posta, in trecut;
- Prin numarul de inregistrare a deciziei de impunere; in cazul ca activitatea este mai veche;
- Prin prezentarea la ghiseu, o optiune mai putin dorita in pandemie;
Conform termenelor si conditiilor de functionare a serviciului:
(1) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent ori exercită profesii libere se identifică electronic cu certificate digitale calificate numai pentru obligaţiile fiscale pentru care, în relaţia cu organul fiscal, se identifică prin codul de înregistrare fiscală. Deci, nu este nevoie de semnatura digitala pentru depunerea Declaratiei Unice.
(2) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent ori exercită profesii libere, pentru obligaţiile fiscale altele decât cele prevăzute la aliniatul 1 de mai sus, precum şi celelalte persoane fizice, se identifică electronic prin oricare din următoarele dispozitive:
a) credenţiale de tip nume/parolă însoţite de coduri de autentificare de unică folosinţă OTP.
b) certificate digitale calificate;
Daca desfasori activitati independente, dar nu esti platitor de TVA sau nu ai salariati, NU ai declaratii care se depun pe CUI ci numai pe CNP, deci nu ai nevoie de certificat digital.
a) Pentru a te inregistra in SPV pe baza de user si parola intra pe pagina https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/ si completeaza formularul de inscriere. In termen de 10 zile trebuie sa mergi la administratia financiara pentru validarea certificatului.
După completarea cererii şi lansarea de către utilizator a procedurii de verificare a datelor acesteia, Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, înregistrează cererea şi atribuie un număr de înregistrare pe care îl comunică persoanei fizice.
i. aprobare în mediul electronic. În acest caz persoana fizică trebuie să indice o informaţie fiscală personală cunoscută numai de Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi persoana fizică, aşa cum este cerută de aplicaţia informatică, în scopul identificării electronice;
ii. aprobare la ghişeu. În acest caz persoana fizică trebuie să se prezinte la oricare organ fiscal teritorial din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în scopul identificării fizice.
Punerea la dispoziţia persoanei fizice a serviciilor de comunicare electronică, ca urmare a aprobării cererii, se realizează în 2 zile lucrătoare de la verificarea corectitudinii informaţiilor şi se comunică pe adresa de poştă electronică a persoanei fizice.
Identificarea online a persoanelor fizice pentru validarea SPV
Identificarea persoanelor fizice care doresc să se înregistreze în SPV poate fi efectuată de la distanță și prin intermediul unei sesiuni video (identificare vizuală online).
Pentru identificarea vizuală online este necesar ca persoanele fizice să se programeze online prin intermediul aplicației dedicate disponibilă pe site-ul www.anaf.ro.
Programarea online trebuie efectuată în termen de zece zile de la momentul înregistrării în SPV.
În situația în care persoana fizică nu poate participa la sesiunea video, aceasta se poate reprograma în intervalul celor zece zile.
În cazul exercitării de către persoana fizică a opţiunii privind aprobarea prin identificare vizuală online, ANAF transmite persoanei fizice o informare, pe e-mail, care cuprinde:
- instrucţiuni de desfăşurare a identificării vizuale online ce se va derula;
- comunicarea faptului că, în situaţia în care nu poate participa la identificarea vizuală online la data şi ora programate, acesta are posibilitatea de a solicita o reprogramare.
- comunicarea faptului că neprezentarea la ora şi data ce vor fi comunicate va conduce la respingerea înregistrării în SPV;
- reguli de conduită.În timpul sesiunii de identificare vizuală online funcţionarul public poate formula întrebări cu privire la informaţii ce trebuie să conţină elemente cunoscute de ANAF şi persoana fizică.
În situaţia în care persoana fizică nu răspunde corect întrebărilor adresate, cererea de înregistrare în SPV se respinge.
Programarea unei intalniri cu inspectorul fiscal
Decat sa mergi la intamplare si sa nu rezolvi nimic, mai bine faci o programare online pentru o intalnire cu inspectorul fiscal. Noua facilitate este pusa la dispozitie de ANAF prin SPV, pentru persoane fizice si juridice. Mai multe detalii gasesti aici.
Durata maxima a unei intalniri este de 30 de minute, timp in care poti clarifica probleme legate de:
- declarații fiscale persoane fizice;
- evidență pe plătitor persoane fizice;
- avize și autorizații (case de marcat);
- executare silită persoane fizice;
- cazier fiscal;
- asistență contribuabili;
- evitarea dublei impuneri.
Semnarea si depunerea declaratiei unice cu certificat digital calificat
Pentru depunerea declaratiei unice nu ai nevoie de Certificat digital claificat, este suficient Spatiul privat virtual.
Certificatul digital este obligatoriu pentru depunerea altor declaratii, dupa caz: 300, 301, 390, 394, 112, 100
Daca lucrezi cu un contabil acesta va semna declaratiile cu certificatul digital personal dar trebuie sa-i dai o procura notariala de imputernicire pentru a depune declaratii fiscale in numele tau folosind certificatul digital emis pentru el.
Daca nu lucrezi cu un contabil va trebui sa obti un certificat digital pe numele tau pentru depunerea si semnarea declaratiilor. Certificatul digital calificat se obtine de la firme specializate si acreditate:
www.certsign.ro , www.alfasign.ro, www.digisign.ro, Certdigital sau Trans Sped
Un certificat digital costa in jur de 30-50 de euro si trebuie reinnoit anual.
Serviciile de comunicare electronică oferite prin spaţiul privat virtual sunt gratuite şi disponibile 24 de ore din 24.
Mai multe informatii despre SPV gasesti pe pagina ANAF, inclusiv ghiduri si tutoriale video: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/Inregistrare_persoane_fizice/
3 comentarii
3 februarie 2022 at 0:25
19 august 2020 at 13:59
24 august 2020 at 10:41