Cum calculez venitul net la pfa

Până pe 25 Mai 2015 toate persoanele fizice autorizate, impuse în sistem real,  trebuie să depună declarația 200 cu venitul realizat pe anul anterior.

Însă înainte de a depune declarația trebuie calculat venitul net. Acesta se determină ca diferență între venitul brut si cheltuielile deductibile, pe fiecare sursă de venit.

Operația pare simplă la prima vedere dar devine dificilă odată ce trebuie calculate cheltuielile deductibile și cheltuielile  nedeductibile.

Procesul de calcul a venitului net presupune următorii pași:

Din totalul sumelor încasate, evidenţiate în col. 5, respectiv 6, din Registrul-jurnal de încasări şi plăţi,

– se scad totalul sumelor plătite, (evidenţiate în col. 7, respectiv 8, din registrul-jurnal de încasări şi plăţi),
– se scad cheltuielile cu amortizarea fiscală a bunurilor achiziționate, (evidenţiate în fişa pentru operaţiuni diverse)
+ se adună sumele plătite pentru cumpărarea bunurilor amortizabile,
+ se adună totalul cheltuielilor nedeductibile, care se preia din centralizatorul cheltuielilor nedeductibile,
– se scade pierderea fiscală din anii anteriori pentru sursa de venit (dacă este cazul)

Valoarea obținută reprezintă rezultatul net din anul fiscal care tocmai s-a incheiat, și poate fi venit net care se impoziteaza cu 16%  sau pierdere fiscală de reportat pentru anii urmatori (maxim 5 ani).

Observație 1. La completarea declarației 200 cheltuielile deductibile nu includ pierderea fiscală din anii anteriori. Revine în atribuția administrației financiare să ia în calcul pierderea fiscală din anii anteriori la calculul venitului net și a impozitului pe venit.

Observație 2. De asemenea, la determinarea venitului anual bază de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu se iau în considerare pierderile fiscale anuale.

Cheltuielile deductibile la o PFA sau II reprezintă cheltuielile efectuate în vederea realizării venitului, cu condiția să fie efectuate în interesul direct al activității, să corespundă unor cheltuieli efective, să fie justificate cu documente şi să fie cuprinse în cheltuielile exercițiului financiar al anului în cursul căruia au fost plătite, inclusiv contribuțiile sociale obligatorii plătite, potrivit legii.

Stabilește mai întâi care sunt cheltuielile deductibile conform principiului de mai sus. Urmează stabilirea cheltuielilor nedeductibilie la pfa. Enumăr mai jos câteva situații (fără ca lista să fie completă):

– Cheltuielile de protocol sunt deductibile în cotă de 2%. Procentul se aplică asupra diferenței rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul  cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol și cheltuielile cu impozitul pe venit.

– Cheltuielile cu autoturismul (piese, reparații, combustibil), sunt deductibile în proporție de 50%;

Cheltuiala cu marfa cumparată de PFA sau II. Aici există o mare incertitudine și ai două opțiuni: 1. să consideri deductibilă doar cheltuielile cu marfa vândută, iar plățile cu stocul nevândut să fie nedeductibile, sau 2. să consideri deductibilă toată cheltuiala cu marfa din perioadă (vândută sau nevândută), caz în care trebuie să-i convingi pe cei de la fisc că ai dreptate (si ai, dar e posibil sa ajungi în instanță!!),

– Cheltuielile cu amortizările sunt deductibile conform planului de amortizare a imobilizărilor,

– Chletuielile cu obiectele de inventar sunt deductibile integral în anul fiscal în care au fost cumpărate,

– Cheltuiala cu impozitul pe venitul net (anticipat sau nu) nu este deductibilă;

– Cheltuielile cu contribuțiile sociale sunt deductibile integral;

Am enumerat mai sus principiile de bază pentru stabilirea  veniutlui net și a cheltuielilor ne/deductibile și sper să te ajute.

