Eșalonarea simplificată a obligațiilor fiscale

De câteva zile ANAF a actualizat situația obligațiilor de plata cu sumele declarate pana la 25 mai si eventual cu sumele plătite pana la sfârșitul lunii mai. In cazul in care ai avut suficiente disponibilitati ca sa platesti.

Banii se cheltuie repede si este greu de plătit o suma mare la buget, dintr-o data. In acest caz eșalonarea poate fi de mare ajutor, mai ales daca se datoreaza sume consistente la bugetul de stat.

Din alt punct de vedere, luam in calcul si dobânda pentru acest „împrumut pe termen scurt”, care este mult mai buna decât dobânda la creditele bancare – 7,3% pe an.

Condiții pentru acordarea eșalonării simplificate

Prevederile cu privire la eșalonarea simplificata a obligațiilor fiscale din acest articol sunt valabile pentru activitățile independente si pentru persoanele fizice care înregistrează datorii la bugetul de stat.

In categoria de activități independente intra toate formele de organizare: PFA, II, PFI, Profesii liberale, mai puțin IF si alte asocieri de persoane fizice care, in acest caz, sunt asociate persoanelor juridice.

Ordonanța de urgență numărul 20 din 6 Aprilie 2023 modifica Codul de Procedura Fiscala, respectiv modifica titlul VII din cod cu prevederile care se refera la facilitatile fiscale acordate contribuabililor:

Art. 209^1 – Instituirea posibilităţii acordării eşalonărilor la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central:

(1) Pentru obligaţiile fiscale principale şi accesorii restante a căror vechime este de maximum 12 luni anterioare datei depunerii cererii şi nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, administrate de organul fiscal central, denumit în continuare organ fiscal, se aprobă eşalonarea la plată pe o perioadă de cel mult 12 luni.

  • contribuabilul trebuie sa depună o cerere prin care poate selecta numarul de rate lunare (maxim 12) si, optional, poate atasa un grafic de rambursare;
  • obligatiile fiscale sunt mai mari de 500 lei si au avut scadenta in ultimele 12 luni inainte de data depunerii cererii;
  • contribuabilul nu se afla în procedura falimentului, în dizolvare sau insolventa
  • contribuabilul are depuse toate declarațiile fiscale

Se poate solicita eșalonare pentru amenzi de orice fel administrate de organul fiscal si creanţe bugetare stabilite de alte organe şi transmise spre recuperare organelor fiscale centrale.

Următoarele obligații fiscale nu se pot eșalona:

  • obligațiile fiscale care au făcut deja obiectul unei eşalonări;
  • obligaţiile fiscale care au scadenţa şi/sau termenul de plată după data eliberării certificatului de atestare fiscală;
  • obligaţiile fiscale/bugetare care reprezintă ajutor de stat sau de minimis de recuperat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat;
  • obligaţiile fiscale care reprezintă accize;
  • impozitele şi contribuţiile sociale obligatorii cu reținere la sursă sau reținute prin stopaj la sursă;
  • taxele aferente activităţilor din domeniul jocurilor de noroc

Procedura de obținere a eșalonării la plata a obligațiilor fiscale

Pentru esalonare se completeaza si se depune online formularul D7.

Formularul nu trebuie semnat cu semnătura digitala, acesta se depune așa cum se depune si declaratia unica. Un exemplar completat găsiți in Ghidul de contabilitate pentru PFA si Profesii Liberale.

La eșalonare intra si obligațiile fiscale aferente veniturilor obținute in 2022, declarate prin capitolul 1 din declaratia unica 2023, inclusiv obligațiile fiscale datorate pentru indemnizația de ajutor încasată.

In acest caz, cererea de eșalonare se poate depune oricând după data de 25 mai 2023 – data la care obligațiile fiscale sunt scadente.

Cf Codului de procedura fiscala:

După primirea cererii, organul fiscal eliberează, din oficiu, certificatul de atestare fiscală, pe care îl comunică debitorului. Certificatul de atestare fiscală se eliberează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, inclusiv în cazul cererilor depuse de debitorii persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere

Cererea debitorului se soluţionează de organul fiscal în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, prin decizie de eşalonare la plată ori decizie de respingere, după caz.

