One Stop Shop – plata TVA pentru vanzari online

Ce este sistemul One Stop Shop (OSS)

O activitate independenta din Romania, care ofera bunuri si servicii la distanta cu valoarea de peste 10.000 euro poate sa se inregistreze pentru declararea si plata TVA doar in statul membru in care isi desfasoara activitatea (Romania), fara a mai fi nevoie sa se inregistreze in fiecare stat membru unde isi are domiciliul clientii sai (persoane fizice). Serviciul este disponibil cu data 1 iulie 2021.

Sistemul OSS faciliteaza declararea si plata TVA pentru livrarile transfrontaliere de bunuri si servicii. Furnizorii romani de bunuri catre consumatori din UE, trebuie sa colecteze TVA de la acestia prin aplicarea cotei de TVA din statul membru in care clientul isi are domiciliul. TVA-ul colectat se declara si se plateste la ANAF.

O persoană impozabilă care este înregistrată pentru un regim OSS într-un stat membru (statul membru de identificare) va depune electronic declarații de TVA OSS, detaliind serviciile prestate și bunurile livrate care pot fi declarate în regimul OSS respectiv, alături TVA datorată.

Aceste declarații de TVA OSS, împreună cu TVA achitată, sunt apoi transmise de către statul membru de identificare (Romania in cazul nostru) statelor membre de consum corespunzătoare printr-o rețea de comunicații securizată.

Important! Inregistrarea in sistemul OSS se poate realiza doar daca valoarea livrarilor de bunuri si servicii la distanta depaseste pragul de 10.000 euro, respectiv 46.337 lei – cumulat pentru toate tarile unde s-au facut livrari. Acest prag se aplica doar livrarilor catre clienti persoane fizice cu domiciliul in UE, efectuate de un furnizor din Romania. Pana la acest prag se aplica regimul TVA pe care furnizorul il are in Romania.

Cine se poate inregistra in sistemul One Stop Shop (OSS)

Conform Ghidului ANAF sunt 3  categorii de persoane care se pot inregistra in sistemul OSS:

– Schema non-UE pentru furnizarea de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune de catre persoane impozabile nestabilite in UE va fi extinsa pentru toate tipurile de servicii transfrontaliere catre consumatorifinalidin UE(B2C); 

– Schema UE pentru furnizarea intracomunitara de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune va fi extinsa pentru toate tipurile de servicii intracomunitare business-to-consumer (de la persoana impozabila catre consumatori finali), pentru livrari de bunuri interne prin intermediul interfetelor electronice si pentru vanzari intracomunitare de bunuri, la distanta;

– Schema noua de import pentru vanzarile la distanta de bunuri importate din state si teritorii terte catre consumatori din UE pana la valoarea de 150 euro. Modificarea fata de sistemul actual de import vizeaza faptul ca vanzatorul va colecta TVA la vanzarea catre consumatorii UE si va declara si plati TVA catre statul membru de identificare din cadrul OSS. Aceste bunuri vor beneficia de scutire de TVA la import, facilitandu-se interfata cu sistemul vamal.

In practica, o persoand impozabila care este inregistrata in regimul special de TVA OSS intr-un stat membru UE (statul membru de identificare) va transmite electronic declaratii de TVA OSS jn care sunt detaliate livradrile care pot fi declarate in sistemul respectiv OSS impreuna cu TVA datorata. Declaratia TVA este transmisa trimestrial jn schema UE si schema non-UE si lunar in schema de import. Aceste declaratii de TVA OSS sunt apoi transmise de catre statul membru de identificare catre statele membre de consum corespunzatoare printr-o retea de comunicatii securizata. Ulterior, statul membru de identificare efectueaza si transferul catre statul membru de consum a platii TVA cuvenite, incasata de la contribuabil.

Declaratia de TVA OSS nu inlocuieste declaratia de TVA pe care o persoana impozabila trebuie sa o depuna in temeiul obligatiilor sale interne de TVA.

Observatie. La aceasta data, persoanele neplatitoare de TVA din Romania, deci care au cifra de afaceri sub 300.000 lei, dar care au depasit plafonul de 10.000 euro, nu se pot inregistra in sistemul OSS, pentru ca nu au cod de TVA national. Sunt necesare reglementari suplimentare din partea legiuitorului.

Mai multe detalii in acest ghid.

Economist și antreprenor, absolvent ASE, Facultatea de ​Contabilitate și ​Informatică de ​Gestiune. Din 2010 sunt specializat în ​contabilitatea și fiscalitatea persoanelor care desfășoară activități independente (PFA, PFI, II, Profesii liberale) sau obțin venituri din alte surse (chirii, investiții etc). În 2012 am înființat site-ul Gestiunepfa.ro, una dintre sursele principale de informații pentru cei interesați, iar din 2021 am lansat aplicația ContApp - platformă online de management fiscal-contabil pentru PFA și Profesii Liberale.

Leave a comment

4 comentarii

Buna ziua.
Va rog frumos dacă ma puteti ajuta.
I.I. neplătitoare de TVA, livrează și la persoane fizice din UE și UK lumânări artizanale. Are obligația de a solicita cod special TVA, dacă a avut livrări in UE sub 10.000 euro, dar împreuna cu livrările din UK , depășesc 10.000 euro.
Va mulțumesc frumos.
We

Diana
-

6 mai 2023 at 5:13

Bună ziua, am și eu un SRL plătitor de TVA și intenționez să vând pe platforma Amazon Germania cu el. Ce mă sfătuiți că ar fi mai bine:
1. Să mă înscriu în programul OSS
2. Să solicit VAT ID și să plătesc TVA direct la Germania și să depun declarațiile tot în Germania
Multumesc frumos!

Cu respect,
Valentina Popescu

Veronica Valentina Popescu
-

12 noiembrie 2021 at 18:29

Buna ziua, daca sunt neplatitor de TVA si vand doar in Romania pe platoforma emag depasind 10.000 euro , trebuie sa ma inregistrez ca platitor de TVA?

MIRON luminita carmen
-

18 septembrie 2021 at 7:47

    Buna ziua! In situatia expusa de dvs, sunteti obligata sa deveniti platitoare de TVA doar daca facturati peste 300.000 lei in cursul anului.

    Constantin
    -

    21 septembrie 2021 at 19:11