De câteva zile ANAF a actualizat situația obligațiilor de plata cu sumele declarate pana la 25 mai si eventual cu sumele plătite pana la sfârșitul lunii mai. In cazul in care ai avut suficiente disponibilitati ca sa platesti.
Banii se cheltuie repede si este greu de plătit o suma mare la buget, dintr-o data. In acest caz eșalonarea poate fi de mare ajutor, mai ales daca se datoreaza sume consistente la bugetul de stat.
Din alt punct de vedere, luam in calcul si dobânda pentru acest „împrumut pe termen scurt”, care este mult mai buna decât dobânda la creditele bancare – 7,3% pe an.
Condiții pentru acordarea eșalonării simplificate
Prevederile cu privire la eșalonarea simplificata a obligațiilor fiscale din acest articol sunt valabile pentru activitățile independente si pentru persoanele fizice care înregistrează datorii la bugetul de stat.
In categoria de activități independente intra toate formele de organizare: PFA, II, PFI, Profesii liberale, mai puțin IF si alte asocieri de persoane fizice care, in acest caz, sunt asociate persoanelor juridice.
Ordonanța de urgență numărul 20 din 6 Aprilie 2023 modifica Codul de Procedura Fiscala, respectiv modifica titlul VII din cod cu prevederile care se refera la facilitatile fiscale acordate contribuabililor:
Art. 209^1 – Instituirea posibilităţii acordării eşalonărilor la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central:
(1) Pentru obligaţiile fiscale principale şi accesorii restante a căror vechime este de maximum 12 luni anterioare datei depunerii cererii şi nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, administrate de organul fiscal central, denumit în continuare organ fiscal, se aprobă eşalonarea la plată pe o perioadă de cel mult 12 luni.
- contribuabilul trebuie sa depună o cerere prin care poate selecta numarul de rate lunare (maxim 12) si, optional, poate atasa un grafic de rambursare;
- obligatiile fiscale sunt mai mari de 500 lei si au avut scadenta in ultimele 12 luni inainte de data depunerii cererii;
- contribuabilul nu se afla în procedura falimentului, în dizolvare sau insolventa
- contribuabilul are depuse toate declarațiile fiscale
Se poate solicita eșalonare pentru amenzi de orice fel administrate de organul fiscal si creanţe bugetare stabilite de alte organe şi transmise spre recuperare organelor fiscale centrale.
Următoarele obligații fiscale nu se pot eșalona:
- obligațiile fiscale care au făcut deja obiectul unei eşalonări;
- obligaţiile fiscale care au scadenţa şi/sau termenul de plată după data eliberării certificatului de atestare fiscală;
- obligaţiile fiscale/bugetare care reprezintă ajutor de stat sau de minimis de recuperat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat;
- obligaţiile fiscale care reprezintă accize;
- impozitele şi contribuţiile sociale obligatorii cu reținere la sursă sau reținute prin stopaj la sursă;
- taxele aferente activităţilor din domeniul jocurilor de noroc
Procedura de obținere a eșalonării la plata a obligațiilor fiscale
Pentru esalonare se completeaza si se depune online formularul D7.
Formularul nu trebuie semnat cu semnătura digitala, acesta se depune așa cum se depune si declaratia unica. Un exemplar completat găsiți in Ghidul de contabilitate pentru PFA si Profesii Liberale.
La eșalonare intra si obligațiile fiscale aferente veniturilor obținute in 2022, declarate prin capitolul 1 din declaratia unica 2023, inclusiv obligațiile fiscale datorate pentru indemnizația de ajutor încasată.
In acest caz, cererea de eșalonare se poate depune oricând după data de 25 mai 2023 – data la care obligațiile fiscale sunt scadente.
După primirea cererii, organul fiscal eliberează, din oficiu, certificatul de atestare fiscală, pe care îl comunică debitorului. Certificatul de atestare fiscală se eliberează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, inclusiv în cazul cererilor depuse de debitorii persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
Cererea debitorului se soluţionează de organul fiscal în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, prin decizie de eşalonare la plată ori decizie de respingere, după caz.
Contribuabilul va primi decizia in format electronic prin intermediul SPV.
Eșalonarea la plata NU se acorda pentru obligațiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice, 2.000 lei in cazul Întreprinderilor familiale si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.
In cazul in care beneficiezi deja de o esalonare la plata, dupa scadenta obligatiilor din declaratia unica, mai poti depune inca o cerere pentru esalonarea noilor datorii catre buget.
Nivelul dobanzii este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, (esalonarea este ca si un imprumut cu o dobanda de 7,3% pe an).
In plus, pentru rata de esalonare la plata achitata cu intarziere, pana la urmatorul termen de plata din graficul de esalonare, se percepe o penalitate. Nivelul penalitatii este de 5% din suma ramasa nestinsa din rata de esalonare.
Onservatie. Obligatiile fiscale estimate prin declaratia unica din 2023 (capitolul 2) nu intra la esalonare, pentru ca inca nu au ajuns la scaadenta.
9 comentarii
24 mai 2024 at 8:20
31 mai 2021 at 7:02
13 mai 2021 at 12:31
10 aprilie 2021 at 11:37
7 aprilie 2021 at 14:55
15 aprilie 2021 at 12:01
6 aprilie 2021 at 10:19
15 aprilie 2021 at 11:58
6 aprilie 2021 at 9:42