Cum calculez venitul net la pfa

Până pe 25 Mai 2015 toate persoanele fizice autorizate, impuse în sistem real,  trebuie să depună declarația 200 cu venitul realizat pe anul anterior.

Însă înainte de a depune declarația trebuie calculat venitul net. Acesta se determină ca diferență între venitul brut si cheltuielile deductibile, pe fiecare sursă de venit.

Operația pare simplă la prima vedere dar devine dificilă odată ce trebuie calculate cheltuielile deductibile și cheltuielile  nedeductibile.

Procesul de calcul a venitului net presupune următorii pași:

Din totalul sumelor încasate, evidenţiate în col. 5, respectiv 6, din Registrul-jurnal de încasări şi plăţi,

– se scad totalul sumelor plătite, (evidenţiate în col. 7, respectiv 8, din registrul-jurnal de încasări şi plăţi),
– se scad cheltuielile cu amortizarea fiscală a bunurilor achiziționate, (evidenţiate în fişa pentru operaţiuni diverse)
+ se adună sumele plătite pentru cumpărarea bunurilor amortizabile,
+ se adună totalul cheltuielilor nedeductibile, care se preia din centralizatorul cheltuielilor nedeductibile,
– se scade pierderea fiscală din anii anteriori pentru sursa de venit (dacă este cazul)

Valoarea obținută reprezintă rezultatul net din anul fiscal care tocmai s-a incheiat, și poate fi venit net care se impoziteaza cu 16%  sau pierdere fiscală de reportat pentru anii urmatori (maxim 5 ani).

Observație 1. La completarea declarației 200 cheltuielile deductibile nu includ pierderea fiscală din anii anteriori. Revine în atribuția administrației financiare să ia în calcul pierderea fiscală din anii anteriori la calculul venitului net și a impozitului pe venit.

Observație 2. De asemenea, la determinarea venitului anual bază de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu se iau în considerare pierderile fiscale anuale.

Cheltuielile deductibile la o PFA sau II reprezintă cheltuielile efectuate în vederea realizării venitului, cu condiția să fie efectuate în interesul direct al activității, să corespundă unor cheltuieli efective, să fie justificate cu documente şi să fie cuprinse în cheltuielile exercițiului financiar al anului în cursul căruia au fost plătite, inclusiv contribuțiile sociale obligatorii plătite, potrivit legii.

Stabilește mai întâi care sunt cheltuielile deductibile conform principiului de mai sus. Urmează stabilirea cheltuielilor nedeductibilie la pfa. Enumăr mai jos câteva situații (fără ca lista să fie completă):

– Cheltuielile de protocol sunt deductibile în cotă de 2%. Procentul se aplică asupra diferenței rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul  cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol și cheltuielile cu impozitul pe venit.

– Cheltuielile cu autoturismul (piese, reparații, combustibil), sunt deductibile în proporție de 50%;

Cheltuiala cu marfa cumparată de PFA sau II. Aici există o mare incertitudine și ai două opțiuni: 1. să consideri deductibilă doar cheltuielile cu marfa vândută, iar plățile cu stocul nevândut să fie nedeductibile, sau 2. să consideri deductibilă toată cheltuiala cu marfa din perioadă (vândută sau nevândută), caz în care trebuie să-i convingi pe cei de la fisc că ai dreptate (si ai, dar e posibil sa ajungi în instanță!!),

– Cheltuielile cu amortizările sunt deductibile conform planului de amortizare a imobilizărilor,

– Chletuielile cu obiectele de inventar sunt deductibile integral în anul fiscal în care au fost cumpărate,

– Cheltuiala cu impozitul pe venitul net (anticipat sau nu) nu este deductibilă;

– Cheltuielile cu contribuțiile sociale sunt deductibile integral;

Am enumerat mai sus principiile de bază pentru stabilirea  veniutlui net și a cheltuielilor ne/deductibile și sper să te ajute.