Contribuabilul va primi decizia in format electronic prin intermediul SPV.

Eșalonarea la plata NU se acorda pentru obligațiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice, 2.000 lei in cazul Întreprinderilor familiale si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.

In cazul in care beneficiezi deja de o esalonare la plata, dupa scadenta obligatiilor din declaratia unica, mai poti depune inca o cerere pentru esalonarea noilor datorii catre buget.

Nivelul dobanzii este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, (esalonarea este ca si un imprumut cu o dobanda de 7,3% pe an).

In plus, pentru rata de esalonare la plata achitata cu intarziere, pana la urmatorul termen de plata din graficul de esalonare, se percepe o penalitate. Nivelul penalitatii este de 5% din suma ramasa nestinsa din rata de esalonare.

Onservatie. Obligatiile fiscale estimate prin declaratia unica din 2023 (capitolul 2) nu intra la esalonare, pentru ca inca nu au ajuns la scaadenta.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a comment

9 comentarii

Articol util. Am fost la ANAF să întreb despre eșalonare. Mi s-a zis să depun D212 (Declarația unică) pentru 2023 și să aștept să primesc recipisa în SPV. Abia după aceea să depun D7 pentru a fi sigur că, în cazul în care se aprobă, vor fi eșalonate sumele aferente acestei declarații. Nu am reușit să obțin informații despre criteriile în funcție de care se aprobă sau nu cererea de eșalonare. Sunt doare cele menționate în articol?
Adrian
-

24 mai 2024 at 8:20

Buna ziua, se mai da indemnizatia de 75% pentru luna aprilie pe Timis pentru 8230 ?
Ioan P
-

31 mai 2021 at 7:02

Buna ziua, am fost azi la ANAF - Ploiești sa depun Declarația Unica pentru anul 2020. Am de plata impozit pe profit și impozitul pe indemnaizatiile din perioada Martie - Aprilie - Mai. Am întrebat de eșalonare ..Doamna de la ghișeu a spus ca se poate face eșaloane, dar m-a preluat un domn sus într-un birou și a țipat la mine ca nu se poate face eșalonare, ca de ce nu am plătit pana acum.. dansul a specificat cum.. ca nu a fi vrut sa plătesc și așa mai departe. Am plecat din biroul dansului foarte nedumerit. Am revenit la ghișeu și am transmis ca domnul respectiv a spus ca nu se poate.. doamna a spus sa vin după 25 MAI sa fac cerere. Nu mi se pare corect sa fi vorbit astfel cu mine. Am încercat sa explic ca din sursele mele se poate face eșalonare dar a spus ca nu este așa. Ce spuneți domnule Constantin? Mulțumesc anticipat.
Andrei
-

13 mai 2021 at 12:31

Am nevoie de o informație sigură și cât se poate de repede dacă mă poate ajuta cineva și anume: dacă ești angajat in altă instituție și deții și un PFA care se încadrează să primească ajutorul de șomaj acordat în acest moment de statul român și impozitat ca atare, poți beneficia de acest ajutor sau nu ? are vreo legătură că ești si angajat și ai un alt venit ? PFA-ul este pe linie moartă deoarece e in zona Horeca/evenimente ! poți beneficia de ajutor chiar dacă ești și angajat sau dacă da, te trezești la un moment că trebuie să dai inapoi tot cei ai primit pentru PFA ! Este vreo lege in acest sens ? Mulțumesc !
rigopolaurelian
-

10 aprilie 2021 at 11:37

Multumesc frumos pentru toate informatiile pe care le postati D-le Constantin ! Foarte utile si de actualitate .O zi frumoasa.
T.Costel
-

7 aprilie 2021 at 14:55

    Cu placere!
    Constantin
    -

    15 aprilie 2021 at 12:01

Foarte util articol, multumim! Ne puteti spune daca se poate depune cererea prin spv sau..unde?
Anca
-

6 aprilie 2021 at 10:19

    Buna ziua! Nu am avut ocazia sa depun D5 prin SPV pentru persoane fizice.
    Constantin
    -

    15 aprilie 2021 at 11:58

Mulțumesc pentru informație dl Constantin. Toate cele bune!
Andrei
-

6 aprilie 2021 at 9:42