Dacă nu ești lamurit am conceput și un exemplu practic pe care l-am adăugat la ghidul de contabilitate și unde am tratat pe larg  situațiile cele mai des întâlnite în administrarea PFA/II:

  • inregistrarea cronologică a cheltuielilor și veniturilor in registrul de incasari si plăți,
  • achizitia si amortizare unui mijloc fix,
  • achizitia si deductiblitatea obiectelor de inventar,
  • inregistrarea si deductibilitatea cheltuielilor de protocol – calculul la 2%,
  • inregistrarea si deductibilitatea partială a cheltuielilor cu autoturismul,
  • inregistrarea platilor anticipate (sau restante) de impozite si contributii sociale,
  • calculul cheltuielilor nedeductibile,
  • inregistrarea si deductibilitatea cheltuielilor cu deplasarea (ordin de deplasare),
  • calculul venitului net, a impozitului si a contributiilor datorate bugetului de stat,
  • stabilirea obligației titularului de a se asigura în sistemul public de pensie, in functie de venitul obtinut in anul anterior.

Dacă sunt întrebări te rog să scrii un mesaj la comentarii. Mulțumesc!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a comment

51 de comentarii

Buna ziua ! Am o nelamurire in legatura cu calculul venit net impozabil. Am un PFA in sistem real , fara angajati, nu platesc CAS numai CASS , nu am avut venituri mai mari de nivelul salariului de bază minim brut pe țară în vigoare la depunerea decl . depuse pt. anul 2018 estimat. In noiembrie am primit o finantare dintr-un priect nerambursabil cumparare aparate de foto, au intrat banii si am cumparat aparate inregistrate ca mijl.fix. Cum se procedeaza la depunerea decl. unice la clculul venitului net pt. anul 2018. Se poate intampla ca trebuie sa platesc acum si CAS si CASS , ca banii ce au intart sunt in valoare de 67000 lei ?
fotomen
-

3 martie 2019 at 18:57

buna ziua, am un i.f si efectuez pe el taxi, daca imi achizitionez o masina noua o pot deduce ca si cheltuiala in if in anul acesta ? si as mai dori o o lamurire -in serviciul de taximetrie care este cota de impozitare?,si cate cheltuieli cu intretinere si consumabile pot face pe masina ca sa nu platesc mai mult impozit? multumesc, o zi buna.
mircea
-

9 august 2017 at 4:32

    Buna ziua! Puteti deduce achizitia cu masina, si puteti folosi si amortizarea accelalerata - 50% in primul an. Impozitul este de 16% din venitul net. Puteti pune cheltuieli cu combustubilul, piese si consumabile pt a reduce venitul impozabil.
    Constantin
    -

    16 august 2017 at 16:14

Buna seara, am intrat in concediu prenatal pe 10 aprilie 2017, de pe 1 pana pe 10 aprilie am fost in concediu de boala, deci nu am incasat nimic. Insa suspendarea activitatii am facut.o cu data de 10 aprilie. Mi se ia in considerare si luna aprilie pt indemnizatie ? Adica 11 luni de incasari se vor imparti la 12? Cum se calculeaza indemnizatia, se scade doar impozitul sau si sanatatea si pensia din venitul brut? Va multumesc.
Anonim
-

8 mai 2017 at 18:30

Buna ziua. In anul 2015 am cumparat marfa care am si platit-o, in 2016 cand am depus declaratia 200 acea marfa am considerat-o integral ca si ch. deductibila. Partial din marfa cumparata mi-a ramas in stoc, care in 2016 mi-a expirat. Ce fac cu ea? Acum cand depun declaratia 200 aferenta lu' 2016 valoarea marfii expirate o scad din ch. deductibile? o consider ca si venit si calculez impozit 16% ? Mentionez ca nu am documente pt. distrugere pt. a fi deductibile. Multumesc!
Fulop Ionela
-

26 aprilie 2017 at 6:25