Dacă nu ești lamurit am conceput și un exemplu practic pe care l-am adăugat la ghidul de contabilitate și unde am tratat pe larg  situațiile cele mai des întâlnite în administrarea PFA/II:

  • inregistrarea cronologică a cheltuielilor și veniturilor in registrul de incasari si plăți,
  • achizitia si amortizare unui mijloc fix,
  • achizitia si deductiblitatea obiectelor de inventar,
  • inregistrarea si deductibilitatea cheltuielilor de protocol – calculul la 2%,
  • inregistrarea si deductibilitatea partială a cheltuielilor cu autoturismul,
  • inregistrarea platilor anticipate (sau restante) de impozite si contributii sociale,
  • calculul cheltuielilor nedeductibile,
  • inregistrarea si deductibilitatea cheltuielilor cu deplasarea (ordin de deplasare),
  • calculul venitului net, a impozitului si a contributiilor datorate bugetului de stat,
  • stabilirea obligației titularului de a se asigura în sistemul public de pensie, in functie de venitul obtinut in anul anterior.

Dacă sunt întrebări te rog să scrii un mesaj la comentarii. Mulțumesc!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a comment

51 de comentarii

Buna ziua,am o intrebare legata de indemnizatia de crestere copil.venitul anual care nu trebuie depasit la pfa este aproximatix 3000 de lei.dar nu gasesc nicaieri daca este vorba de venitul net sau brut,ma puteti ajuta?
Caras Madalina
-

25 aprilie 2017 at 8:46

    Buna ziua. Venituri impozabile = venituri brute. ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 111 din 8 decembrie 2010, Art16. Alin 3 lit c, (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) lit. i), plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului nu se suspendă în cazul în care persoana îndreptăţită se află în una sau mai multe dintre următoarele situaţii: a) primeşte diverse sume în baza legii, a contractului colectiv de muncă sau a contractului individual de muncă, acordate în perioada concediului pentru creşterea copilului, altele decât cele rezultate din desfăşurarea efectivă a unei activităţi în perioada de concediu; b) primeşte indemnizaţii în calitate de consilier local sau judeţean, indiferent de nivelul acestora; c) realizează, în decursul unui an calendaristic, venituri supuse impozitului, prin desfăşurarea efectivă a unei activităţi în perioada de con cediu, al căror nivel nu depăşeşte de trei ori cuantumul minim al indemnizaţiei stabilit la art. 2 alin. (2).
    Constantin
    -

    25 aprilie 2017 at 12:06

Buna ziua! Vreau sa imi fac un pfa pt a lucra ca si consultant pentru o firma. Voi fi platit intr-o singura transa, lunar. Care ar fi cea mai buna varianta pe care sa o aleg astfel incat sa platesc cel mai mic impozit? Multumesc!
kracker90
-

19 februarie 2017 at 7:37

    Buna ziua! In functie de veniturile si cheltuielile pe care le puteti avea. Daca venitul net anual obtinut este mai mare decat norma de venit, alegeti norma de venit, altfel alegeti sistem real. Aveti aici mai multe detalii https://contapp.ro/norma-de-venit-sau-sistem-real/
    Constantin
    -

    27 februarie 2017 at 11:41

Buna ziua. Daca in 2017 am incasat o factura care a fost emisa in 2016 atunci la calculul impozitului pe venit nu o voi lua in calcul, asa este? multumesc
Gosa Andreea
-

30 ianuarie 2017 at 8:04

    Buna ziua. Corect. O veti lua in calcul la venitul net din 2017.
    Constantin
    -

    30 ianuarie 2017 at 13:13

      Aceeasi intrebare o aveam si eu. La mine e activitatea de prestari servicii de transport, si atunci cheltuielile cu combustibilul aferent acelei facturi emise si neincasate nici pana acum le inregistrez pe decembrie 2016( atunci au fost efectuate), asa e?
      Daniela Cubas
      -

      23 februarie 2017 at 14:53

Bună ziua..dacă un Pfa are salariați, partea de contribuții reținută pe stat de plată reprezinta cheltuiala deductibila pt pfa?
Floricel
-

9 ianuarie 2017 at 12:29

    Buna ziua. Toate cheltuielile cu salariatii sunt deductibile. Vedeti https://contapp.ro/ghid-complet-pfa/
    Constantin
    -

    9 ianuarie 2017 at 20:50

Buna ziua,,va rog sa imi ziceti de unde pot sa fac rost de hartiile pe care voi tine contabilitatea la un pfa ?sunt incepatoare si nu stiu prea multe.multumesc
lidia
-

29 iulie 2016 at 11:46

Va salut, vad ca sunteti profi in domeniu si as avea nevoie si eu de cateva sfaturi daca ma puteti ajuta. De cateva zile mi-am facut si eu o i.i , si se bazeaza mai mult pe produse second hand adica marfuri folosite cum ar fi masini ,biciclete, motorete, frigidere etc...transporturi de marfuri , adica produse pe care nu pot sa le cumpar cu factura pt. ca nu-mi da nimeni pe o masina folosita sau pe un lucru vechi cumparat de la piata , intelegeti ce vreau sa spun...si inca ceva am banii mei personali nu de la banca 5000 de euro cu care vreau sa incep afacerea cum trebuie sa incep , ce trebuie sa declar nu stiu nimic, ajutatima va rog frumos, multumesc mult de tot. VIO
vio
-

14 iunie 2016 at 15:04

    Buna ziua. Aveti nevoie de multa informatie, pentru care nu este loc aici si nici timp. Va rog sa aveti in vedere acest ghid https://contapp.ro/ghid-complet-pfa/ . Va multumesc!
    Constantin
    -

    17 iunie 2016 at 10:12

buna ziua va rog sa-mi spuna cineva daca sunt PFA cu norma de venit cu norma anuala de venit de 10800lei si daca depasesc suma sa zicem o sa am 20000 diferenta de 9200 se impoziteaza ?
simon iosif
-

30 noiembrie 2015 at 9:18

La determinarea venitului net anual ( încasări - cheltuieli deductibile ) se adună și stocul de marfă cu care se pornește la începutul anului și se scade stocul rămas la sfârșitul anului financiar ?
GHITA
-

18 octombrie 2015 at 18:42

Buna ziua,Va rog sa ma ajutati si pe mine cu cateva raspunsuri .Daca dintr-un cont bancar al unei II, titularul retrage in numerar o anumita suma pentru uz personal, acesta suma se mai trece in registrul de incasari si plati ? Este necesara o dispozitie de plata ?cum anume se procedeaza in acest caz ? . De asemenea in cazul in care plata anticipata a impozitul a fost mai mare decat impozitul datorat si anaf restituie diferenta de bani , cum anume se trec acesti bani in contabilitatea intreprinderii ? Va multumesc anticipat
GABRIELA
-

2 septembrie 2015 at 16:37

Buna ziua. Va rog sa imi spuneti ce % din cheltuielile efectuate cu materiale si produse promotionale folosite in activitatea PFA poate fi deductibil. Va multumesc anticipat pentru raspuns.
Violeta Naghiu
-

2 septembrie 2015 at 11:46

Buna ziua.Un PFA fara salariati care se ocupa de traduceri, in cazul deplasarilor in strainatate are dreptul la diurna? Va multumesc.
Sebestyen Magda
-

17 iunie 2015 at 16:12

    Buna ziua. Diurna se acorda numai salariatilor. Indiferent unde calatoresc. Titularii de PFA sau II nu au dreptul la diurna, pentru ca nu sunt salariati.
    Constantin
    -

    22 iunie 2015 at 14:33

Buna ziua. Am o intreptindere individuala din 2011 cu obiect de activitate administrare imobile . In prezent am iesit la pensie la limita de varsta. Activez in continuare cu contract de colaborare cu asociatii de proprietari. As vrea sa angajez o persoana pentru activitatea de ingrijitor la asociatii de proprietari. Daca se poate, va rog sa-mi spuneti ce acte trebuie sa intocmesc si ce dari catre bugetul de stat si asigurari sociale obligatorii am de plata ? Va multumesc. Cu mult respect.
Victoria Sandu
-

31 mai 2015 at 7:13

    Buna ziua. Va recomand sa va adresati unui contabil sau la o firma de administrarea personal. E dificil sa gestionati salariati fara ajutor calificat.
    Constantin
    -

    2 iunie 2015 at 13:36

Buna ziua! Va rog frumos spuneti cum se calculeaza Intreprindere Individuala comert cu amanuntul venitul net si cheltuiala cu marfa cumparata este nedeductibil sau nu?
Tunde Farkas
-

18 mai 2015 at 10:48

    Buna ziua, Daca urmarim principiul contabilitatii in partida simpla, toate platile cu marfurile cumparate si achitate trebuie sa fie deductibile in cursul anului. Aici nu intra stocul de marfa care nu este achitat catre furnizori. Pe de alta parte Codul fiscal spune ca doar platile cu marfurile care au fost vandute in cursul anului pot fi deductibile. Adica stocul de marfa platit in 2014 dar nevandut nu este deductibil.. La un control inspectorii fiscali insista pe ultima varianta, dar gresesc. In opinia mea aplicati primul principiu - toata marfa achitionata si platita in cursul anului este deductibila chiar daca nu a fost vanduta. Mai cereti si alte opinii.
    Constantin
    -

    25 mai 2015 at 15:42

      Buna ziua, va rog frumos a imi spuneti si mie articolul din Codul Fiscal unde scrie ca stocul de marfa nu este considerat cheltuiala deductibila a anului. Multumesc frumos.
      Vasile Claudia
      -

      7 septembrie 2015 at 8:36

Buna seara,un PFA infiintat in martie an 2014,care are realizatat pierdere in acest an,ce sume va achita pentru cas,cass si impozit in trimestrul I 2015 ca plati anticipate?
Ioan Corcea
-

25 martie 2015 at 16:52

    Presupun ca sunteti in sistem real. Depuneti cat mai repede declaratia 220 si 200 la administratia financiara ca sa va calculeze platile anticipate pe ce estimari faceti pe anul in curs.
    Constantin
    -

    25 martie 2015 at 19:02

Contributia la CAS, optionala, este cheltuiala deductibila?as dori baza legala ca eu n-am gasit-o...... daca aveti timp.. ....multumesc
Ariana
-

9 martie 2015 at 22:26

    Expertii contabili care ma inconjoara zic ca nu ar fi deductibila pe baza art. 48, punctul 4, litera j, din Codul Fiscal: j) cheltuielile reprezentând contribuţii sociale obligatorii pentru salariaţi şi contribuabili, inclusiv cele pentru asigurarea de accidente de muncă şi boli profesionale, potrivit legii; Adica, daca nu se specifica, contributia pe care aleg sa o platesc optional, nu este deductibila. Premisa pe care am plecat initial a fost: de ce ar descuraja fiscul inacasarea unor bani in plus la buget? De ce sa nu fie deductibila o contributie decat de la un anumit prag de venituri obtinute.. (Vorbim despre contributia obligatorie la bugetul de asig sociale de stat, nu de asigurari de pensii private).
    Constantin
    -

    11 martie 2015 at 19:43

Daca un PFA are venit net in anul 2014 de 7500 lei are obligatia sa depuna declaratia 600 pentru anul 2015?
Danna
-

18 februarie 2015 at 17:58

    NU. Ar fi trebuit sa fie 12*804 lei = 9648 lei venit net in 2014 pentru a fi obligatorie contributia la pensie.
    Constantin
    -

    23 februarie 2015 at 18:09

      Mi-am infiintat o II si de zile intregi citesc despre aceasta declaratie 600 si cum si cand se depune. Momentan raspunsul dvs. ma lamurit. Intrebarea mea acum e urmatorea luand in calcul exemplul dat de Danna si raspunsul dvs. "Daca la sfarsit de 2015 constati ca ai realizat venit net mai mare decat cei 12*salariul minim brut pe economie si trebuie sa depui D600 pe 2016, trebuie sa platesti CASS retroactiv si pe 2015? sau incepi sa platesti incepand cu 2016?" si mai am o intrebare : "Daca de ex ai venit net lunar de 2000 de lei, se poate sa te asiguri la pensie doar pentru 1050lei - cat e salariul minim incepad cu iulie 2015 si sa platesti CASS 31,5% din 1050lei? sau esti obligat sa platesti 31,5% din 2000 lei?" Asigurarea se realizeaza doar in baza D600 sau mai trebuie facut contract si cu Casa de Pensii? Astept cu mare interes raspunsurile dvs
      Cristiana
      -

      28 iunie 2015 at 10:36

        Buna ziua. 1. Referitor la contributia la pensie (CAS) nu se se plateste retroactiv, ci incepand cu anul urmator. CAS se raporteaza la salariul mediu brut. 2. Referitor la contributia de sanatate (CASS) care se raporteaza la salariul minim brut se plateste anticipat in cursul anului pentru ca anul urmator se calculeaza diferente de platit in plus sau sa se compenseze (in functie de venitul net pe care l-ati realizat in 2015). La intrebarea finala momentan suma la care va asigurati este aleasa de dvs. O sa vedem cu noul cod fiscal cum o sa se calculeze. Cititi cu atentie articolul https://contapp.ro/taxe-si-contributii-pfa-in-2015/
        Constantin
        -

        29 iunie 2015 at 13:00

Buna ziua Am un PFA cod caen 9001 (activitati de interpretare artistica) si doresc sa va intreb daca plata anuala facuta catre Uniunea Producatorilor de Fonograme din RO (pt licenta de utilizare a muzicii in scop lucrativ si dreptul de reproducere a fonogramelor) se incadreaza la cheltuieli deductibile partial, conform textului din lege: cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 2% din baza de calcul determinata ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuielile de protocol, cotizatiile platite la asociatiile profesionale. Sau se deduc integral? Multumesc anticipat! Raluca Sipos
Raluca
-

15 februarie 2015 at 8:06

    Buna seara, In completare la ce spuneti dvs, Normele Metodologice explica faptul ca sunt deductibile limitat "- cheltuieli reprezentând cotizaţii plătite asociaţiilor profesionale şi contribuţii profesionale obligatorii plătite organizaţiilor profesionale din care fac parte contribuabilii şi datorate potrivit legii;" - daca faceti parte din organizatie, adica sunteti membra si platiti o taxa anuala, deduceti 2% din baza de calcul, - daca nu sunteti membra si cumparati licente in functie de interesul dvs si cu scopul de a realiza venituri, taxa este deductibila 100%.
    Constantin
    -

    16 februarie 2015 at 19:20

      Multumesc. Doar cumpar licenta pentru difuzarea muzicii. Din aceas
      Raluca
      -

      16 februarie 2015 at 19:29

        Multumesc.Doar cumpar licenta de difuzare a muzicii, nu sunt membru. Din difuzarea muzicii obtin venituri.
        Raluca
        -

        16 februarie 2015 at 19:31

Daca o factura de la un client si s-a incasat abia anul viitor unde o trec? La fel si cu facturile de la funizori care au fost emise pe 31.12 dar platite anul acesta. Cum procedez? Va multumesc!
Anca
-

6 februarie 2015 at 12:48

    Buna ziua, Contabilitatea in partida simpla are ca principiu stabilirea venitului net si a impozitelor doar pe baza de incasari si plati. Ca urmare facturile de vanzari ne-incasate sau facturile de cheltuieli ne-platite nu se inregistreaza in registrul jurnal de incasari si plati. Aceste facturi se inregistreaza in jurnalul de vanzari si jurnalul de cumparari din anul in care au fost emise. Pe baza acestor jurnale se intocmesc declaratiile 392 A sau B, etc.
    Constantin
    -

    11 februarie 2015 at 16:05

Buna ziua, Daca am cumparat cele doua ghiduri acum doua saptamani, pot beneficia de posibilitatea de a avea acces gratuit la dosarul real de întocmire a registrelor și declarațiilor la o PFA, ÎI sau ÎF. Multumesc pentru un raspuns prompt ... si pozitiv (daca se poate). Va multumesc,
Marian GHINEA
-

5 februarie 2015 at 10:23

    Buna ziua. L-am trimis pe email tuturor celor care au cumparat Ghidul PFA (de contabilitate, sau complet) dupa data de 1 Septembrie 2014. Verificati si in SPAM. Multumesc!
    Constantin
    -

    5 februarie 2015 at 15:47

    Buna seara. Va multumesc pentru atentionare! Am adaugat doua observatii prin care sper sa aduc un plus de claritate, atat la calculul venitului net cat si la completarea formularelor catre administratia financiara.
    Constantin
    -

    5 februarie 2015 at 17:49

Stiam ca pierderea fiscala se acopera de ANAF prin formularul D250 , dupa depunerea D200. Practic D200 trebuie sa prezintea realitatea anului in cauza: VN NET neinfluentat de pierderea ani precedenti.
silvia
-

4 februarie 2015 at 18:37

    Buna ziua, Daca intr-un an am cheltuieli mai mari decat incasarile, deci pierdere, aceste cheltuieli ramase neacoperite se transfera in anul urmator si pot fi deduse la calcului venitului impozabil din acel an urmator (si eventual din urmatorii ani daca tot nu se acopera)? Se poate intampla aceasta situatie cand investesti ca sa poti porni o activitate. Precizez ca este vorba despre un PFA neplatitor de TVA si fara salariati. Multumesc.
    simgrig
    -

    28 aprilie 2015 at 8:55